methyl oranje

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

methyl oranje

Hallo, Ik ben bezig met de synthese van methyl oranje. Dit gaat als volgt:

Methyl oranje wordt gemaakt door reactie van 4-aminobenzeensulfonzuur, natrium nitriet en N,N-dimethylaniline. Als eerste wordt 4-aminobenzeensulfonzuur opgelost in een verdund zuur (verdund zwavelzuur oid). Vervolgens wordt hier natriumnitriet aan toegevoegd waardoor het diazonium zout gevormd wordt.

Het salpeterige zuur (verdund zuur + NO2-) levert het NO+ ion wat een waterstofatoom op de -NH3+-groep (van 4-aminobenzeensulfonzuur) vervangt en de -NH2NO+ groep samen met water produceert; eliminatie van een tweede watermolecuul levert de -N2+-groep

Het diazonium zout wordt gekoppeld aan N,N-dimethylaniline. De koppeling vindt plaats op de para-positie ten opzichte van de -N(CH3)2 (= electrofiele aromatische substitutie)

Het probleem is dat ik niet begrijp hoe het reactiemechanisme precies in z'n werk gaat. Wie O wie kan mij hiermee helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: methyl oranje

Welkom op het chemieforum!

Gaat het om het mechanisme van de diazonium-zout vorming? Die kun je hier vinden.

Of gaat het om de electrofiele aromatische substitutie?

Berichten: 13

Re: methyl oranje

Dank je wel. Dit is precies wat ik moest weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: methyl oranje

Heerlijke proef, vooral het schoonmaken van je glaswerk ben je lang mee bezig:D
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: methyl oranje

Mikje aceton erbij.

Lukt dit niet (het zaakje is licht zuur), wat heet water met NaOH.

PAS OP MET HET TWEEDE. NIET OVER JE HANDEN KRIJGEN EN OOK ZEKER NIET TE LANG IN JE KOLF LATEN [!]

Berichten: 774

Re: methyl oranje

en gooi het zeker niet door de gootsteen, als het water van je school in één groot basin wordt opgevangen, want het kleur super hard !!!

Reageer