Duopasta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Duopasta

Hallo,

Ik weet niet of ik hier goed zit op dit forum, maar ik heb een vraag waarmee ik al tijden in mijn hoofd zit en er geen antwoord op kan vinden. Daarom heb ik me maar hier aangmeld.

Komt ie:

Ik heb altijd het idee dat duo-pasta steeds vloeibaarder lijkt te worden naarmate de pot leger raakt. Is dat zo? En zo ja, hoe komt dat dan?

N.B. Dat idee heb ik ook bij tandpasta, alhoewel ik voor kan stellen dat daar gewoon een beetje water bij komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Duopasta

Welkom op het Chemieforum!

Het zou kunnen dat het water opneemt uit de lucht. Dit zie je ook bij suikerkorreltjes. Wanneer je er een paar op een schoteltje strooit worden dit langzaamaan plakkerige druppeltjes door wateropname.

Volgens mij is duopasta dus hygroscopisch.

Berichten: 516

Re: Duopasta

daar heb ik ook al aan gedacht, maar bestaat duopasta niet hoofdzakelijk uit vet? dan lijkt het me moeilijker om van wateropname uit te gaan... :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Duopasta

Volgens mij zit er meer suiker dan vet in. Suiker staat in ieder geval als eerste genoemd op de ingrediëntenlijst.

Dit smeekt natuurlijk om een experiment!

Berichten: 264

Re: Duopasta

zelf vind ik altijd dat het harder wordt naarmate het leeggeraakt.. :-k

Berichten: 72

Re: Duopasta

Zou het ook niet kunnen dat de binding van de choco wat vermindert omdat het amylase uit het speeksel dat via het mes eventueel in de pot choco terecht komt, de bindmiddelen gaat afbreken? Misschien ver gezocht, ik weet het niet...

Berichten: 9

Re: Duopasta

Ik draag altijd zorg dat er geen speeksel in mijn pasta terecht komt. :)

Oh, en sommigen vertellen inderdaad dat hun pasta harder wordt (uitdroogd). Misschien eet ik mijn potje sneller leeg, of het is een merkafhankelijk verschijnsel. Of zou de vochtigheidsgraad van de lucht van de omgeving nog van invloed kunnen zijn?

Zelf dacht ik al dat het vermengen van wit en bruin misschien invloed had, of het roeren zelf, of het feit dat er relatief steeds meer (afgesloten) lucht in de pot gaat zitten.

Berichten: 126

Re: Duopasta

Tegenwoordig heb je veel producten waarbij bevochtigingsmiddelen worden toegevoegt zoals glycol in cremès en pasta's zodat het niet te snel uitdroogt. Bij de choco zou ik eerder zeggen dat het gewoon smelt ? Ik bedoel, in de supermarkt is het vrij koud en choco is nog altijd gemaakt uit cacao en chocolade dat gemakkelijk smelt naarmate de hoeveelheid choco daalt(en ik zet mijn choco niet in de frigo). Je kan dat dan weer verklaren doordat er meer Joule (warmte) nodig is om zogezegt 1 kg op te warmen dan wanneer de helft er uit is? Dat is wat ik er van denk :)

Berichten: 126

Re: Duopasta

Zelf dacht ik al dat het vermengen van wit en bruin misschien invloed had, of het roeren zelf, of het feit dat er relatief steeds meer (afgesloten) lucht in de pot gaat zitten.
Kan wel kloppen, een chocopot is hermetisch afgesloten bij mijn weten(edit:als je hem koopt)... en je moet hem geen dagen laten openstaan want anders word hij zeker hard.

Berichten: 9

Re: Duopasta

Maar dan zou het ook voor mijn volle pot moeten gelden. Ze staan bij mij evenlang in hetzelfde kastje.

Dit zijn trouwens de ingredienten (Venz, niet mijn merk overigens):

suiker, plantaardige olie, lactose, hazelnoten 5,5%, weipoeder (melk), magere cacaopoeder 3%, emulgator (sojalecithine), aroma.

Berichten: 915

Re: Duopasta

Ofwel heeft het te maken met de koelkast. (Zet het telkens terug in de koelkast en het wordt harder en harder; zet het telkens terug in de gewone kast en het wordt vloeibaarder en vloeibaarder (zeker met dit weer)).

Ofwel heeft het te maken met de thixotropie van choco (jaja, choco is een thixotropisch mengsel). Hoe meer je er in roert, hoe vloeibaarder het wordt (net zoals verf). Maar of het 100% reversiebel is, is de hamvraag (of is het choco-vraag)?

P.S. je kan steeds aan je leerkracht vragen of hij de structuurformule van C-H-O-C-O eens op kan schrijven. (Lukt in de meeste gevallen, of ze zouden de mop kunnen kennen). ;)

Edit: haakje vergeten Afbeelding

Berichten: 126

Re: Duopasta

Die emulgator is zoals ik bedoelde met glycol, het zorgt er voor dat de emulsie/suspensie vochtig en vettig blijft. Maar ik denk dat het toch iets te maken heeft met de enzymwerking after all...

EDIT: bv: ik heb geleerd als ik een saus maak met bindmiddel en ik wil proeven dat ik dan mijn lepel steeds opnieuw moet wassen zodat er geen enzymen in de saus komen zodat ze weer slap wordt (en ook wegens hygiënische omstandigheden :) )

Berichten: 9

Re: Duopasta

@ epiphonix

Koelkast en warm weer zijn niet de variabelen die van invloed zijn, want ik behande ze op de zelfde manier. En het is altijd zo, ongeacht de omgevingstemperatuur, dus de temperatuur van de pasta zelf (ik neem aan dat de kamertemperatuur niet zo snel wisselt, dat ik rekening moet houden met de soortelijke warmte). De legere pot is altijd vloeibaarder.

Enne.... helaas ben ik al zo'n 12 jaar niet meer op school geweest. Sinds die tijd ook geen scheikunde meer gehad, dus ook geen leraar. Zo lang ben ik al scheikundeloos. Ergens jammer... :)

@ Astrocomix

Ok, maar speeksel kan het absoluut niet zijn in mijn geval. Altijd een schoon mes. Maar...kan het zo zijn dat brood stoffen bevat die reageren met pasta?

Berichten: 264

Re: Duopasta

Kaze schreef:
plantaardige olie


In de meeste chocopasta's zit er (gedeeltelijk) geharde (=gehydrogeneerde) plantaardige olie, dit staat dan ook zo op de ingrediëntenlijst.

Misschien omdat de olie niet gehard is, dat het vloeibaarder wordt?

En misschien dat de soorten met geharde olie harder worden na een tijd?

Berichten: 9

Re: Duopasta

En hoe zou dat er dan voor zorgen dat er een verschil in vloeibaarheid van de pasta ontstaat tussen de redelijk lege en de volle pot pasta? Kan geharde olie 'onthard' worden?

Reageer