[scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 87

[scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Hallo,

Ik heb weer een vraagje gevonden waar ik niet uit kom.

De vraag is he volgende:

Uit koper kun je zuiver koper(II)nitraat bereiden. Beschrijf kort hoe je dat zou doen in een aantal stappen en geef bijbehorende vergelijkingen.

Het moet iets te maken hebben met redoxreacties, maar verder weet ik ook echt niet hoe ik het aan moet pakken!

Ik hoop dat iemand het antwoord weet.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Kan het metaal koper reageren als oxidator of als reductor?

Zal het dan reageren met een reductor of een oxidator?

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Metalen reageren over het algemeen als reductor, dus ik ga er vanuit dat koper ook als reductor zal reageren.

Hij reageert dus met een oxidator! Oke! En hoe nu verder?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Klopt, wat is verder een goede bron voor nitraat? Als je trouwens nu goed zoekt op nieuwe berichten, is deze toevallig net gegeven en opgelost :)

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Ik heb inderdaad een topic gevonden waarin deze reactie beschreven staat, maar die reactie is vanuit de "andere kant" op gegeven. Ik weet gewoon niet hoe ik deze vraag zou moeten oplossen! NO3- en Cu+ vormen samen geen neerslag, en voor de rest zou ik gewoon niks kunnen verzinnen om zuiver koper(II)nitraat te kweken!

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Gewoonweg uitdampen?

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Gewoonweg uitdampen?
Pfffffffff weet ik het ;) . Ik ben gewoon op zoek naar een antwoord op die vraag en dan het liefst iets dat met redoxreacties te maken heeft, aangezien daar het hoofdstuk over gaat waar deze vraag uit komt. Van kreten als "gewoon uitdampen" of "op gaan staan en een dansje doen" word ik niet wijzer, eerlijk gezegd.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Ja sorry maar ik bedoel je hebt de vergelijking dus je weet met HNO3 en koper kopersulfaat krijgt.

Maar uit je vorige reactie leid ik af dat je vast kopernitraat wil en niet in oplossing dan zie ik in uitdampen de enige oplossing.

Maar je vraag was zeker wel theoretisch bedoelt maar dan versta ik je vraag niet

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

M'n vraag staat helemaal bovenaan. Dat is de vraag waar ik antwoord op moet geven. Verder ben ik a-scheikundig (lees: 5VWO en nu 3 jaar actief bezig met scheikunde waarin in in het 1e jaar heb geleerd hoe fases werken..) en zou dus willen vragen om een antwoord in stappen. Hoe krijg ik van koper plotseling zuiver koper(II)sulfaat? Wat doe ik eerst, en wat daarna? en Waarom?

Ik heb geen vergelijkingen en ik snap niks van wat tot nu toe is gezegd, op het feit dat koper als reductor reageert na. Ik weet niet waarover je het hebt wat betreft 'oplossingen', want die heb ik dus niet.

Ik ga uit van vast koper.

punt.

Hoe krijg ik Koper(II)sulfaat?

Begrijp je nu wat ik vraag?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Nu ben je bezig over kopersulfaat????

Ik neem aan dat je gewoon kopernitraat bedoelt.

Als je aan vast koper geconcentreerd salpeterzuur toevoegt dan wordt er NO en NO2(giftige gassen) maar ook koper(II)nitraat gevormd.

Dit is een redoxreactie ze staat vast wel op internet. (Ik kan ze je zelf niet geven ik zou bijna zeker fouten maken :oops: )

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Klopt, ik bedoelde inderdaad kopernitraat.

Maar ik begrijp het eerlijkgezegd nog niet. Weet iemand anders concreter de stappen? Waarom zou ik opeens zeggen, "HUP ik doe er geconcentreerd salpeterzuur bij??", hoe had ik hierop kunnen komen? Ik moet immers op mijn toets later dezelfde redenatie kunnen volgen. Hoe weet ik verder dat die giftige gassen NO en NO2 ontstaan?

Hellupie!

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Nu ben je bezig over kopersulfaat????


Je maakte dezelfde fout ook Chemaniac [-X

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Laura,

Op 5 V mag je toch wel een beetje je hersenen laten kraken... Afbeelding

Met welk boek werken jullie?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Nu ben je bezig over kopersulfaat????
Je maakte dezelfde fout ook Chemaniac [-X
[off topic] Haha tis waar :P stomme ik ;) kopersulfaat wordt gewoon zoveel meer gebruikt. 71 euro/ kg voor kopernitraat is redelijk wat hè zal daar wel aan liggen waarom koeprsulfaat meer wordt gebruikt. [/off topic]

Waarom doe je HNO3 bij Cu om Cu(NO3)2 te bekomen? toch gewoon logisch dan heb je geen andere stoffen die als storende ionen in je oplossing zitten. :lol:

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

We werken met Curie, en ik wil graag m'n hersenen laten werken! :oops:

Reageer