[scheikunde] Bindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[scheikunde] Bindingen

Klopt het dat metaal atomen met elkaar verbonden zijn door atoombindingen, niet-metalen door polaire bindingen en metalen met niet metalen door zoutbindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] Bindingen

Zouten worden door ionbindingen bij elkaar gehouden.

Metaal-atomen conformeren over het algemeen tot een raster, waarin elektronen vrij rondzwerven, d.w.z niet gebonden zijn om bij 1 kern te blijven. Ze hoppen van kern naar kern. Dit zorgt voor een stevige structuur. Niet-metalen zoals O2 zijn aan elkaar gebonden door covalente bindingen. Wat zijn polaire bindingen? Zijn er dan ook apolaire bindingen? Volgens mij bestaan die niet...
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [scheikunde] Bindingen

Wat zijn polaire bindingen? Zijn er dan ook apolaire bindingen? Volgens mij bestaan die niet...
Die bestaan wel, maar niet in een molecuul zelf.

De water moleculen zijn onderling poplair gebonden.

en moleculen als methaan zijn niet gebonden met elkaar op de vanderwaalskracht na. (omdat ze apolair zijn)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] Bindingen

Aha.....bedankt voor de opfrissing:) het klonk me wel bekend in de oren, maar ik wist niet meer waar de klepel hing. Water is toch gebonden door waterstof-bruggen? Dat is toch niet hetzelfde als polaire bindingen?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [scheikunde] Bindingen

Zijn covalente en waterstofbruggen polaire bindingen? Hoe zitten covalente bindingen inelkaar?

Reageer