Isomeren en radicalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Isomeren en radicalen

Wat zijn isomeren en radicalen precies?

De zin waarin radicalen voorkomt is:

Methaan zal dan ook bij voorkeur homolytisch reageren: de bindingen splitsen niet in ionen maar in radicalen.

Kan iemand mij ook uitleggen wat homolytisch is.

De zin waarin isomeren voorkomt is:

De moleculaire formule biedt de mogelijkheid om 2 structuren 2 verschillende stoffen voor te stellen. Deze stoffen zijn dus isomeren.

Wat bedoelen ze precies met de mogelijkheid om 2 verschillende stoffen of structuren voor te stellen?

Donatienne

Berichten: 126

Re: Isomeren en radicalen

Isomeren = verschilende structuur, gelijk brutoformule Edit: bv. ethanol en dimetthylether zijn isomeren van elkaar (als je hun structuur tekent zijn deze verschillend, maar de brutoformule ( C2H5OH) is dezelfde)

Radicaal = een alkaan maar met 1 waterstof minder bv. ethyl, methyl

edit: brutoformule verandert

Berichten: 2.337

Re: Isomeren en radicalen

Isomeren zijn organische stoffen met dezelfde brutoformule maar andere structuurformule.

Radicalen zijn zeer reactieve moleculen doordat ze een vrij elektron hebben dat zeer makkelijk bindt.

edit: te laat :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Isomeren en radicalen

Astrocomix schreef: Isomeren = verschilende structuur, gelijk brutoformule Edit: bv. ethanol en dimetthylether zijn isomeren van elkaar (als je hun structuur tekent zijn deze verschillend, maar de brutoformule ( C2H11OH) is dezelfde)

Radicaal = een alkaan maar met 1 waterstof minder bv. ethyl, methyl
Ik hoop toch echt dat je C2H6O bedoelt, en niet 12 :P

Daarbij is het dus inderdaad een compleet waterstof minder, dus MET elektron, zodat de C (of iets anders, bij peroxiden gebeurt dit ook met de O-O binding) een elektron vrij heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Isomeren en radicalen

Nog even een plaatje:

Afbeelding

Berichten: 126

Re: Isomeren en radicalen

FsWd schreef: Ik hoop toch echt dat je C2H6O bedoelt, en niet 12 :P
Ow ja tuurlijk :D was blijkbaar in de war

Berichten: 3

Re: Isomeren en radicalen

Allemaal zeer erg bedankt. :D

Keb namelijk donderdag proefwerk chemie en chemie snappen is dan toch wel een vereiste :p.

Reageer