f-test of t-test

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

f-test of t-test

dag breinen,

ik zit in men eindwerk men een vraagje, ik heb telkens 20 metingen gedaan op 2 verschillende toestellen, nu moet ik zien of de resultaten significant verschillen

ik heb een t-test van gekoppelde paren gebruikt maar iemand zij me dat dit eveneens met een F-test kan (op verhouding varianties).

kan iemand me uitleggen waarom dat kan of het verschil

alvast bedankt

Berichten: 2.399

Re: f-test of t-test

Met een F-test vergelijk je standaardafwijkingen. Je kijkt dus of deze significant verschillen.

Je kunt dan bepalen of je een T-test met equal variance of dat je een T-test met unequal variance moet gebruiken.

Berichten: 28

Re: f-test of t-test

Napoleon1981 schreef: Met een F-test vergelijk je standaardafwijkingen. Je kijkt dus of deze significant verschillen.

Je kunt dan bepalen of je een T-test met equal variance of dat je een T-test met unequal variance moet gebruiken.
bedoel je met equal en unequal dat je kan zien of het een 1 of2 zijdige test

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: f-test of t-test

Nee, equal en unequal heeft betrekking op of de t-test ervan mag uitgaan dat de varianties in je twee sets gelijk zijn ('equal') of niet ('unequal').

Zie ook: F-toets op Wikipedia
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 24

Re: f-test of t-test

Een beetje laat, ik weet het, maar ik zit pas sinds kort op dit forum. Een gepaarde t-toets is aangewezen, eenvoudigweg omdat de waarnemingen gepaard zijn. Je deed het dus al goed.

Berichten: 9

Re: f-test of t-test

Mijn leraar zei dat je om een significant verschil te bepalen tussen 2 methodes de f- toets moet doen mijn vraag is dus of ik dan niet ook gebruik kan maken van een t-toets ?

alvast bedankt.

Re: f-test of t-test

Een t-toets is een parametrische statistische toets die onder andere gebruikt kan worden om na te gaan of het (populatie-)gemiddelde van een normaal verdeelde grootheid afwijkt van een bepaalde waarde, dan wel of er een verschil is tussen de gemiddelden van twee groepen in de populatie. Met behulp van een t-toets kan men dan een overschrijdingskans of een betrouwbaarheidsinterval bepalen

De F-toets is een statistische toets om na te gaan of van twee normale verdelingen de varianties verschillen. De F-toets wordt gebruikt bij variantie-analyse en is een parametrische toets omdat de verdeling normaal moet zijn,

Bron: wikipedia

De vetgedrukte woorden zijn het antwoord.

Reageer