Massaspectrumhulp vandoen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 516

Massaspectrumhulp vandoen

hoihoi,

Als examenopdracht, moeten we een molecule identificeren aan de hand van IR, massa, CNMR en HNMR spectra. Nu, over het algemeen lukt het ons wel en we weten wat ons molecule is, maar kunnen hoegenaamd niets uit het massaspectrum halen. (H en C NMR hebben we ook nog niet bekeken)

Dus als iemand ons helpen kan!

op volgende site kan je ons massaspectrum bekijken en ook het IR-spectrum (KBr disc). de molecule heet 2-methyl-5-nitroaniline.

Als iemand de pieken van MS al kan verklaren, het zou een grote hulp zijn!

(BTW, prachtig forum!)

met zonnige groeten, Dieter en Josefien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Massaspectrumhulp vandoen

Nu de site nog... 8-)

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

Hoe dom van me, typisch iets voor mij...

De site dus:

http://www.aist.go.jp/RIODB/SDBS/cgi-bin/d...op.cgi?lang=eng

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

geen meesters in de massaspectroscopie hier aanwezig? :(

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Massaspectrumhulp vandoen

Meesters misschien niet, maar ik heb ook niet zo'n zin om naar zo'n spectrum te gaan zoeken. Kun je de vraag hier niet concreet maken? Wat is M? Welke pieken zie je? Welke fragmentatie treedt dus op?

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

u vraag, ik draai...

(zoekt even zijn examenopdracht...)

het gaat hier dus over 2-methyl-5-nitroaniline. moleculair ion is dus 152, en meteen ook de base piek.

verder zijn er pieken bij 106, 77, 51 en 39

die van 106 is de NO2 groep die afsplitst, zo ver zijn we al. maar hoe die molecule dan verder splitst, daar hebben mijn collega-student en ik totaaaaaaaal geen idee van.

alvast bedankt dat je toch moeite wil doen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Massaspectrumhulp vandoen

Aromaten zijn niet zo makkelijk. Maar kun je als eerste niet voor die onbekende pieken alle mogelijkheden voor atoomcombinaties opschrijven?

Ik bedoel in de vorm van "15 = CH3 of NH"?

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

mij moet je het niet zeggen, dat aromaten geen makkelijke zijn! een vriendin van me moet allylalcohol behandelen, nou die was in enkele uren klaar met al haar spectra te bespreken. ik heb er al ettelijke dagen aan gezeten... nouja, misschien ben ik dom, of laat ons eerder zeggen, niet goed in splitsingspatronen zien.

die 77 heb ik al proberen te verklaren door een gewone benzeenring. het probleem is natuurlijk dat je (door de sibstituenten) H's mist, en dus niet aan 77 komt.

voorts hebben we al veel combinaties geprobeert, maar hoe kleiner die massa wordt, hoe meer mogelijkheden, en dan kunnen we gewoon niet verklaren hoe die ring splitst...

ik heb er echt al miserie mee gehad en ik kom er nog niet uit. :x

Berichten: 2.399

Re: Massaspectrumhulp vandoen

Pink Panther schreef: u vraag, ik draai...

(zoekt even zijn examenopdracht...)

het gaat hier dus over 2-methyl-5-nitroaniline. moleculair ion is dus 152, en meteen ook de base piek.

verder zijn er pieken bij 106, 77, 51 en 39

die van 106 is de NO2 groep die afsplitst, zo ver zijn we al. maar hoe die molecule dan verder splitst, daar hebben mijn collega-student en ik totaaaaaaaal geen idee van.

alvast bedankt dat je toch moeite wil doen!
Dat molecuul splitst zich niet verder! De 77 komt waarschijnlijk van een andere fragmentatie.

Hoe kleiner de massa hoe minder mogelijkheden trouwens. Ik heb mijn massa spectroscopie boek nu niet bij me, maar er zijn tabellen waarin opties besproken worden.

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

maar als de molecule niet verder splitst, hoe kom je dan aan die andere pieken? :-k

Berichten: 2.399

Re: Massaspectrumhulp vandoen

Er zijn verschillende omleg mogelijkheden etc EI. Wat is trouwens je ionizatie methode, ik ging eerst uit van ESI, maar ik denk nu dat je EI bedoelt (je spectrum was gister ook offline)? Bij verder fragmenteren dacht ik in eerste instantie aan een MS/MS experiment....

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

welke ionisatiemethode gebruikt is, daar hebben we geen informatie over. we kregen alleen de spectra en de opdracht "identificeer de molecule van welke deze spectra zijn".

ik vermoed dat de ionisatietechniek een gewone ionisatie is dmv een electronenbundel, gezien we dat in de les hebben gezien... but I'm not sure

ik weet niet of het offline was, hier is de url erheen...

Massaspectrum

Berichten: 2.399

Re: Massaspectrumhulp vandoen

De normale uitleg zou zijn C6H5+, ik zie echter ook niet zomaar hoe je daar makkelijk op komt, dit een complexe uiteenvalling van je molecuul. Laat hier je eigen creativiteit maar op los. Ik ben er vrij zeker van dat dit het moet zijn!

Berichten: 516

Re: Massaspectrumhulp vandoen

ja, daar heb ik ook al aan gedacht, maar daar kom je dus niet aan. op die ring staan maar 3 H's en je kan toch moeilijk zeggen dat die methyl-substituent zo maar even twee van zijn waterstoffen afstaat?

*zucht* misschien moet ik gewoon beginnen wenen en hopen dat ik zo medelijden wek :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Massaspectrumhulp vandoen

152/2 = 76.... Je kijkt niet scheef, hoop ik?

Je hebt overigens mijn vorige suggestie nog niet uitgevoerd.

Reageer