Springen naar inhoud

anisotrope effecten benzeen (NMR)

• Log in om te kunnen reageren

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2007 - 09:25

hallo,
zou iemand mij kunnen uitleggen: anisotrope effecten van benzeen bij NMR bepaling. Er staat iets van in mijn cursus, maar ik snap er niet veel van 8-[ ...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2007 - 10:01

benzeen heeft vrij л-elektronen. als je een magnetisch veld aanlegd over bezeen, dan zullen die vrije pi-electronen hierop reageren door te bewegen. ze gaan zelfs zo bewegen dat ze het aangelegde veld gaan tegenwerken. dus ze gaan cirkelvormige bewegingen maken, door de ring naar beneden en buiten de ring weer naar boven... zo creŽren ze een extra electrisch veld, en daarmee gepaard een magnetisch veld.
de effecten van het geÔnduceerde magnetisch veld op de protonen zijn anisotroop, wil zeggen, niet overal even gelijk. stel dat er protonen boven de ring zouden liggen, dan worden die meer geschield, protonen die naast de ring liggen (zoals die van benzeen doen) worden meer gedeschield. daardoor krijgen de protonen een andere plaats (een meer downfield of upfield shift) in het spectrum dan verwacht zou worden via louter het aangelegde electrische veld

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2007 - 12:15

ok, ik begrijp het. Bedankt !

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2007 - 19:17

met graagte gedaan! [|:-)]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures