Springen naar inhoud

Enzymconcentratie bepalen

• Log in om te kunnen reageren

PO werker

PO werker

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 14:38

Hallo ik ben nieuw op dit forum, maar ik heb een vraag. Voor school (5VWO) zijn wij bezig met een praktische opdracht over de enzymconcentratie in groeiende zaden. Ik ben geen kei in scheikunde of biologie, maar doe iig wel mijn best. Wij hebben zaden geplant en telkens na 2 dagen een zetmeelmonster genomen. Dit hebben wij 4 keer gedaan. Toen we 4 monsters hadden hebben wij de monsters getest op enzymactiviteit (onder 37 graden). Nu hebben wij het practikum gedeelte af en moeten we met theorie beginnen. Het enige dat ik nog niet snap is de precieze werking van zetmeel en welke enzymen tegen zetmeel werken. Op google heb ik al wel iets gevonden maar ik kom er nog niet helemaal uit. Is hier iemand die mij kan helpen?

Ook wordt er gevraagd wat het belang is van het onderzoek en wat er met de resultaten gedaan kan worden. Ook dat zou ik eerlijk gezegd niet weten.

alvast bedankt

Veranderd door PO werker, 07 juni 2007 - 14:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 14:56

ik zal je vraag proberen beantwoorden. Het embryo in het zaadje, zal als de condities voor kiemen gunstig zijn, een hormoon aanmaken: gebberelline. dit hormoon zal door het zaadje emigreren en naar de wand van het zaad gaan. daar zitten op de cellen receptoren voor dit hormoon. deze cellen die zo een hormoon ontvangen zullen α-amylase gaan produceren. en dit α-amylase is een enzyme dat zetmeel kan knippen in suiker, met name glucose. en het is dit glucose dat weer naar het embryo gaat en als voedsel dient.

hoe langer het zaadje al aan het groeien is, hoe meer α-amylase er gemaakt is, hoe minder zetmeel er nog in het zaadje zit...

begrepen?

Veranderd door Pink Panther, 07 juni 2007 - 16:23

PO werker

PO werker

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 15:01

Ja het wordt me nu wel wat duidelijker, maar wat kan er met de resultaten van dit onderzoek gedaan worden? Wij hadden als resultaten dat de enzymconcentratie toenam met de dagen (we hadden maiszaden)

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 07 juni 2007 - 15:07

# Moderatoropmerking
Topic afgesplitst.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

PO werker

PO werker

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 15:40

Wat zou er kunnen worden berijkt of bewezen met de resultaten van het onderzoek?

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2007 - 16:25

wel gewoon heel simpel. de kiem zal beginnen met een kleine hoeveelheid zetmeel om te zetten, door een kleine hoeveelheid enzyme aan te maken. naarmate dat de kiem groeit, zal deze meer energie nodig hebben, dus maakt het steeds meer enzyme aan, zodat er steeds meer zetmeel omgezet wordt. dus een stijgende enzymconcentratie kan je linken aan een sterkere groei en activiteit van de plant.

PO werker

PO werker

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 19:42

vraagje wat is het verschil tussen β-amylase en α-amylase

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2007 - 20:28

α-amylase is een endo-amylase
β-amylase is een axo-amylase

α-amylase splitst een keten willekeurig, waar het maar wil. β-amylase daarentegen doet dat progressief vanaf een niet-reducerend uiteinde en telkens twee glucose eenheden bij elkaar (dat is dan maltose).

amylasen kunnen daarenboven geen α-1,6-bindingen splitsen.

Veranderd door Pink Panther, 10 juni 2007 - 20:36

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures