reactie van vetten met H2SO4

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

reactie van vetten met H2SO4

Welke reactie vindt er plaats indien zwavelzuur en lipiden gemengd en verhit worden?

Hieronder geef ik nog wat meer info:

De proef is gemaakt om de hoeveelheid lipiden te bepalen in organismen maar dit op een cellulair niveau.

Voor de vetbepaling wordt het vet uit een homogenaat (fijngemalen weefsel) gehaald met de methode van Bligh en Dyer. Hierbij wordt aan het staal (100µl)chloroform (200µl), methanol (200µl) en water (150µl) toegevoegd. Na centrifugatie van het staal zit het vet in de onderste laag.

Uit deze onderste laag wordt 100µl genomen en hierbij wordt 500µl H2SO4 (95%) gevoegd. Dit wordt verwarmd bij 200°C gedurende 15 minuten.

Kan iemand mij vertellen welke reactie bij deze laatste stap plaatsvindt?

Berichten: 516

Re: reactie van vetten met H2SO4

een mengsel van chloroform en methanol wordt vaak gebruikt als oplosmiddel voor intermediar polaire lipiden (ze lossen namelijk uitstekend in op).

deze laag wordt geïsoleerd en er wordt H2SO4 aan toegevoegd. het sterke zure milieu dient om de vetten te methyleren. de verwarming dient waarschijnlijk om de reactie sneller te laten verlopen, maar hier ben ik niet zeker van.

je verkrijgt, door reactie van zwavelzuur, methanol en de vetzuren, dus een vetzuur met een methylester, die makkelijk te isoleren zijn en bv te detecteren dmv gaschromatografie.

(de nodige reacties kan je nu zelf uitschrijven, niet? anders help ik nog wel even)

Reageer