[scheikunde] vraagstukken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] vraagstukken

Hallo iedereen!

Ik zit met een probleem. Ik zit in het secundair onderwijs, en de laatste lessen ben ik enkele keren afwezig geweest. Mijn vooruitzicht op de examens is eigenlijk niet zo goed, omdat ik helemaal niets begrijp van de chemische vraagstukken die we op het einde van het jaar geleerd hebben.

Binnenkort hebben we er nog een toets over, en ik weet dus helemaal niet hoe ik aan zo'n vraagstuk moet beginnen. Iedereen van mijn klas vindt deze vraagstukken heel eenvoudig, maar omdat we zo kort tegen de examens zitten, heeft niemand tijd om er mij uitleg over te geven.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij helemaal van in het begin kan uitleggen hoe je zoiets kan oplossen.

Wij moeten oefeningen oplossen zoals deze:

Hoeveel ml HCl-oplossing van 6 mol/l is er nodig om 2,7 g aluminium weg te laten reageren?



Ik weet nog niet eens hoe ik uit zo'n oefening mijn reactievergelijking moet halen, en ik vind dit eigenlijk wel heel beschamend. Vooral omdat iedereen het zo eenvoudig vindt.

Ik heb dus echt dringende hulp nodig...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] vraagstukken

Volgens mij ben je gewoon te laat, als je helemaal geen idee hebt hoe je moet beginnen.

Ik zou beginnen met de stof uit het boek eens te bestuderen om uit te zoeken welke stoffen er gevormd worden als je zoutzuur bij een metaal gooit. Dan kom je waarschijnlijk een heel eind met de reactievergelijking. En daarna kom je nog eens terug voor hulp!

edit: typo

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] vraagstukken

Denk gewoon een logisch na wat de HCl en de Al zouden kunnen vormen, eens je je reactievergelijking hebt is het eigenlijk echt niet moeilijk.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstukken

6 HCl + 2 Al ----> 2 AlCl3 + 3 H2 ?

Is dit de reactievergelijking? Ik heb het nog eens bekeken en ik denk dat ik dat ondertussen wel al begrijp. Maar ik weet nog altijd niet hoe ik uit de opgave mijn informatie moet halen. Mijn berekeningen zelf lukken meestal wel, maar de informatie die ik nodig heb om mijn berekeningen te kunnen maken vind ik nooit...

Moest er informatie in mijn boek hebben gestaan, dan had ik deze al lang eens bestudeerd. Maar over dit onderwerp staat er spijtig genoeg niets van in... Ik weet dat het mij wel zal lukken als ik een goede uitleg krijg, maar die heb ik dus tot nu toe nog niet gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] vraagstukken

Ken je de betekenis van het begrip mol?

Zo nee: probeer dat eerst eens te lezen/leren, want dat heb je echt nodig voor de opgave die je geeft.

Edit: de reactievergelijking is goed. Formeel moet hij anders geschreven worden, met aq, enz. (voordat iemand van het forum me op mijn nek springt), maar voor jouw opgave en de berekening is hij voorlopig correct.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstukken

Ja, mol ken ik wel. Ik weet ook dat het in mijn reactievergelijking moet worden:

6mol HCl + 2 mol Al ---> 2mol ACl3 + 3mol H2

En ik kan ook bij 2mol Al zeggen dat m=2,7g en dat daardoor n=0,10 , maar vanaf dan weet ik echt niet meer wat ik moet doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vraagstukken

Ok, als je 0,1 mol Al hebt, hoeveel mol AlCl3 kun je daaruit maken, als je genoeg Cl- hebt? Hoeveel mol Cl- is dan minimaal nodig om Al blij te maken? Hoeveel mol HCl is daarbij dus nodig?

Berichten: 37

Re: [scheikunde] vraagstukken

Je weet de reactievergelijking, maar wat stellen die getallen voor de HCl en de Al eigenlijk voor? als je dit weet weet je ook het antwoord op je vraag.

6 HCl en 2 Al --> 2 AlCl3 + 3 H2

die 6 en die 2 kun je vervangen door 3 en 1, nu zou je eruit moeten komen.

Je hebt 2 mol Al hoeveel mol HCl heb je dus nodig om dit weg te laten reageren? en denk dan eens verder je hebt 0,10 mol Al. Eigenlijk komt dit op hetzelfde neer als FsWd ook zegt, alleen een beetje anders geformuleerd.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstukken

Is het zo dat je dan die 0,10mol van bij Al ook moet omzetten tot bij die HCl? Dan heb je bij HCl n=0,30

En dan kan ik die n gebruiken in de formule om V te berekenen. Kan het zijn dat V=0,05ml of 50l ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] vraagstukken

0,05 ml is wel erg weinig..., en 50 l wel erg veel...

Staat de m niet verkeerd? Want dan klopt het...

Wel secuur blijven, Roodrozeke... :)

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstukken

Oh, sorry... Helemaal verkeerd geplaatst. Op mijn kladblad had ik het wel juist geschreven... :oops:



Bedankt iedereen om mij te helpen! Ik denk dat het nu wel zal lukken. Ik heb nog een paar andere gelijkaardige oefeningen geprobeerd, en deze gingen toch al beter! Als ik nog goed oefen zal het wel lukken bij mijn toets ook.

Bedankt voor de snelle reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] vraagstukken

Succes dan maar..... We zien het wel of je er uitkomt. ;)

Berichten: 42

Re: [scheikunde] vraagstukken

Je hebt de oplossing al zie ik maar het is handig om voor dit soort sommen een stappen plan te maken:

Eerst de reactie vergelijking oplostellen: Al(3+) reageert met CL(1-) dit geeft dus AlCl3

HCl + Al -> AlCl3 + H2

kloppend maken:

6 HCl + 2 Al -> 2 AlCl3 + 3 H2

vervolgens de grammen Al omrekenen naar mol:

n=m/M dus 2,7/27=0,1 mol Al (molmassa van Al=27 gram)

de molverhouding HCl:Al is 6:2 dus voor 0,1 mol Al heb je 0,3 mol HCl nodig

in 1 liter HCl-opl zit in dit geval 6 mol dus 6mol/0,3mol=20x dus 1liter/20=0,05 liter=50ml

Je hebt dus 50 ml HCL nodig.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] vraagstukken

Bedankt voor de tip! Het is inderdaad gemakkelijker met een stappenplan. Bij mijn andere oefeningen heb ik het nu ook zo geprobeerd, en dat ging dan ook weer beter. Mijn oefeningen gaan nu goed, ook omdat ik nu weet hoe je n kan berekenen van de andere stof als je ze maar bij een stof hebt. En dit verstond ik niet zo goed.

Reageer