[scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

Ik doe mijn pws over wasmiddelen, en in een boek staat dat soda het wasmiddel minder zuur maakt, waardoor vetten beter worden verwijderd. Maar waarom?

Ik heb een tijdje zitten googlen..

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

Hoe zijn vetten opgebouwd?

Zoek ook eens op "verzeping".

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

als je soda intikt op wikipedia, dan kom je uit op verzeping, zoek je op verzepen in wikipedia, dan kom je uit op het antwoord op jouw vraag! nog uitleg nodig, dan post je het maar...

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

Bedankt voor de reacties =)

Zeep bestaat uit een apolaire staart en een polaire kop..

Het is een zuur-base reactie tussen een vetzuur en een loog, en als katalysator gebruik je een base.

Moet dat het antwoord zijn?

Als vet uit textiel verwijderd wordt gebeurt er toch niks met de moleculen van het vet?

De staart van het zeepmolecuul lost op in het vet en de kop in het water, en zo wordt een vetdeeltje uit het textiel getrokken en in het water geëmulgeerd.

Sorry, ik zie echt niet wat die base ermee te maken heeft.. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

Wat jij beschrijft is een effect van zeep, niet van de soda.

Wasmiddelen zijn overigens vrijwel altijd basisch. De term ´minder zuur´ is dus niet helemaal op zijn plaats.

Waar epiphonix en Pink Panther op doelen (verzeping) is de reactie van loog (hydroxide), dat in water gevormd wordt door soda, met de vetmoleculen. Deze splitsen zich in (meestal) glycerine en vetzuren.

Door het aanwezige loog (aanwezig door de soda) lossen de vetzuren ook beter op in water (zuur/base-reactie).

De soda heeft dus twee doelen.

Misschien ten overvloede: vetzuren zijn iets anders dan vet. Vet bestaat uit een verbinding van vetzuren en (meestal) glycerine.

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

nou, mijn idee is... (maar ik ben er niet zeker van...)

die base zal reageren met je vet. waaruit bestaat een vet nu? uit glycerol en enkele vetzuurstaarten. die base zal de esterbinding tussen het vetzuur en glycerol verbreken. hierdoor krijg je vrij glycerol, en een verzeept vetzuur. grlycerol heeft veel polaire groepen, dus zal oplossen in water, en dat verzuur is verzeept. je hebt dus eigenlijk meer zeep gevormd, of meer moleculen met een polaire kop en een apolaire staart.

ik zou daarbij niet zeggen dat de base een katalysator is, gezien deze in de reactie verbruikt wordt. dat is dus tegen de definitie van ene katalysator.

nou, dit is mijn idee, het kan ook volledig fout zijn, maar ik stel voor, denk er zelf eens over na.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Waarom verwijder je vet met basisch schoonmaakmidd

Bedankt, het klinkt allebei wel logisch :P

Op wikipedia staat wel dat de base een katalysator is maar dat zal dan wel fout zijn ja :)

Reageer