man met groen bloed

Moderator: Astro

Berichten: 364

man met groen bloed

ik lees hier op de Standaard.be dat ergens in een ziekenhuis commotie was omdat een man na het trekken van bloed, groen bloed bleek tehebben, de verklaring schijnt te zijn dat hij medicatie pakte tegen zijn migraine, en dat de medicatie een deel zwavel zou complexeren op hemoglobine, waardoor dat groen van kleur is. S-hemoglobine is groen blijkbaar?? klopt dit? en zoja, als dat bloed effectief groen was zoals ik op de fotos zag zou zijn hemoglobine voor 90% minstens uit S-hemoglobine moeten bestaan om de felrode kleur vanoxy-hemoglobine zo op de achtergrond te schuiven. Dit kan nu toch niet? 8-[

en dan zou dit het eerstegeval ooit hiervan zijn ofzo?

Berichten: 2.337

Re: man met groen bloed

Kan je de link van dat atrikel eens posten a.u.b. want ik kan het nergens terug vinden. 8-)


Ik heb pas ontdekt dat door paars bloed onze aders blauw zien (alè toch de helft)

Maar groen bloed is echt wel gek. 8-[ Dus dat S-hemoglobine kan geen zuurstof meer opnemen en minstens 90% dan ben je toch morsdood? 8-[


EDIT: ik heb het gevonden hier is het.

Berichten: 516

Re: man met groen bloed

het lijkt me langs een kant lichtelijk overdreven, langs de andere kant komt het articel wel uit de standaard...

nouja, ik ga er niet van wakker liggen, mijn bloed is nog steeds gezond rood!

Berichten: 774

Re: man met groen bloed

ja dit is wel raar, misschien kan iemand het uitleggen ivm geconjugeerde systemen of met één of andere complexvorming?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: man met groen bloed

Misschien is het wel een Vulcan, die hebben op koper gebaseerd bloed.

Berichten: 516

Re: man met groen bloed

ik vond hier nog een site over een experiment met sulfhemoglobine. Zoveel staat er weliswaar niet in. Wel dat de binding met S irreversibel is. Dus als er veel sulfhemoglonie is... nouja, het duurt niet lang voor je dood bent. :lol: Afbeelding Afbeelding

Re: man met groen bloed

THE FORMATION OF METHEMOGLOBIN AND SULFHEMOGLOBIN DURING SULFANILAMIDE THERAPY

J. S. Harris and H. O. Michel


http://www.pubmedcentral.nih.gov/pagerende...ageindex=4#page


De foto ziet er wel raar uit om de kleur van het bloed te laten zien, ik vraag me af of dit een orginele opname is.

Het lijkt meer op een serum of plasma en dan hoeft er niet een hele hoge concentratie van een medicijn in te zitten om een groene kleur te geven.

En Pink Pather heeft gelijk dat een zo'nn hoge concentratie sulfhemoglobine dat het bloed groen ziet lethaal is omdat het voldoende zuutrstoftransport niet meer mogelijk is.


typo

Berichten: 448

Re: man met groen bloed

Dark green blood in the operating theatre

Flexman AM, Del Vicario G, Schwarz SK

The Lancet - Vol. 369, Issue 9577, 09 June 2007, Page 1972


Dat is het origineel artikel maar je moet een abonnement hebben om het te kunnen lezen (en dat heb ik niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: man met groen bloed

En Pink Pather heeft gelijk dat een zo'nn hoge concentratie sulfhemoglobine dat het bloed groen ziet lethaal is omdat het voldoende zuutrstoftransport niet meer mogelijk is.


Volgens het artikel waar je het linkje van gaf is niet sulfhemoglobine verantwoordelijk voor de donkere kleur:


In several blood samples it was noticed that

there was a diffuse darkening of the entire blood

with particular absorption in the red region of the

spectrum. The maximum of this absorption was

at 670 mju. The plasma, however, was not abnormal

so that the pigment was probably not hematin

or methemalbumin. The absorption was not

changed by reduction with hydrosulfite or by the

addition of cyanide (remembering that the blue

photo-oxidation product of sulfanilamide is destroyed

by hydrosulfite). The pigment giving this

absorption was unstable and faded in the course

of several hours even if blood was kept at 00 C.

A similar pigment has been noted by one of us

(H. 0. M.) in the blood of occasional patients

treated with nicotinic acid or with bromides and

acetanilid. These bloods did not contain methemoglobin

or sulfhemoglobin. The nature of the pigment

is unknown.


Misschien is dit inmiddels wel bekend (het artikel is immers uit 1939), maar de verbinding die verantwoordelijk is voor de verkleuring kan een extinctiecoëfficient hebben wat vele malen groter is dan die van hemoglobine. Dan zou een lage concentratie al een substantiëel effect op de kleur van het bloed kunnen hebben.

Berichten: 915

Re: man met groen bloed

Bloed is van nature blauw. Het is pas als er zuurstof wordt in opgenomen, dat het rood begint te zien. Blauw en groen liggen niet zo ver van elkaar.


Even bij de gebruikte krant:
Ik neem de microfoon uit de standaard...omdat uit de morgen zo moeilijk gaat - Bart Peeters

Berichten: 516

Re: man met groen bloed

Bloed is van nature blauw. Het is pas als er zuurstof wordt in opgenomen, dat het rood begint te zien. Blauw en groen liggen niet zo ver van elkaar.
Dat is waar, maar als ze voor medische doeleindes bloed trekken, dan komt dat altijd uit een slagader, dus zuurstofrijk bloed. Dit is omdat bij de labotesten ook gekeken wordt naar het zuurstofgehalte, om eventuele veranderingen op te merken. en zuurstofrijk bloed is rood.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: man met groen bloed

Bloed is van nature blauw. Het is pas als er zuurstof wordt in opgenomen, dat het rood begint te zien.
1 woord: onzin.


Zuurstofarm bloed is donkerrood, zuurstofrijk bloed is felrood. Dat zuurstofarm bloed blauw zou zijn is een hardnekkig broodje aap.


Quote van Wikipedia:

Bij mensen en andere dieren waarvan het bloed hemoglobine bevat, is zuurstofrijk bloed helderrood. De kleur wordt veroorzaakt door het hemoglobine-molecuul met de eraan verbonden zuurstof. Zuurstofarm bloed is donkerder rood. Doordat aderen onder enkele lagen weefsel liggen, lijkt het bloed donkerder, waardoor de aderen niet rood maar blauw doorschemeren door de huid. Hierdoor kon de misvatting ontstaan dat bloed in de aderen blauw is tot het wordt blootgesteld aan de lucht. Deze misvatting wordt bovendien versterkt door het feit dat in veel schematische medische afbeeldingen de aderen (of de bloedvaten die zuurstofarm bloed bevatten) blauw getekend zijn en de slagaderen (of de bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren) rood.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.337

Re: man met groen bloed

Dan staat dat in veel boeken ook verkeerd. 8-[

Ik had onlangs pas gelezen dat zuurstofarm bloed paars zag. 8-)

Berrylium hoe komt het dan dat de aders die zuurstofarmbloed vervoeren blauw zien? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: man met groen bloed

Dat staat er toch? 8-[

Berichten: 2.337

Re: man met groen bloed

ok sorry in het vervolg moet ik het volledige bericht lezen. :oops:

Reageer