soortelijke verdampingswarmte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

soortelijke verdampingswarmte

Vandaag in de les fysica ging het over de soortelijke warmtecapaciteit,

De formule is Lv=Q/m

Nu vroegen ik en nog een andere leerling ons af waarom dit niet afhankelijk van de druk is.

Mijn leraar kon niet echt een antwoord geven maar zei dat het enkel ging om dat kleine beetje energie om dynamisch evenwicht te bereiken. (Ik dacht toch dat hij dat bedoelde)

Nu ben ik nog altijd nieuwsgierig waarom de druk hier geen rol speelt want als ik logisch nadenk lijkt het mij toch echt wel invloed te hebben. 8-)

Ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen. :)

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: soortelijke verdampingswarmte

Dit is weer lang geleden.

Ik dacht dat je twee soortelijke warmtecapaciteiten had: een bij constant volume en een bij constante druk.

Voor vaste stoffen en vloeistoffen zijn deze vrijwel gelijk aan elkaar, maar voor gassen kunnen ze verschillen. De druk speelt dus wel degelijk een rol.

Berichten: 2.746

Re: soortelijke verdampingswarmte

die toestandsfuncties hangen een beetje samen, P,V en T zijn verbonden met elkaar, voor een ideaal gas bvb in : PV=nRT

Q=c.m.ΔT met c bij een constant volume, dus je volume mag niet veranderen bij de opname/ afgifte van warmte

analoog is er ook een c bij constante druk, zoals marjanne al zei

als we nu specifiek kijken naar een ideaal gas

PV=nRT

daaruit volgt dat een temperatuursverandering (staat in je formule) zal resulteren in een drukverandering, want V,n en R zijn anders constanten.

snap je het een beetje?

Berichten: 2.337

Re: soortelijke verdampingswarmte

Ja ik begrijp waarover je het hebt maar mijn vraag gaat specifiek oververdamping in een gesloten vat. Lv=Q/m Dus wat ik uit de formule afleid de soortgelijke verdampingswarmte is de energie die nodig is om 1 kg te laten verdampen.

Maar nu is mijn vraag: is er niet meer energie nodig als je de druk opvoert?

Of staat dat in je uitleg maar kan ik het er niet uit afleiden? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: soortelijke verdampingswarmte

Hoe voer je de druk op in een gesloten vat? Door meer te verdampen?

Berichten: 2.337

Re: soortelijke verdampingswarmte

Ja tot het dynamisch evenwicht.

En anders stikstof of een ander gas inblazen zodat de druk verhoogt.

Maar het is meer een theoretische vraag dan een praktische. :)

Berichten: 2.746

Re: soortelijke verdampingswarmte

:oops: ik had het over warmtecapaciteit, niet over verdampingswarmte

Berichten: 364

Re: soortelijke verdampingswarmte

marjanne heeft gelijk

Berichten: 2.337

Re: soortelijke verdampingswarmte

Ja ik hoorde vandaag dat het wel degelijk in evrband staat met de druk het had iets te maken met de enthalpie (dus niet de reactie-enthalpie neem ik aan :P ), kan iemand mij dat toelichten? :lol:

Ik vond al dit op wiki,

maar hier het verband uitafleiden 8-[

Berichten: 516

Re: soortelijke verdampingswarmte

kan je wachten tot in september? dan heb ik mijn cursus thermodynamica nog eens geblokt (herexamen :cry: ), en kan ik het je allemaal vertellen...

helaas, nu snap ik er zelf geen ballen van :P

Berichten: 74

Re: soortelijke verdampingswarmte

chemaniac schreef:Ja ik hoorde vandaag dat het wel degelijk in evrband staat met de druk het had iets te maken met de enthalpie (dus niet de reactie-enthalpie neem ik aan :P ), kan iemand mij dat toelichten? :lol:
Ik denk dat je de wet van Clausius-Clapeyron bedoeld.

Die zegt namelijk

d ln p/ d T = vapH/(R*T2)

op wiki staat de afleiding.

Het gaat dus over verdampingsenthalpien en inderdaad niet over reactieenthalpien.

edit: formule duidelijker opgeschreven

Reageer