Springen naar inhoud

Redoxtitratie

• Log in om te kunnen reageren

Xufar

Xufar

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2007 - 17:57

Ik moet een verslag schrijven van een redoxtitratie waarbij een te stellen KMnO4 oplossing getitreerd wordt in opgelost oxaalzuur waaraan zwavelzuur is toegevoegd. Daarbij moest ik ook een aantal vragen beantwoorden. De meeste antwoorden heb ik wel, maar een aantal weet ik niet en kan ik ook nergens vinden. Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen :D

1. Stel dat er geen zwavelzuur is toegevoegd aan het opgeloste oxaalzuur maar natronloog en stel dan ook dat het equivalentiepunt goed zichtbaar is. Wat is dan de reactievergelijking van de reactie van de oxaalzuuroplossing met het natronloog? En, wat zijn de halfvergelijkingen van de titratiereactie?

2. Waarom wordt altijd zwavelzuuroplossing toegevoegd, en nooit natronloog?

Alvast Bedankt!

Veranderd door Xufar, 13 juni 2007 - 20:32

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2007 - 19:01

Oxaalzuur is in wezen (COOH)2. Het bevat dus 2 zure protonen. Wat doen die met een base en is het dan nog oxaalzuur? Het oxalaat (dus zonder zure protonen) reageert niet met permanganaat.

Daarbij: ik ken meerdere reducties van permanganaat; allemaal met een andere hoeveelheid benodigde protonen. Zou je iets zinnigs met de uitkomst kunnen als de helft van je spul op een onbekende manier reageert? :)

Veranderd door FsWd, 13 juni 2007 - 19:04

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2007 - 19:11

Oxaalzuur wordt inderdaad oxalaat, maar dat reageert wel met permanganaat. Echter het eindproduct is niet Mn2+, maar MnO2, het mangaan gaat dus van oxidatiegetal +7 naar +4. Het oxalaat wordt omgezet naar carbonaat.

Wat voor kleur heeft MnO2? Is dit oplosbaar in water? Als je deze vragen kunt beantwoorden dan zul je zeker snappen waarom permanganaat titraties in zuur milieu gebeuren in niet in basisch milieu. Probeer eerst eens zelf m.b.v. mijn hints verder te zoeken, misschien kom je nu wat verder.

Xufar

Xufar

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2007 - 19:19

Het eindproduct is carbonaat? Ik dacht namelijk aan de volgende halfreacties:
C2O42- → 2 CO2 + 2 e-
en dan deze:
MnO4- + 2 H2O + 3 e- → MnO2 + 4 OH-

Maar je zegt dat er carbonaat wordt gevormd, dus CO32- Kun je me dan alsjeblieft vertellen in welke halfreactie dit gebeurd? (mijn eerste halfreactie klopt dus in ieder geval niet)

En er wordt dus geen natronloog gebruikt, omdat er dan MnO2 neerslaat, en het equivalentiepunt niet meer duidelijk is door de donkere kleuring veroorzaakt door het MnO2.

(trouwens: bedankt!)

Veranderd door Xufar, 13 juni 2007 - 21:30

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 07:37

Ik vind dat je al een heel eind bent met de beantwoording en die halfreacties zien er ook aardig uit, ze zijn beide correct, alleen schort het nog wat aan de condities waaronder de eerste halfreactie plaats kan vinden.

Die halfreactie van oxalaat naar kooldioxide lijkt dus OK, maar wat denk je dat er gebeurt bij een hoge pH (dus veel OH- ionen in oplossing) met CO2:

CO2 + 2OH- --> CO32- + H2O

CO2 kan dus niet bestaan in dergelijk milieu. Om deze reden zal de oxidatie van oxalaat direct naar carbonaat gaan. Probeer nu eens, nu ik bovenstaande vergelijking heb gegeven, de halfreactie rechtstreeks van oxalaat naar carbonaat te geven. Hierbij wordt dus ook OH- verbruikt, net zoals je soms wel ziet dat er H+ wordt verbruikt in halfreacties (bijv. die van permanganaat naar mangaan(II)).

Gebruikt de reactie nu netto nog OH-, of wordt dit geproduceerd?

Je opmerking over het donkere MnO2 dat het bepalen van het equivalentiepunt moeilijk maakt is helemaal terecht. Inderdaad wordt om deze reden niet gewerkt in basisch milieu met permanganaat titraties.

Veranderd door woelen, 14 juni 2007 - 07:38

Xufar

Xufar

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 11:56

Heel erg bedankt, daar heb ik echt wat aan. Dan krijg je dus:

2X MnO4- + 2H2O + 3e- → MnO2 + 4OH-
3X C2O42- + 2OH- + 2e- → 2CO32- +H2O

Waardoor de totaalreactie wordt:

2MnO4-(aq) + H2O(l) + 3C2O42-(aq) → 2MnO2(s) + 2OH-(aq) + 6CO32-(aq)

Volgens mij heb ik hem zo [|:-)] , jullie zijn geniaal! :D

Veranderd door Xufar, 14 juni 2007 - 14:07

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 12:27

Als je milieu voldoende zuur is zal er geen MnO2 maar Mn2+ ontstaan.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 12:45

Dit is bijna goed, alleen je redoxreactie voor oxalaat klopt nog niet helemaal (en daarmee ook je eindreactie niet).
- de electronen moeten aan de andere kant, maar dat is niet het punt, want bij je berekening van de totaal-reactie werk je wel op de correcte wijze, dus dit zie ik meer als typo/slordigheidje dan als inhoudelijk probleem.
- de zuurstof balans klopt niet, links heb je 6 zuurstof atomen, rechts 7. Hiermee komt ook de ladingsbalans niet goed uit (zelfs niet als die 2e naar rechts gaat). Ook de lading (-2) van die zuurstof ontbreekt rechts. Dit kun je opvangen door 4OH- te gebruiken i.p.v. 2OH-.

Probeer het nog eens met deze opmerkingen. Je zit wel heel dicht bij de correcte oplossing.

@phj: Jouw opmerking klopt, maar dat is hier niet aan de orde.

Veranderd door woelen, 14 juni 2007 - 12:54

Xufar

Xufar

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 14:19

Dat van die elektronen was inderdaag een slordigheidje, ik zat weer eens niet op te letten denk ik :P. Van de OH- heb ik ook niet goed bij nagedacht (er wordt 2 mol CO2 per mol C2O42-, dus dan moet de OH- van die reactie natuurlijk ook twee keer zoveel zijn).

Dit is het dan (hoop ik ;) ):

2X MnO4- + 2H2O + 3e- → MnO2 + 4OH-
3X C2O42- + 4OH- → 2CO32- + 2H2O + 2e-

2MnO4-(aq) + 3C2O42-(aq) + 4OH-(aq) → 2MnO2(s) + 6CO32-(aq) + 2H2O(l)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 14:22

:) Dit is hem helemaal!

Je ziet het, het is niet eens zo heel moeilijk, maar je moet wel heel precies werken. Een foutje sluipt er zomaar in.

Xufar

Xufar

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 14:34

Eindelijk!

Dan wil ik je hierbij heel erg bedanken, je moet zoveel bijhouden ik was het al helemaal kwijt :)

Veranderd door Xufar, 14 juni 2007 - 14:34

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures