Springen naar inhoud

GPC

• Log in om te kunnen reageren

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 10:10

hallo,
weet iemand een site waar een goede, wetenschappelijke, maar toch verstaanbare uitleg te vinden is over GPC (gel permeabiliteit chromatografie).
bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 10:42

sorry, ik heb al een antwoord op mijn vraag, voor eventueel andere geintresseerden:
http://www.pslc.ws/macrog/sec.htm

misschien nog wel een vraagje: waarom moeten ons product oplossen in THF voor deze meting?

Veranderd door rappen-eddy, 03 juni 2007 - 11:13

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 12:09

THF is gewoon een heel goed oplosmiddel voor polaire verbindingen (zoals PVC, polystyreen, polyurethaan,...).
de polymeren dienen eerst opgelost te worden, anders kunnen ze niet door de gel gejaagd worden om ze te scheiden. THF is hier dus de mobiele fase van de gel permeatie.
(THF is niet zonder gevaar, ze is zeer schadelijk voor de huid, lost goed op in water en kan ook exploderen [BOOM] )

Veranderd door Pink Panther, 03 juni 2007 - 12:09

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 14:34

...kan ook exploderen [BOOM] )

Mits het peroxides vormt (wat meeste ethers en dus ook THF doen). Met een simpel peroxide teststripje kan je snel zien of je THF peroxides bevat.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 15:38

en indien het peroxides bevat? Natrium aan toevoegen zeker hť?

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2007 - 16:09

oki, ik zal het anders zeggen...
indien je geen antioxidant aan THF toevoegt, ZAL het exploderen... (beter :P ?)

en THF maakt heel makkelijk peroxides hoor, daar is zelfs geen Natrium voor nodig, gewoon een beetje zuurstof is voldoende, dacht ik :-k

Veranderd door Pink Panther, 03 juni 2007 - 16:10

kire1

kire1

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2007 - 19:27

ik denk dat jullie het verkeerd verstaan, rappen eddy bedoelde Na toevoegen voor de zuurstof eruit te halen, aangezien Na reageert met water (wat zuurstof molecullen bevat) en omzet tot waterstofgas en zuurstofgas. Zo wordt het zuurstof verwijdert, en daalt de kan s op peroxide vorming.

Veranderd door kire1, 06 juni 2007 - 19:28

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juni 2007 - 20:47

En juist dat hydroxide (er ontstaat alleen waterstofgas) kan zorgen voor peroxidevorming, geen goed idee dus. [|:-)]

Daarbij lever je ook nog eens een extra potente brandstof aan het systeem, het waterstofgas 8-[

Veranderd door FsWd, 06 juni 2007 - 20:50

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2007 - 22:19

Alles wat hier verteld wordt over peroxides is wel waar, maar het gevaar is wel wat overtrokken. THF, diethylether en diisopropylether worden allereerst voorzien van een stabilisator (inhibator voor peroxide vorming), veelal BHT.

http://en.wikipedia.org/wiki/BHT

Peroxides zijn alleen een risico bij indampen tot droge stof. Wanneer het gewoon als oplosmiddel wordt gebruikt en niet bij destillaties, dan vallen de risico's enorm mee. Uiteraard moet je wel letten op de brandbaarheid van de verschillende ethers, maar dat staat los van peroxides.

Een manier om de peroxides er uit te halen is schudden met een oplossing van ijzer(II)sulfaat, maar dat kan voor sommige processen wel nadelig zijn, omdat dit water toevoegt aan de ether.

Ik denk dat natrium toevoegen aan een ether zeker geen gevaar oplevert voor extra peroxide vorming. Natrium kan gebruikt worden om evt. water uit de ether weg te halen, en het gevormde NaOH is onoplosbaar in de ether. Eventuele peroxides zullen ook wel weggenomen worden door het natrium.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 08:40

ok bedankt allemaal! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures