aminozuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

aminozuren

in mijn cursus staat dat je 2 soorten proteinogene aminozuren hebt

- gewone; die worden gecodeerd door een codon op het mRNA

-afgeleide aminozuren, die zijn ontstaan door een enzym-gekatalyseerde reactie van een gewoon aminozuur.

De gewone, zijn er 20 waarvan 8 essentiële, en 12 niet essentiële. Niet essentiële hebben geen overeenkomstige alfa ketonzuren voor handen, om met transaminasen en andere aminozuren hen te maken.Simpel is het zo: essenti^¨Ele az kun je niet maken en moet je via de voeding binnen krijgen , niet essentiële az kun je in je lichaam maken.

Ik begrijp niet , kunnen alle gewone az niet via m RNA gemaakt worden , dus in het lichaam?Waar om kunje dan je essentële aminozuren enkel binnen krijgen via de voeding?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: titel aangepast. Hoofdletters staan nogal schreeuwerig, en bovendien worden aanmoedigingen als 'snel' of 'dringend' altijd wel verwijderd; dat is echt niet nodig.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 516

Re: aminozuren

neen, ons lichaam is enkel in staat om de niet essentiële AZ aan te maken, de anderen moeten we via de voeding binnenkrijgen.

een AZ wordt overigens niet door een mRNA aangemaakt. mRNA is een keten van nucleïnezuren. die bevatten een base (adenine, uracyl, guanine of cytosine) een opeenvolging van 3 basen heet een codon.

een ribosoom leest die codons en bepaald met welk aminozuur dat overeenkomt. die aminozuren zijn volledig andere moleculen dan het mRNA. het ribosoom zal alle AZ aan elkaar zetten tot een eiwit.

mRNA kunnen wij zelf aanmaken, AZ niet allemaal!

snap je? mRNA codeert voor de opeenvolging van AZ in een eiwit

[EDIT] PS: het is tegen de regels om een heel woord in hoofdletters te zetten in het onderwerp van van een topic. Let hierop. het is niet aangenaam om te lezen en zal niemand aanzetten om sneller te antwoorden. Je krijgt hier sowieso antwoord van zodra iemand het weet.

Berichten: 9

Re: aminozuren

bedankt en ok, ik wist het niet van dat woord in hoofdletters.

Reageer