Springen naar inhoud

tijd = toeval

• Log in om te kunnen reageren

Quintin

Quintin

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 13:27

Geachte meedenkers onder ons!!

Ik heb laatst lang zitten denken en vraag me eigenlijk af hoe anderen hier over denken;
Het bestaan van toeval en de directe relatie die toeval heeft met tijd. Ik denk dat in wezen tijd alomvattend is voor het bestaan van alles om ons heen en geeft hierdoor ook de mogelijheid tot het creeren van situaties die de mens beschouwd als toevallig. Als er toch genoeg tijd is; kan elke situatie tot in de oneindigheid voorkomen--> ook het ontstaan van de aarde en de mens kan op elke denkbare manier zijn voorgekomen toch!? Als er maar genoeg tijd is om ze te creeren. Hier komt natuurlijk de definitie van tijd ook weer bij kijken; kan tijd ooit eindigen?! nee want energie blijft volgens moderne wetenschappen altijd bestaan en als het bestaat, bestaat tijd... Wie heeft hier misschien een totaal andere kijk op, want ik heb het gevoel dat ik ergens iets over het hoofd zie!?

Gegroet Quintin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 16:05

Tijd bestaat bij de gratie van ruimte. Dus geen ruimte, geen tijd. Houdt de ruimte op te bestaan zoals bv in een singulariteit. Is er ook geen tijd.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 18:55

Tijd bestaat bij de gratie van ruimte. Dus geen ruimte, geen tijd. Houdt de ruimte op te bestaan zoals bv in een singulariteit. Is er ook geen tijd.

Ik heb hier nog een toevoeging op: sinds dit het geval is, betekent dit dus ook dat tijd 'slechts' 14 á 15 miljard jaar bestaat. Dus de mens en de aarde hebben niet eeuwig de tijd gehad om te ontstaan.

Omdat tijd en ruimte aan elkaar verbonden zijn (en samen ruimtetijd vormen), blijft tijd bestaan zolang er ruimte is. Dit heeft volgens mij niets met energie te maken en de wet van conservatie komt er dan ook niet echt bij kijken.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 21:24

Mensen leven vaak met het besef dat toeval bestaat. Ik heb daar gisteren eens over nagedacht en over gefilosofeerd en ik kwam tot de conclusie dat dit wel onzin moet zijn.
Als je bijvoorbeeld kijkt hoe het komt, dat Mereltje afgelopen zaterdag is aangereden op de rijksweg door een dronken bestuurder, zou je kunnen oordelen: dat is wel verdomde toeval, pech voor Mereltje
Maar als je dan gaat kijken waarom mensen zo oordelen, is het omdat ze hun leventje alleen vanuit hun eigen beperkte kringetje bekijken (vrienden, familie, school, kennissen, sportvereniging) terwijl dronken Henk weer een heel ander beperkte kijk heeft middels zijn kringetje. Maar doordat Mereltje door oorzaak - gevolg op een gegeven moment op het fietspad fietste en Henk het café uitstapte en in de auto sprong, kwamen ze elkaar tegen op de kruising.. Mereltje lette misschien wel niet goed op, of Henk reed erg hard.. hoe dan ook, toeval is hierbij uitgesloten, omdat het gewoon een logisch gevolg is van de keuzes die de mensen en in dit geval Henk en Mereltje hebben genomen. Maar als je dat nou eens doortrekt naar de hele mensheid, de planeet, het zonnestelsel, het melkwegstelsel, het universum.. zul je zien dat jij als onderdeel net zo belangrijk bent als Jupiter in zijn geheel. We hebben allemaal invloed op alles. Alleen denken mensen dat die invloed "toeval" is. Wat mijn theorie betreft maakt het niet uit, of er ook nog Strings of wat dan ook zijn, omdat je als individu zijnde jouw deel bijdraagt aan de realiteit. Daarom zou je ook beter in het NU kunnen gaan leven, dan met herinneringen in de weer gaan. Want de dingen die jij en anderen in het verleden hebben gedaan hebben op hun manier allemaal invloed gehad op dit exacte moment..

Kortom: tijd bestaat of bestaat niet.. dat is misschien gewoon een van de vele manieren om energie te omschrijven. Maar toeval bestaat voor mij niet :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 22:00

Ik zal altijd in mijn leven zeggen dat toeval bestaat op basis van elementaire zaken.
Maar ik moet zeggen dat jou verhaal -PNCO- zo klaar is als een klontje. Daar, op dat verhaal valt geen toeval toe te passen. Dat is een logisch gevolg van actie - reactie. Goed verhaal. :roll:
Toeval op ander nivo bestaat volgens mij nog wel. Maar ik heb wel wat om over na te denken. :wink:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2005 - 09:43

Geachte meedenkers onder ons!!

Ik heb laatst lang zitten denken en vraag me eigenlijk af hoe anderen hier over denken;
Het bestaan van toeval en de directe relatie die toeval heeft met tijd. Ik denk dat in wezen tijd alomvattend is voor het bestaan van alles om ons heen en geeft hierdoor ook de mogelijheid tot het creeren van situaties die de mens beschouwd als toevallig. Als er toch genoeg tijd is; kan elke situatie tot in de oneindigheid voorkomen--> ook het ontstaan van de aarde en de mens kan op elke denkbare manier zijn voorgekomen toch!? Als er maar genoeg tijd is om ze te creeren. Hier komt natuurlijk de definitie van tijd ook weer bij kijken; kan tijd ooit eindigen?! nee want energie blijft volgens moderne wetenschappen altijd bestaan en als het bestaat, bestaat tijd... Wie heeft hier misschien een totaal andere kijk op, want ik heb het gevoel dat ik ergens iets over het hoofd zie!?  

Gegroet Quintin

natuurwetenschappelijk gezien bestaat toeval niet. 'toeval' is een kleuring die de mens geeft aan bepaalde gebeurtenissen.

• Gast

Geplaatst op 27 november 2005 - 01:58

ik heb eens een keer iets heel interessants gelezen over het bestaan van toeval, het is nl zo dat mensen vaak zeggen dat toeval niet bestaat omdat mensen van orde en voorspelbaarheid houden, van oorzaak gevolg en van patronen die logisch op elkaar volgen. mensen staan ook meer open voor bewijs omdat ze behoefte hebben aan houvast en mensen willen meer grip hebben op hun leven en daarom willen we voor elke gebeurtenis een verklaring/logisch verhaal, zodat we ons minder overgeleverd voelen aan willekeur. alleen bewijs zien en al het tegenbewijs negeren is de belangrijkste truc van de hersenen om het toeval te ontkennen. b.v, we denken regelmatig aan vrienden en bekenden zonder dat ze ons opbellen en dat vergeten we dan onmiddelijk, maar als er wel een belt dan geven we daar meteen betekenis aan terwijl dit gewoon een gevolg is van toeval. ik persoonlijk denk dat toeval bestaat en dat niet alles volledig te voorspellen en te beredeneren is voor de mens.

Jim Kok

Jim Kok

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:30

Alles is zoals het is, alles hangt van elkaar af.. dus alles wat toevallig lijkt te gebeuren, gebeurt gewoon, en wij mensen geven er een 'toevalligheid' aan, omdat het niet met regelmaat plaatsvindt.. tijd is ook maar een menselijk begrip.. heel cliche, i know..

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 april 2007 - 11:50

Toen de seriemoordenaar voor de rechter stond zei hij van:
'alles gebeurt gewoon'
en de rechter sprak hem vrij...
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2007 - 15:03

Toen de seriemoordenaar voor de rechter stond zei hij van:
'alles gebeurt gewoon'
en de rechter sprak hem vrij...

Is het toeval dat je lichaam afsterft na de geboorte, is tijd opgeslagen in ieders lichaam, is het niet zo dat de grens tussen leven en dood ombegrenst is. Bestaat het leven en het universum met al z`n complexiteit uit de gratie van toeval, of gebruiken we de term toeval gewoon omdat we het antwoord nog niet weten, op vragen die nog onbeantwoord achter ons liggen, en vragen die onze weg nog zullen kruizen. Het woord toeval is als een hinderlijk kiezel steentje in de schoen van een wetenschapper, die onder het lopen wel of niet zijn schoen zal uittrekken, om het steentje te verwijderen.

Gr Sign

• Gast

Geplaatst op 20 april 2007 - 01:32

Om nog even op de beginpost terug te komen in plaats het alleen maar over toeval te hebben... Ik had toen ik jong was ook opeens dit idee. De filosoof Nietzsche had tevens dezelfde ingeving; het wordt het idee van de "eeuwige wederkeer" genoemd. Simpel kun je het zo zeggen: als er een beperkte hoeveelheid ruimte en materie is en een onbeperkte hoeveelheid tijd; dan zullen toch alle mogelijke rangschikkingen van de materie in de ruimte toch oneindig vaak voorkomen? Zie het maar als een aantal legosteentjes; als je alsmaar blijft veranderen zullen toch wel alle combinaties oneindig vaak langskomen.

Echter, er zijn een paar problemen:

-Het kan zijn dat één of meerdere configuraties oneindig lang voorkomt, dan hoeven andere configuraties helemaal niet voor te komen(bv. als je steeds hetzelfde legosteentje aan- en afkoppelt is er wel steeds verandering maar toch missen vele combinaties)

-Het lijkt erop dat de tijd niet oneindig is maar dat deze begon bij de oerknal

-Tweede hoofdwet thermodynamica: de entropie neemt altijd toe met de tijd, het kan dus niet dat over een hele tijd dezelfde situatie als nu weer is onstaan

-Misschien is er wel geen eindige ruimte en zal het heelal altijd blijven uitdijen

Dus, leuk idee, maar helaas... ik vrees dat dit moment toch uniek is :D

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 11:29

Als we toeval een wonderlijke samenloop van omstandigheden mogen noemen, willekeur, dan kunnen we in aardse termen ook stellen dat de toevallige gebeurtenissen wel minimaal een triljoen keer zijn voorgevallen vanaf de oerknal tot heden, dan is dit nog een voorzichtige beraming.
Kunnen we dan nog spreken van toeval bij zoveel wonderlijke aaneenschakelingen van gebeurtenissen, die hebben geleid tot waar de mens nu is, of kunnen we zeggen dat er structuur in zit, sluit zoveel wonderlijke gebeurtenissen toeval niet uit.

Gr. Sign

Göd

Göd

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 14:53

Toeval is een waarde-oordeel.
Tijd bestaat niet.

Iets is pas toevallig als ik het toeval vind.
Ik heb alleen in het nu mijn leven geleden en zal dat in de toekomst ook doen.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2007 - 18:27

Toeval is een waarde-oordeel.
Tijd bestaat niet.

Iets is pas toevallig als ik het toeval vind.
Ik heb alleen in het nu mijn leven geleden en zal dat in de toekomst ook doen.

Als volgens de wetenschappers het universum en zijn ontwikkelingen, en het leven daarin gebaseerd zijn op toeval, is tijd dan ook gebaseerd op toeval, de twee staan niet los van elkaar.
Als het universum gebaseerd is op toeval, willekeur, is tijd daar een onderdeel van, volgens de wetenschappers is tijd dan ook een toevallige samenloop van omstandigheid.........is dat wel zo!!!?

Gr. Sign

Veranderd door Sign, 20 april 2007 - 18:30

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2007 - 09:55

natuurwetenschappelijk gezien bestaat toeval niet. 'toeval' is een kleuring die de mens geeft aan bepaalde gebeurtenissen.

n hoe zit het dan met toevallige mutaties?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures