[scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Chemisch evenwicht

Hallo,

Sorry maar nog een allerlaatste vraag waar ik geen antwoord op weet...

De ionisatie van koolzuur in water is omkeerbaar: H2CO3 --> 2 H+ + CO32-

a) wanneer we hier extra oplosmiddel water aan toevoegen, stelt zich een nieuw chemisch evenwicht in dat naar (links/rechts) is verschoven omdat, ................................... ?? (weet iemand hier het antwoord op?)

en

b) bedenk 2 manieren om ervoor te zorgen dat dit evenwicht zo verschuift dat er meer koolzuur gevormd wordt

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

in de eerste plaats denk ik dat als je H2CO3 in water oplost dat het eerder zal verdwijnen onder H2O en CO2. maar kom.

schrijf de reactie zo op:

H2CO3 <-> 2 H+ + CO3-2 <-> H2O + CO2

als je dan water toevoegd, naar welke kant zal de reactie dan gedwud worden?

uit dat antwoord heb je al meteen een antwoord op de volgende vraag ook.

Wat bedoel je eigenlijk met koolzuur? want sommigen bedoelen hier koolzuur mee ( H2CO3 ) anderen koolzuurgas ( CO2 ) en dat is natuurlijk belangrijk voor de vraag...

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

hallo,

bedankt voor je reactie

Dit is dan een verschuiving naar links denk ik??

En men bedoelt koolzuur H2CO3. Ik DENK dat een van de 2 manieren is : verdunning?

Steph

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

inderdaad een verschuiving naar links. door verdunnen krijg je dus meer koolzuur. een andere manier kan dan zijn door koolzuurgas door de oplossing te laten borrelen.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Er zijn 3 koolzuurevenwichten:

CO2 + H2O <--> H2CO3 (of CO2(aq))

H2CO3 + H2O <--> H3O+ + HCO3-

Pas bij toevoegen van een base zal het volgende evenwicht intreden:

HCO3- + H2O <--> H3O+ + CO32-

Bij verdunnen zal er inderdaad meer koolzuur opsplitsen (om de pH te handhaven, principe van le Chatelier)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Le Chartelier = duur woord voor een fenomeen dat je als volgt kunt uitleggen: als ik tegen jou aanduw, vind jij het dan makkelijker om tegendruk te leveren of mee te gaan in de geduwde richting?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Niet helemaal een goede vergelijking... het is het makkelijkste mee te gaan in de geduwde richting, maar het principe van Le Chatelier duwt juist terug.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer