Springen naar inhoud

dynamische headspace

• Log in om te kunnen reageren

jasmien_CF

jasmien_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:24

bij de analyse via dynamische headspace met sorbent trapping worden de verdampte moleculen geadsorbeerd op een trap, bv een tenax trap. nu snap ik niet goed hoe deze moleculen dan in de gaschromatograaf gebracht worden. deze moeten dan toch eerst nog op een of andere manier terug in de dampfase gebracht worden, niet?
ook wordt bij deze methode het systeem gepurgeerd met helium. waarom is dit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:34

de moleculen worden gevangen met een tenax trap. dit is eigenlijk een soort filter. je moet zien dat je genoeg stof in je tenax 'getrapt' hebt, maar ook niet teveel, dan heb je een breakthrough en is alles meteen mislukt.
die tenax haal je nadat je alles erin getrapt hebt uit je opstelling en je steekt die in een verwarmingsblok. tijdens het verwarmen stuur je He door de tenax, alles zal dan weer vervluchtigen en met de helium megevoerd worden. daarna komt het in een koude trap terecht, zodat al de monstermoleculen bij elkaar komen en 1 prop vormen. er gebeurt dus een herconcentratie, en eens de tenax weer (bijna) leeg is, kan je die prop weer verdampen en op een GC kolom brengen.
helium is gewoon het gas dat je gebruikt, maar ik neem aan dat je evengoed stikstofgas zou kunnen gebruiken (of waterstofgas, maar dan heb je explosiegevaar he...)
begrijp je?

jasmien_CF

jasmien_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:40

danku voor deze verhelderende uitleg! :)

jasmien_CF

jasmien_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:42

aah, en waarom mag er niet teveel stof "getrapt" worden? wat is breakthrough?

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:53

een tenax is een filter, als je die te vol steekt, dan is hij niet meer effectief. ik weet het principe erachter ook niet precies.
dit zijn de woorden van mijn prof: "als ge hem overvol steekt, dan heb je een breakthrough en dan laat die tenax alles gewoon door, waardoor hij niets meer vasthoudt."
het komt nogal contradictorisch over (gezien ge hem volsteekt en hij loopt dan leeg). vandaar dat ik het principe ook niet echt ken. En liever dan hier leugen te vertellen, ga ik gewoon zeggen dat ik het niet weet.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:55

Ik vind niet teveel getrapped worden een slechte benaming. Je trapped de stof op het tenax, en je krijgt het er weer af door de temperatuur te verhogen. De term breakthrough is hier niet op zijn plaats trouwens, dat kan namelijk alleen als de stof niet volledig geadsorbeerd wordt op het tenax wanneer je laadt.

Met niet teveel getrapped worden wordt waarschijnlijk bedoelt dat je het er nog wel af moet kunnen krijgen, anders is het irreversiebel gebonden en krijg je het nooit meer in je GC natuurlijk.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 15:58

Breakthrough kan dus ook bij overloading optreden. Je hebt geen active sites meer op de tenax die moleculen kunnen adsorberen en dus vliegen ze er gewoon door heen. Op dat moment neemt de hoeveelheid moleculen op het tenax niet meer lineair toe met de concentratie in het sample en is je analyse dus niet lineair meer en onnauwkeurig geworden.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 16:04

dank, dat is bij deze dus ook opgehelderd...

jasmien_CF

jasmien_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 16:19

pink panther,

heb net je profiel is bekeken. blijkt dat wij in dezelfde aula zitten. gij hebt goed opgelet tijdens de les!

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juni 2007 - 16:38

Haha, zalig, dezelfde aula ;) dat ik dat hier nog mag tegenkomen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures