Zuren en hun zouten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zuren en hun zouten

Hallo allemaal!

Aangezien ik niet mega bekend ben met chemie had ik een vraag over het vormen van zouten.

Als ik namenlijk een oplossing heb van melkzuur en hier natriumbicarbonaat bij toevoeg vormt dit dan natriumlactaat?

En bij salicylzuur?

Ik heb namenlijk salicylzuur in ethanol opgelost en vervolgens water en natriumbicarbonaat toegevoegt. Aangezien de oplossing gaat bruisen verwacht ik dat hier natriumsalicylaat onstaat....

Kan iemand mij vertellen of ik juist conclusies trek?

alvast bedankt!! :D

Berichten: 448

Re: Zuren en hun zouten

Inderdaad een waterstof zal vervangen worden door een Na.

Kun je de reactievergelijking opschrijven?

Berichten: 2.337

Re: Zuren en hun zouten

Dat bruisen is CO2 die vrijkomt.

HCO3- + H+ ----> H2O + CO2

Berichten: 915

Re: Zuren en hun zouten

scientist 1 schreef: Inderdaad een waterstof zal vervangen worden door een Na.

Kun je de reactievergelijking opschrijven?
Waarna het er terug afsplitst en de zuurrest van salicylzuur (=salicylaat) vrolijk gaat rondzwemmen tussen de natriumionen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en hun zouten

Nou, in feite komt dat natriumion er nooit aan. Het zure proton wordt er inderdaad afgeplukt en daar blijft het een beetje bij.

Berichten: 516

Re: Zuren en hun zouten

De wonderen der chemie toch... *zucht* :D

Berichten: 915

Re: Zuren en hun zouten

Let ook op dat niet zo maar elke reactie op gaat. Een vuistregel is, dat als er water gevormd wordt, de reactie wel zal opgaan. (Mits de nodige uitzonderingen). Dat heeft te maken met het stijgen in entropie. (Elk systeem streeft naar een zo groot mogelijke wanorde ;) ).

Berichten: 2

Re: Zuren en hun zouten

Bedankt allemaal voor jullie reacties tot dus ver!!! :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen reactievergelijking kan opschrijven.

Ik heb namenlijk geen opleiding in de chemie gehad. Ben nu wat aan het zelfstuderen Afbeelding .
FsWd

Nou, in feite komt dat natriumion er nooit aan. Het zure proton wordt er inderdaad afgeplukt en daar blijft het een beetje bij.


Ik begrijp dus dat het salicylzuur onveranderd blijft.....

Wat blijft er dan precies over in de oplossing?

Maar het melkzuur gaat dus wel een binding met de Na aan.... ?

Berichten: 516

Re: Zuren en hun zouten

nee, salicylzuur zal niet onveranderd blijven.

stel het je zo voor: natriumbicarbonaat splitst in bicarbonaat en natrium. deze zwemmen in het mengsel van ethanol rond. dan splitst het zure proton van salicylzuur. dus je krijgt een proton en salicylaat die rondzwemmen. 4 ionen tot nu toe dus.

dat zure proton zal dan opgenomen worden door bicarbonaat, en H2CO2 vormen. deze stof is echter niet erg stabiel en zal verder opsplitsen in H2O en CO2. dit laatste zal als gas verdwijnen.

blijft er nog over: Na+ en salicylaat-, en deze twee blijven vrolijk rondzwemmen.

bij melkzuur: net hetzelfde verhaal

Berichten: 915

Re: Zuren en hun zouten

blijft er nog over: Na+ en salicylaat-, en deze twee blijven vrolijk rondzwemmen.
Het is pas als je de vloeistof gaat verdampen, er kristallen zullen gevormd worden. Eens uit oplossing worden de ionen aan elkaar gekoppeld, en dan zal er wél natriumsalicylaat gevormd worden.

Berichten: 516

Re: Zuren en hun zouten

Eens uit oplossing worden de ionen aan elkaar gekoppeld, en dan zal er wél natriumsalicylaat gevormd worden.
Dat spreekt voor zich...

Berichten: 2.337

Re: Zuren en hun zouten

Ja maar niet voor iemand die die opleiding niet gehad heeft. ;)

En ik wil ook nog even zeggen die zure proton waar ze het over hebben is een H+ ion :)

Reageer