[scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 3

[scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Hallo,

ik ben net nieuw hier en ik weet wel wat van Sheikunde maar ben een wrak met Reactievergelijkingen kloppend maken. Onze juf heeft het wel is uitgelegd maar dat snapte ik niet. Kan iemand mij hier misschien bij helpen? :lol:

Ik heb hier een voorbeeldje :

....CH4S2O6 + ....O2 --------> .....CO2 + ....H2O + ....SO2

Ik weet niet wat ze van me willen met dit :oops: ik heb hier wel de antwoorden liggen maar daar heb ik niks aan zonder som of berekening :P aangezien ik ga blijven zitten op scheikunde nu wil ik nog een goed cijfer halen ervoor want ik had een 1 voor mijn Toets over Reactievergelijkingen.

Mvg,

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

de essentie van je reactievergelijking kloppend te maken, is de wet van behoud van massa, wat in chemische reacties resulteert in behoud van atomen

dus links en rechts van je reactiepijl moeten dezelfde atomen staan, en hetzelfde aantal van die atomen.

kan je simpelere vergelijkingen kloppend maken? want moeilijkere zijn soms wat prutsen tot je ze vindt.

je voorbeeld: een begin zou kunnen zijn: je moet evenveel moleculen CH4S2O6 hebben als je CO2 moet hebben, kijk naar de koolstoffen, zie je waarom?

verder geldt hetzelfde voor zwavel, je zal dubbel zoveel moleculen zwaveloxide nodig hebben dan CH4S2O6 . zie je hier ook waarom?

en kijk ook eens in de help naar sup en super script

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

bij deze reactie vergelijking moet je als volgt te werk gaan:

-wat kun je al weten:

dat de coefficient voor CO2 even groot is als die voor CH4S2O6. en die van SO2 is 2x zo groot al die van CO2, omdat zich in het reactieproduct 1 C'tje zit en 2 S'jes.

de coefficient voor water is altijd 2x zo groot als de CO2, omdat er 4 H'tjes in het reactieproduct zitten tegenov 1 C'tje (1 watermolecuul bevat 2 waterstofdeeltjes). dit is een erg makkeijke reacie om in te vullen. Nu moet je alleen nog kijken hoeveel O'jes je nog tekort komt aan de linkerkant, en dat deel je door 2 en zo heb je de coefficient voor zuurstof:

CH4S2O6 (s?) + O2 (g) >>> CO2 (g) + 2 H2O (g/l) + 2 SO2 (g)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

wwooow thnx :D nog even doornemen ik denk dat ik het wel snap

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Een handige tip bij het kloppend maken van reactievergelijkingen:

Als er een stof is die uit één atoomsoort bestaat, maak je die atoomsoort het laatst kloppend.

Bij verbrandingen is dat dus altijd O2, dus O'tjes bewaar je tot het laatst. Eerst C'tjes, H'tjes en S'jes kloppend maken.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

oke heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Dus als we 1 mol octaan (C8H18) verbranden, en als producten komen vrij, water en koolstofdioxide. Hoeveel mol zuurstof heb ik dan nodig? :)

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

'k Denk dat Sokoo de chemische hoeveelheid (mol) nog niet heeft gehad...

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

jeuj, dan mag ik het oplossen, en mij bij deze toch nog goed voelen dat er nog een basiskennis chemie in me zit!!

1 C8H18 + 25/2 O2 => 8 CO2 + 9 H2O

(en nu maar stiekem hopen dat het juist is, anders ga ikhier flagrant af :P )

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

1 C8H18 + 25/2 O2 => 8 CO2 + 9 H2O
8-[ 8-[ 8-[ waarom deel je die 25 door 2 ???

het lijkt mij juist:

C8H18 + 25 O2 => 8 CO2 + 9 H2O

25 mol O2 is er dus nodig om 1 mol C8H18 te verbranden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Nou omdat rechts van de pijl ook maar 25 zuurstofjes zitten, wat neerkomt op 12,5 O2.

Ik denk dat jij de cursus stoïciometrie nog maar eens moet doornemen Afbeelding

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

oja tuurlijk
Ik denk dat jij de cursus stoïciometrie nog maar eens moet doornemen 
het is nog vroeg he :P ben nog niet helemaal wakker :P

maar dan zou ik er geen 12,5 van maken maar de rest vermenigvuldigen met 2

tenminste zo heb ik dat altijd geleerd(geen halven gebruiken)...

2 C8H18 + 25 O2 --> 16 CO2 + 18 H2O

en dan klopt het antwoordt van PinkPanther inderdaad

25/2 = 12,5 mol O2

dit is trouwens wel goed voor je zo op de vroege ochtend (lekker wakker worden)

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

ja, tuurlijk, normaal gezien zou je het allemaal maal twee moeten doen, maar da vraag was nu eenmaal:

Dus als we 1 mol octaan (C8H18) verbranden, en als producten komen vrij, water en koolstofdioxide. Hoeveel mol zuurstof heb ik dan nodig? smile.gif


bedankt om me even schrik aan te jagen, ik dacht dat ik hier écht flagrant was afgegaan... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

daarom noemen ze dit dan ook strikvragen. ik vroeg nl. hoeveel mol zuurstof er nodig was om, let op, 1 mol octaan te verbranden

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

12,5 mol

maar om de reatievergelijking te maken had het even maal 2 gemoeten en dan je antwoord (dus 25) delen door 2 ;)

Reageer