wiskunde - ontspanning

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2.746

Re: wiskunde - ontspanning

chemaniac schreef: Ik gin net het zelfde posten hetzelfde met 4321 zijn 8 stappen nodig. :P

Dat moet toch te bewijzen zijn? 8-)
uiteraard.

schrijf je willekeurig getal als: 1000a+100b+10c+d, leg voorwaarden op voor je a,b,c,d en voer de bewerkingen uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wiskunde - ontspanning

Helaas zitten in de eisen ongelijkheden, en dat maakt het niet eenvoudig.

Berichten: 2.337

Re: wiskunde - ontspanning

Deze kreeg ik vandaag op mijn examen.

Verklaar wiskundig waarom je maar 1 kartonnetje onder een tafelpoot moet steken van een tafel die niet stabiel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wiskunde - ontspanning

Omdat 3 punten altijd per definitie in 1 vlak liggen. Er is dus altijd slechts 1 poot die te kort is om in het vlak te vallen.

Dit is echter alleen geldig als de tafel op een vlakke ondergrond staat.

Edit: ik ga er wel van uit dat je een tafel met 4 poten bedoelt :P
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.490

Re: wiskunde - ontspanning

Beryllium schreef: Omdat 3 punten altijd per definitie in 1 vlak liggen. Er is dus altijd slechts 1 poot die te kort is om in het vlak te vallen.

Dit is echter alleen geldig als de tafel op een vlakke ondergrond staat.

Edit: ik ga er wel van uit dat je een tafel met 4 poten bedoelt :P
en als je stukje karton niet dik genoeg is dan? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wiskunde - ontspanning

Dan zal een poot nog steeds te kort zijn... is toch logisch? 8-[

Berichten: 497

Re: wiskunde - ontspanning

Dan moet je meerdere stukjes karton gebruiken om de tafel in evenwicht te krijgen.

Inderdaad, er mankeert wat aan de vraagstelling.

Berichten: 2.337

Re: wiskunde - ontspanning

Juij ik heb het juist. :P

Ja ik heb er bijgeschreven dat je moet blijven karton onder steken zodat die poot evenlang is dan de andere 2 die venlang zijn.

Berichten: 387

Re: wiskunde - ontspanning

9981 - 1899 = 8092
@fswd, Klein foutje ---> 8082 !

2111-1112 = 0999

9990-0999 = 8991

9981-1899 = 8082

8820-0288 = 8532

8532-2358 = 6174
Ik gin net het zelfde posten hetzelfde met 4321 zijn 8 stappen nodig.
4321-1234 = 3087

8730-0378 = 8352

8532-2358 = 6174

@chemaniac, Waar haal je 8 stappen vandaan ?

Ik weet eigenlijk zelf heel weinig van wiskunde, maar optellen en aftrekken gaat nog net :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wiskunde - ontspanning

Mja zodra je eenmaal 8352 hebt, ben je er al :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wiskunde - ontspanning

Beryllium schreef: Dit is echter alleen geldig als de tafel op een vlakke ondergrond staat.
Het is te bewijzen dat als een vloer voldoende niet vlak is, er altijd een punt is waar een gegeven 4-potige tafel stabiel staat. Vraag me niet hoe.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wiskunde - ontspanning

Kijk, dat wist ik dan niet.

Maar ik kan me wel voorstellen dat dat opgaat, als het hoogteverschil tussen 2 punten van de vloer in zekere random is en van dezelfde orde is als het 'poottekort'.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 42

Re: wiskunde - ontspanning

ligt natuurlijk ook aan de mate van nietvlakheid (mooi woord) Een vlak bepaal je met drie punten, bij een gekromd vlak heb je vier punten nodig

Berichten: 2.746

Re: wiskunde - ontspanning

ligt natuurlijk ook aan de mate van nietvlakheid (mooi woord) Een vlak bepaal je met drie punten, bij een gekromd vlak heb je vier punten nodig
wat bedoel je met gekromd vlak? een gewoon oppervlak?

een willekeurig oppervlak is niet bepaald door vier punten hoor (maar door een overaftelbaar aantal).

Berichten: 3.145

Re: wiskunde - ontspanning

een willekeurig oppervlak is niet bepaald door vier punten hoor (maar door een overaftelbaar aantal).
Een oppervlak (in 3D ruimte) wordt in zijn algemeenheid bepaald door een aantal punten, dat afhangt van het aantal vrijheidsgraden van het type oppervlak. Zo wordt een vlak door drie punten bepaald, een bol door 4 punten, een paraboloide door 4 punten, etc. Je kunt eenvoudig zien hoeveel punten nodig zijn, om het oppervlak eenduidig te bepalen, door de algemene vergelijking voor zo'n oppervlak te bepalen en te bekijken hoeveel parameters echt nodig zijn.

Zo heeft een vlak in zijn meest algemene vorm de vergelijking ax+by+cz=n, het lijken vier parameters a, b, c, n, maar dit is schijn, deel bijv. links en rechts door n, en je houdt er drie over.

Een bol heeft als vergelijkng (x-a)2 + (y-b)2 + (z-c)2 = r2, deze heeft echt 4 onafhankelijke parameters a, b, c, r.

Reageer