Springen naar inhoud

Boraat esters

• Log in om te kunnen reageren

John H

John H

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2007 - 07:53

Hallo,

Ik ben op zoek naar een methode om een adduct van natriumboraat met glycerol of een adduct van natriumperboraat met glycerol te kunnen synthetiseren en het liefst ook redelijk eenvoudig te isoleren.
Het blijkt dat de (per)boraat-adducten nogal hydrolyse gevoelig zijn, dus ik ben benieuwd of het dan nog wel makkelijk te isoleren is.
Een moeilijker aspect lijkt mij de vraag of er ook perboraat/glycerol-adducten bestaan en of dat ook ergens in de literatuur beschreven is.
Zelf heb ik al via internet gezocht, maar tot nu toe niet veel gevonden. Ik ben benieuwd of iemand hier een idee of informatie over heeft. [|:-)]

Groet,
John

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2007 - 12:42

John H., hoewel ik geen direkt antwoord heb wil ik toch reageren omdat ik ooit bij de produktie van Na-perboraat betrokken ben geweest. Ik heb het altijd gezien als een gewoon boraat, met waterstofperoxide gebonden als "kristalwater".
Voor de waspoeders was het dan waterstofperoxyde in vaste vorm. Een adduct van perboraat zou dan hetzelfde zijn als een adduct van gewoon boraat. Maar kan dat bij aanwezigheid van waterstofperoxyde?
Verder weet ik dat het zwakke een-basische boorzuur door adductvorming met naburige -OH groepen een veel sterker zuur kan worden en daarbij dan ook veel beter titreerbaar. Dat ging o.a. met de suiker mannitol. Maar ik betwijfel of dat ook kan met bijvoorbeeld glycol of glycerol. Het gaat om de ruimtelijke schikking van naburige -OH groepen. Ik denk dat je met eenvoudige zuur-base titratie experimenten of via conductometrie kunt nagaan welke suikers, diolen en poly-olen adducten kunnen vormen met boraten of perboraten. Maar ik meen te weten dat het met glycerol niet gaat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2007 - 13:30

Uitgaande van boraat kun je met alcoholen de esters hiervan maken, zoals bijvoorbeeld trimethyl boraat. Een dergelijke ester zou je met glycerol ook moeten kunnen maken, al kun je ook oligomeren e.d. krijgen.

Dit zijn natuurlijk niet echt adducten, maar wel verbindingen tussen een alcohol en boraat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures