middelbare schoollab

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 840

middelbare schoollab

wat is over het algemeen de meest giftige stof die voorkomt in het gemiddelde lab van een middelbare school?

mijn gok gaat naar kwik(II)chloride of thallium(I)xxxxx. kunnen jullie replieen wat jullie denken?

Berichten: 448

Re: middelbare schoollab

Hebben jullie in het middelbare schoollab thalliumverbindingen?

Berichten: 3.145

Re: middelbare schoollab

Ik dacht aan natrium cyanide of kalium cyanide, of evt. kwik(II) chloride. Dat zal een gemiddelde school ook nog wel in huis hebben lijkt mij.

Berichten: 774

Re: middelbare schoollab

wat zijn thaliumverbindingen? 8-[

Berichten: 3.145

Re: middelbare schoollab

Wat zijn ijzerverbindingen? Dat zijn verbindingen van het element ijzer, bijv. ijzersulfaat. Nu moet het denk ik wel duidelijk zijn wat thalliumverbindingen zijn.

Je had zeker nog niet gehoord van het element thallium. Het metaal ziet er zo uit:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/...s/thallium.html

Dit is een kleine hoeveelheid van dit element, dat ik in mijn verzameling heb. Op deze manier is het gelukkig wel veilig. Thalliumverbindingen heb ik verder niet. Deze zijn inderdaad erg giftig en niet iets voor het gemiddelde thuis-experimenteer labje.

Berichten: 448

Re: middelbare schoollab

Thallium is een element met atoomnummer 81 en symbool Tl. De verbindingen zijn zeer giftig.

Ik denk dat de meeste middelbare scholen geen cyaniden hebben behalve K3Fe(CN)6 en K4Fe(CN)6.

@woelen: Ik heb hier op het forum al gehoord van scholen die de leerlingen niet zo graag laten werken met K2Cr2O7 laat staan NaCN of KCN. We zitten in een periode waar alles wat maar chemisch is en giftig geband word. :(

Kwik(II)chloride dat zullen velen van vroeger nog hebben staan.

In het middelbaar hebben wij eens gewerkt met Cd(NO3)2.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: middelbare schoollab

Wat is een gemiddeld lab? Bij ons op school stond een potje uraniumoxide. Stond, want ik heb het bij de universiteit gebracht en achtergelaten.

Berichten: 1.490

Re: middelbare schoollab

lijkt mij een VMBO-HAVO-VWO schoollab ;)

Berichten: 14

Re: middelbare schoollab

Uraniumoxide klinkt volgens mij erger dan het is... Her en der wordt ook nog wel eens gebruik gemaakt van uranylacetaat voor een aantal analyses. Ok...al deze verbindingen bevatten uranium, en dit is iets wat je voorzichtig moet behandelen. Maar aan de andere kant is het allemaal gebaseerd op uranium-238...de laag radio-actieve isotoop.

Zo heb ik ook wel eens gewerkt met thorium(IV)nitraat....ook al zo'n natuurlijk radionuclide. Wordt overigens gewoon commercieel verkocht in glazen potjes...en geen speciale verpakkingen die straling moeten tegehouden (glas is al voldoende voor blokkade van alfa-straling).

Berichten: 3.145

Re: middelbare schoollab

Wat voor dingen kun je zoal met thorium(IV)nitraat? Was dat op de middelbare school 8-[ ?

Ik ben het zeker met John H eens dat het grote onzin is om thorium en uranium verbindingen zo angstvallig te demoniseren. Dat beetje straling dat daar vanaf komt (en niet eens door een paar vel papier heen kan en ook slechts door een paar cm lucht) zou mij niet bang maken. Als ik zou werken met uranium- of thoriumverbindingen, dan zou ik mij meer druk maken om het feit dat het chemisch gezien erg giftige metalen zijn (a la kwik) dan om de straling.

Berichten: 14

Re: middelbare schoollab

Kijk....en daar moeten we continu heen met onze gedachten. Niet direct dramatisch doen over de fysische eigenschappen van een stof, maar goed kijken naar de werkelijke gevaren die zo'n stof kan hebben in het gebruik ervan.

In het verleden zijn er ook veel discussies geweest over de carcinogene eigenschappen van benzeen....en ineens was ook tolueen kankerverwekkend geworden omdat dit zoveel op benzeen lijkt (een verschil van alleen maar een methylgroepje). Terwijl tolueen in werkelijkheid alleen maar als schadelijk betiteld wordt.

Overigens...thorium(IV)nitraat wordt alleen maar gebruikt in specifieke element analyses, en dit zal niet op de middelbare school van toepassing zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: middelbare schoollab

Wat ik me voornamelijk heb laten vertellen: Uraniumverbindingen zijn gevaarlijk omdat de vervalprodukten heel makkelijk in de gasfase terecht kunnen komen. Bij inademing kunnen zulke atomen bij verder verval grote schade aanrichten.

Berichten: 840

Re: middelbare schoollab

oftwel radon?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: middelbare schoollab

Geen idee. Ik dacht ook de metalen zoals Thorium.

Berichten: 840

Re: middelbare schoollab

thorium is ogeveer even radioctief als uranium, dus dat maakt geen verschil. en het is geen gas.

Reageer