[scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 30

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

een handige manier om die dingen te doen kloppen als je t niet zomaar op t zicht ziet, is een klein lineair stelsel opstellen. In de reactievergelijking vervangen we de coëfficiënten door lettertjes:

a C8H18 + b O2 => c CO2 + d H2O

en dan druk je voor elke atoomsoort uit dat je links van de pijl evenveel atomen van die soort wil dan rechts van de pijl. Dus:

C: 8a = c

H: 18a = 2d

O: 2b = 2c + d

als je dan één van de getallen kiest, bvb a=1, dan krijg je dat c = 8, d = 9 en b = 12.5

en dan zorg je dat alle getallen geheel zijn.

Deze methode werkt niet in alle gevallen (wegens soms onder- of overbepaald zijn van het stelsel), maar normaalgezien kan je hiermee de overgrote meerderheid van de reactievergelijkingen oplossen. Er bestaat geen standaardmethode, maar deze is heel handig als je er wat logisch verstand bij gooit... en achteraf controleren of alles klopt natuurlijk :)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen Kloppend maken?

Deze methode van lineair stelsel heb ik toegepast in een computerprogramma dat ik heb geschreven. In dit programma bepaal ik echter de volledige oplossingsruimte van het stelsel van vergelijkingen en dan zie je direct of de oplossing eenduidig is, of niet mogelijk is. Als de dimensie van de oplossingsruimte gelijk is aan 1, dan heb je een precies bepaalde reactievergelijking (op een constante factor na voor alle termen in de vergelijking), als de dimensie van de oplossingsruimte 0 is, dan is het niet mogelijk om de reactievergelijking op te stellen, en als de dimensie groter is dan 1, dan is er sprake van meerdere reacties, die tegelijkertijd kunnen lopen met niet vast bepaalde stoichiometrie.

Voor de geinteresseerden:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/chemeq/index.html

Aan scholieren: doe je voordeel met dit programma, maar gebruik het niet om het jezelf gemakkelijk te maken met huiswerk. Ieder heeft hierin zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Op je examen of overhoringen zul je toch echt zelf vergelijkingen moeten kunnen balanceren.

Reageer