katgiften

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

katgiften

kan iemand mij vertellen wat katgiften zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: katgiften

Ik vind zelfs op google geen enkele hit op katgift of katgiften. Op katgif maar enkele, wat taal betreft onbegrijpelijke hits.

In welke context vraag je dit?

Edit: overigens welkom op dit mooie forum! :)

Berichten: 264

Re: katgiften

bedoel je gif om katten te doden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: katgiften

Of gif om een katalysator om zeep te helpen?

Berichten: 915

Re: katgiften

Cat gift?

Berichten: 516

Re: katgiften

of een kadootje (gift) voor je kat?

Berichten: 364

Re: katgiften

op een chemiforum? mss gif voor de kat idd?

Berichten: 1.490

Re: katgiften

als jullie nou eerst even wachten zodat Sylv het uit kan leggen wat hij bedoelt ipv allemaal de zelfde reacties te gaan plaatsen

;)

Berichten: 274

Re: katgiften

Misschien ver gezocht maar bedoelde diegene niet kationen :P

Berichten: 516

Re: katgiften

Misschien ver gezocht maar bedoelde diegene niet kationen :P
jaaa, de gelijkenis is opmerkelijk 8-[

:P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: katgiften

Ja okee jongens, het punt is duidelijk.

We wachten nu op Sylv.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: katgiften

Voor mijn afstudeeropdracht heb ik te maken met oliën en vetten. Deze olien en vetten kunnen aanzienlijke verontreinigingen aan onder andere zwavel, fosfor en stikstof bevatten. Met name de eerste 2 elementen staan bekend als zogeheten katgiften. Door deze katgiften worden procestechnische problemen veroorzaakt. Ik weet dus alleen niet wat nou precies katgiften inhoudt. Zo duidelijk genoeg??

Berichten: 1.379

Re: katgiften

Sylv, je hebt het zelf in de laatste post al min of meer uitgelegd. Een katgift is dus een stof die een katalysator onwerkzaam maakt. Dit noemen ze altijd vergiftigen.

Voor olien en vetten zullen dat wel hydreringskatalysatoren zijn om uit olien de gewenste vetten te kunnen maken. Ik denk daarbij vooral aan fijn verdeeld platina en/of nikkel. Vroeger werd dit vetharding genoemd.

Vooral nikkel is gevoelig voor thio-verbindingen. Maar ook voor fosforverbindingen. Het gaat om S- en P-verbindingen met een vrij electronenpaar. Dus niet om sulfaat-zwavel en fosfaat-fosfor want die doen niets met die metalen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer