Springen naar inhoud

Zeus vs Christelijke god

• Log in om te kunnen reageren

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:11

Vanuit atheistisch oogpunt zou ik zonder enige twijfel kiezen voor de Griekse mythologie. Niet alleen omdat de verhalen veel literairder en verfijnder zijn, en omdat de vrijheden in dit geloof zoveel groter zijn, maar omdat ik denk dat vanuit wetenschappelijk/filosofisch oogpunt Zeus een aantal voordelen heeft tov Onze Lieve Heer/Vader van Jezus/3eenheid/jhwh

- De omstandigheden omtrent het ontstaan van Zeus zijn expliciet bekend. Wij weten hoe hij ontstaan is, wij weten welke vormen hij kan aannemen, we kunnen een duidelijke stamboom maken van zijn familie.

- Als we ervan uitgaan dat er oneindig veel denkbare goden zijn, dan is de statistische kans in mijn griekse mythologie op 'gelijk hebben' groter, simpelweg omdat wij meerdere goden kennen. Christenen hebben een kans van 1 op ontelbaar en ik, als oude Griek, heb toch zeker een kans van 30 op ontelbaar.

- Ik hoef als oude Griek niet het idee op te houden dat de goden enkel goed zijn. Christenen wringen zich in allerlei bochten als zij weer moeten uitleggen waarom God tsunami's en kindersterfte in Afrika toestaat. Zij hebben het over de zonde van de mens, over dat God in zijn hart huilt om de wereld, zij spreken over 'god is liefde' en dat god de duivel wel wilt tegenhouden, maar eigenlijk ook niet. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik heb dat probleem niet. Het is algemeen bekend dat sommige Griekse goden eikels zijn.

- Meerdere bronnen. Chrisenen hebben alleen de bijbel, waar allerlei tegenstrijdigheden instaan. Maar dit is het woord van god en dus heilig. Ook al zijn er wenig buiten-christelijke bronnen die het hebben over Jezus, Jezus blijft voor christenen een historiciteit houden van 100%. Griekse gelovigen omzeilen dit probleem. Homerus is belangrijk, maar zijn boeken zijn niet gedicteerd door Zeus en de andere goden zelf. Als er een foutje staat in de Ilias dan is dat niet Zeus' schuld. Daarnaast zijn er talloze andere boeken die het bestaan van Zeus verifieren.

- Over Jezus weten wij weinig. De kinderen van Zeus daarentegen worden duidelijk beschreven. Herakles had zeshonderd maal schoenmaat 48.

- Evolutietheorie is geen probleem voor mij. Angezien er niets wat op Darwins geniale idee lijkt in de Bijbel staat moet men hevig zoeken naar argumentaties om ofwel het darwinisme te koppelen aan de bijbel, of om het darwisnisme in zijn geheel te diskwalificeren en te zeggen: FOUT! Voor mij maakt het niet uit. Ik verwelkom al dit soort wetenschappelijkheid en diskwalificeer de evolutietheorie niet. Ik, als oude Griek, verzin er gewoon een nieuwe god voor. Iedereen om mij heen begrijpt dit, aanvaard dit en er ontstaat geen ruzie over. Problemen met religie ontstonden grotendeels door de manifestatie van de 2 monotheistische godsdiensten Islam en Christendom. De joden zorgden voor weinig problemen, omdat zij gewoon meededen met onze riten.

- De voordelen van bidden tot de christelijke god zijn niet aan te tonen. Natuurlijk, voor gelovigen biedt het comfort en gemoedsrust wat aan te tonen is, maar dit is hetzelfde effect wat Pink Floyd op mij heeft. Er is niks goddelijks aan. Bidden tot de keizer daarentegen (keizerscultus hoort bij mijn geloof, de keizer is een van de goden) biedt duidelijk zichtbare voordelen. Het oprichten van een 30 m hoog beeld voor de keizer leverde ons extra graan op. Dit soort meetbare, proefondervindelijke gegevens heeft het christendom niet geleverd. Natuurlijk helpt slijmen bij de bisschop ook, maar de bisschop is menselijk en niet goddelijk.

Dit zijn slechts enkele voordelen van de superioriteit van de griekse mythologie tov het christendom.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:51

Mooi verhaal. Maar er is meer: Verhalen die in de Bijbel staan, bestaan ook in de Griekse mythologie, denk bijvoorbeeld aan de Zondvloed. (ziehttp://nl.wikipedia....ndvloedverhalen) De Grieken waren tenminste nog origineel.

Ook de Romeinen deden mee met de Grieken. Ze gaven de Goden weliswaar andere namen, maar de Goden waren wel dezelfde. Het principe waarom Nederlanders Jan heten en Fransen Jean. En hetzelfde geldt voor Egyptenaren en LybiŽrs die Zeus Amon noemden, Germanen die Zeus Thor noemden en Noormannen die Zeus Odin noemden. Ook veel andere Griekse goden en halfgoden komen bij deze volkeren voor. God heeft zoveel referenties niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 16:17

[quote name='lngr]Vanuit atheistisch oogpunt zou ik zonder enige twijfel kiezen voor de Griekse mythologie. Niet alleen omdat de verhalen veel literairder en verfijnder zijn' date=' en omdat de vrijheden in dit geloof zoveel groter zijn, maar omdat ik denk dat vanuit wetenschappelijk/filosofisch oogpunt Zeus een aantal voordelen heeft tov Onze Lieve Heer/Vader van Jezus/3eenheid/jhwh[/quote']
Uiteraard. En daarom ben je ook geen Christen.
Als dit de omgekeerde wereld was en alles wat je zou aangeven op toepassing was van de Christelijke God en je zou om die reden kiezen voor die God, dan zou ik jou nog steeds geen christen noemen.

[quote]- De omstandigheden omtrent het ontstaan van Zeus zijn expliciet bekend. Wij weten hoe hij ontstaan is, wij weten welke vormen hij kan aannemen, we kunnen een duidelijke stamboom maken van zijn familie. [/quote]
Maar dat is ook bekend van de Christelijke God hoor:
Die heeft altijd bestaan.
Maar als je hierom christen zou worden, dan nog noem ik je dan geen christen.

[quote]- Als we ervan uitgaan dat er oneindig veel denkbare goden zijn, dan is de statistische kans in mijn griekse mythologie op 'gelijk hebben' groter, simpelweg omdat wij meerdere goden kennen. Christenen hebben een kans van 1 op ontelbaar en ik, als oude Griek, heb toch zeker een kans van 30 op ontelbaar.[/quote]
Vanuit dat soort rekensommetjes zou ik je nog steeds geen christen noemen als dit wederom het omgekeerde zou zijn.
Volgens mij klopt je redenatie trouwens niet. Je moet het aantal geloven tellen, niet het aantal goden.

[quote]- Ik hoef als oude Griek niet het idee op te houden dat de goden enkel goed zijn. Christenen wringen zich in allerlei bochten als zij weer moeten uitleggen waarom God tsunami's en kindersterfte in Afrika toestaat. Zij hebben het over de zonde van de mens, over dat God in zijn hart huilt om de wereld, zij spreken over 'god is liefde' en dat god de duivel wel wilt tegenhouden, maar eigenlijk ook niet. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik heb dat probleem niet. Het is algemeen bekend dat sommige Griekse goden eikels zijn.[/quote]
Klopt. Wat dat betreft is dat geloven idd een stuk simpeler en zijn de goden een stuk menselijker.
Aan de andere kant, dat zou ik juist eerder een argument noemen om daar niet in te geloven.

- Meerdere bronnen. Chrisenen hebben alleen de bijbel, waar allerlei tegenstrijdigheden instaan.[/quote]
Nietes. Dat is niet waar.
De RKK staat de Traditio even hoog als de bijbel.
En dan maar niet te praten over allemaal bewegingen die ik niet tot christendom reken maar die zichzelf er wel toe rekenen, die zich beroepen op gnostische schriften.

[quote]Maar dit is het woord van god en dus heilig.[/quote]
Heilig betekend wel iets anders dan dat er geen tegenstrijdigheden in staan hoor. De bijbel is tevens geen koran hoor. "geÔnsprireerd" betekend ook iets anders dan dat het "gedicteerd" is...

[quote[Ook al zijn er wenig buiten-christelijke bronnen die het hebben over Jezus, Jezus blijft voor christenen een historiciteit houden van 100%. [/quote]
Het heeft ook een geloof hoor. Als de kern om geschiedwetenschappelijke bewijzen zou draaien zou ik atheÔst zijn geworden.
Daarbij klopt het niet wat je zegt, moet je maar eens met vrijzinnige christenen gaan praten. Dominee Karel ter Linden bijvoorbeeld. (die knul die je bijna altijd bij diensten van het koninklijk huis ziet)

[quote]Griekse gelovigen omzeilen dit probleem. Homerus is belangrijk, maar zijn boeken zijn niet gedicteerd door Zeus en de andere goden zelf. Als er een foutje staat in de Ilias dan is dat niet Zeus' schuld. Daarnaast zijn er talloze andere boeken die het bestaan van Zeus verifieren.[/quote]
En dat er verschil tussen vier evangeliŽn zitten is ook niet Gods schuld.
Drie keer raden waarom er uberhaupt vier evangeliŽn in de bijbel zitten en waarom er niet maar ťťn in zit.

[quote]- Over Jezus weten wij weinig. De kinderen van Zeus daarentegen worden duidelijk beschreven. Herakles had zeshonderd maal schoenmaat 48. [/quote]
Het nut van de bijbel is ook niet bepaald de schoenmaat van Jezus.

[quote]- Evolutietheorie is geen probleem voor mij.[/quote]
Voor mij ook niet. Voor de meeste mensen trouwens niet (incl. Johannes Paulus II)

[quote]Angezien er niets wat op Darwins geniale idee lijkt in de Bijbel staat moet men hevig zoeken naar argumentaties om ofwel het darwinisme te koppelen aan de bijbel, of om het darwisnisme in zijn geheel te diskwalificeren en te zeggen: FOUT! [/quote]
En is ook vreselijk fout. Met die onzin moeten christenen zich niet bezig houden. Maar tja, sommige mensen hebben een dwangneiging om de bijbel als een goddelijk wetenschappelijk boek te zien. Erg jammer.

[quote]Voor mij maakt het niet uit. Ik verwelkom al dit soort wetenschappelijkheid en diskwalificeer de evolutietheorie niet. [/quote]
Ik en veel christenen die ik ken ook niet.

[quote]Ik, als oude Griek, verzin er gewoon een nieuwe god voor.[/quote]
Als ik dat omdraai zou ik je wederom geen christen noemen.

[quote]- De voordelen van bidden tot de christelijke god zijn niet aan te tonen. Natuurlijk, voor gelovigen biedt het comfort en gemoedsrust wat aan te tonen is, maar dit is hetzelfde effect wat Pink Floyd op mij heeft. Er is niks goddelijks aan. Bidden tot de keizer daarentegen (keizerscultus hoort bij mijn geloof, de keizer is een van de goden) biedt duidelijk zichtbare voordelen. Het oprichten van een 30 m hoog beeld voor de keizer leverde ons extra graan op. Dit soort meetbare, proefondervindelijke gegevens heeft het christendom niet geleverd. Natuurlijk helpt slijmen bij de bisschop ook, maar de bisschop is menselijk en niet goddelijk.[/quote]
Als dat al redenen zijn om wel en niet een godsdienst aan te hangen ben ik blij dat je geen christen bent.

[quote]Dit zijn slechts enkele voordelen van de superioriteit van de griekse mythologie tov het christendom.[/quote]
Ik zou het eerder een erg beperkt religieus beeld van wat geloof is willen noemen.
Dat maakt het mij ook zeer logisch dat je meer in de griekse religie ziet.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 16:39

Mooi verhaal. Maar er is meer: Verhalen die in de Bijbel staan, bestaan ook in de Griekse mythologie, denk bijvoorbeeld aan de Zondvloed. (ziehttp://nl.wikipedia....ndvloedverhalen) De Grieken waren tenminste nog origineel.

Nietes. De mesopotaamse versie is ouder dan de Griekse...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 17:03

Ook de Romeinen deden mee met de Grieken. Ze gaven de Goden weliswaar andere namen, maar de Goden waren wel dezelfde. Het principe waarom Nederlanders Jan heten en Fransen Jean. En hetzelfde geldt voor Egyptenaren en LybiŽrs die Zeus Amon noemden, Germanen die Zeus Thor noemden en Noormannen die Zeus Odin noemden. Ook veel andere Griekse goden en halfgoden komen bij deze volkeren voor. God heeft zoveel referenties niet.

Dat tweede gedeelte klopt niet helemaal. De Romeinen namen de goden idd over, maar voor de Egyptenaren, Germanen en Noormannen geldt iets anders. De Egyptenaren hadden eerder dan de Grieken bepaalde goden en zij noemden Zeus niet Amon. Amon was ouder; de Romeinen die zich later gingen bemoeien met Egypte noemden Amon Jupiter. De Noormannen waren ook origineel, waar de Germanen pas in latere perioden dingen overnamen van de Romeinen (niet Grieken).

En OSF heeft gelijk als hij zegt dat de Mesopotamische versie ouder is dan die van de Grieken.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 19:14

Beste ingr,
Ik sluit me geheel aan. Het christendom brenkt niets van voldoening in mijn leven.En vind zeer zeker dat het geloof in meerdere goden zeker weer een flinke opmars krijgt.Maar alles op zijn tijd,christenen en andere xian geloven (islam,joden) zijn zeer hardnekkig ingeburgerd,maar heb geduld.Ze hebben hun tijd er bijna opzitten.Ik zelf geef de voorkeur aan Sumerian/Egyptische Goden Bijv. Enki/Ptah,ningizidda/Thoth,
Marduk/Amon ra.Deze hebben mij al zeer geholpen in mijn leven,en ze zijn zeer echt.

• Gast

Geplaatst op 24 november 2005 - 20:03

Jij kiest je geloven op basis van wat makkelijker is en interessanter voor jou is... Ik geloof niet dat da de bedoeling is van geloof.... Geloof wordt hier omschreven als iets materialistisch, en dat je daartoe verplicht bent... Je gelooft in iets, of je gelooft er niet in...

• Gast

Geplaatst op 27 november 2005 - 15:01

Er is geen hard bewijs voor het bestaan van Goden. maar zodra wij een wonder of een ander onverklaarbaar iets tegenkomen, zeggen we wel gelijk dat het van goden komt. Zouden zeus en god niet beide vroeger zijn verzonnen, om een reden te geven aan al het onheil?
en zoals ik al in een ander forum heb gezegd:
De Darwintheorie en godsdienst kunnen wel overeenkomen.
volgens de bijbel schiep god de wereld in 6 dagen, de zevende dag ruste hij. maar zijn de dagen van god evenlang als die van mensen? zou 1 dag van god, niet 1 miljoen jaar kunnen zijn voor mensen. als je het zo bekijkt is de combinatie van de darwintheorie en godsdienst mogelijk. maar waar ik het ook mee eens ben is dat je de bijbel niet kunt lezen als een feitenboek. Wat velen wel doen. ik denk dat achter griekse mythologie en het christendom dezelfde gedachte zit, maar dat op een andere manier tot uiting brengt, en met iets andere doelen en redenen.

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2005 - 18:02

Op de radio (radio1 wilde geruchten) hoorde ik vandaag het volgende:
Het vatikaan denkt eraan om het vagevuur af te schaffen. Het hele denken rond hel, vagevuur en hemel stamt uit de 3de en 4ierde eeuw. In de bijbel zelf staat hier erg weinig over en heel deze problematiek behoort tot de zogenaamde christelijke traditie.

http://www.wetenscha...=16038&start=80

Iedereen kan zien dat het Christendom intellectueel en theologisch gezien bankroet is. Nooit is zoiets voorgekomen in de Klassieke Mythologie. Ik concludeer dat deze mythologie superieur is. Zeus is de Ware. Geen enkele christen kan dit ontkennen.

Ga in vrede.
Homer Simpson

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2005 - 00:37

En het Vliegende Spaghettimonster dan? Die vind ik eigenlijk nůg aannemelijker dan God, Allah, of dat Griekse zooitje ongeregeld.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2005 - 01:45

...

http://www.wetenscha...=16038&start=80

Iedereen kan zien dat het Christendom intellectueel en theologisch gezien bankroet is. Nooit is zoiets voorgekomen in de Klassieke Mythologie. Ik concludeer dat deze mythologie superieur is. Zeus is de Ware. Geen enkele christen kan dit ontkennen.

Ga in vrede.

Je klinkt gelijk een extremistische christen/moslim. Ga je nu al in de fout om andersdenkende te bekriteseren en ondoorgronde meningen te spuien?

Waarom is het christendom intellectueel en theologisch bankroet, en wat betekent dit?

Als bijna niemand meer in de klassieke mythologie gelooft, hoe kun je dan zeggen dat het intellectueel en theologisch niet bankroet is?

Waarom is deze mythologie superieur?

Zeus is de ware wat? God? In welke definitie?

En waarom denk je dat andere mensen dit niet kunnen ontkennen?

Erik

Erik

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2005 - 07:57

En waarom denk je dat andere mensen dit niet kunnen ontkennen?

Omdat het geschreven staat!
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,
is not "Eureka!" (I've found it!),
but "That's funny..."

Isaac Asimov

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2005 - 13:10

DePurpereWolf stelt mij vragen die wij non-theisten altijd aan christenen/moslims vragen: Waarom is jouw godsdienst superieur?Waarom is Christus/JHWH is de ware?

Hun antwoord:

Ik voel dat gewoon.
Homer Simpson

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2005 - 18:23

DePurpereWolf stelt mij vragen die wij non-theisten altijd aan christenen/moslims vragen: Waarom is jouw godsdienst superieur?Waarom is Christus/JHWH is de ware?

Hun antwoord:  

Ik voel dat gewoon.

Dus dat is ook jou antwoord op DePurpereWolf's vragen:

Je voelt het gewoon?

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2005 - 21:21

Je voelt het gewoon?

Nee. Ik kan bewijzen dat Zeus Echt is maar jullie christenen/moslims/atheisten erkennen dat bewijs niet omdat jullie niet open minded genoeg zijn.
Homer Simpson

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures