spectrofotometer

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 31

spectrofotometer

even misschien een hele stomme vraag..

waarom gebruik je de spectrofotometer precies. wat is de rede dat je bv. een bepaling liever met een fotometer doet dan met een HPLC app. ik las ergens dat je alleen bepalingen doet met vloeistoffen waar alleen een dubbele binding in zit. is dit waar?

t is misschien heel stom maar kan er niets over vinden op internet...

groetjes en dank je wel :)

Berichten: 1.490

Re: spectrofotometer

HPLC gebruik je om je stoffen te scheiden en een spectrofotometer om ze aan te tonen (met behulp van een eerst gemaakte ijklijn) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: spectrofotometer

ja dat verschil snap ik wel maar gebruik je alleen de spectrofotometer om een ijlijn te kunnen opstellen

Berichten: 1.490

Re: spectrofotometer

daarmee stel je een ijklijn op ( 1mg/L, 10 mg/L, 100mg/L; of anders als je onbekende concentratie hoger ligt) en vervolgens met je met je spectrofotometer je onbekende monster en met behulp van je ijlijn kun je een ocncentratiebepaling doen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: spectrofotometer

laat maar ik dacht denk een beetje te moeilijk voor met teks.. moest een poster maken in ieder geval bedankt.

Berichten: 2.399

Re: spectrofotometer

HPLC gebruik je om je stoffen te scheiden en een spectrofotometer om ze aan te tonen (met behulp van een eerst gemaakte ijklijn) ;)
Een HPLC analyse is tijd consumerend. Als je 1 stof hebt, of een specifieke absorptie, dan hoef je stoffen niet eerst te scheiden en kan je dus veel sneller en goedkoper meten.

Nee het hoeft niet alleen met stoffen waar een dubbele binding in zit. Het gaat om stoffen die een chromofoor hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrofotometer

Met een HPLC meet je niets. Als ik je nu eens verklap dat aan school-HPLCs praktisch altijd een UV/VIS (=spectrometer) vastzat om iets te meten :)

Berichten: 516

Re: spectrofotometer

ja, want met een HPLC iets meten vraagt eerst enkele standaard metingen en een hoop berekeningen enzovoort enzoverder...

geef mij maar een UV-VIS dan! :P

Re: spectrofotometer

Ik draai met een spectrofotometer ook spectra voor stofidentificatie

Berichten: 2.399

Re: spectrofotometer

Pink Panther schreef: ja, want met een HPLC iets meten vraagt eerst enkele standaard metingen en een hoop berekeningen enzovoort enzoverder...

geef mij maar een UV-VIS dan! :P
En dan heb je geen standaarden nodig ofzo?

Berichten: 1.490

Re: spectrofotometer

ja die heb je dan ook nodig

je zal namelijk eerst een ijklijn moeten opzetten voordat je verder met je UV/Vis kan gaan meten ;)

of kan jij dat zonder Pink Panther?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrofotometer

Pink Panther schreef: ja, want met een HPLC iets meten vraagt eerst enkele standaard metingen en een hoop berekeningen enzovoort enzoverder...

geef mij maar een UV-VIS dan! :P
Goed, ik geef jou een monster met allerlei rotzooi erin die allemaal rond dezelfde golflengte absorberen. Ik wil alleen weten hoeveel A erin zit. Doe jij dit eens met UV/VIS. :)

Berichten: 516

Re: spectrofotometer

nou nou, zijn we weer allemaal aan het vitten?

elke techniek heeft zijn beperkingen, en tuurlijk zou ik eerst een ijklijn opstellen met een uv-vis, en daarmee dan de stofconcentratie bepalen. bij een HPLC moet je toch ook standaardstoffen toevoegen, de sensitiviteit bepalen en daarmee uitrekenen, en dikwijls moet er voor elke verschillende stof zelfs nog een verschillende standaard toegevoegd worden, dus het is allebei veel werk.

@ FsWd: als je eerst wat chromatografie doet, dan kan dat ook via uv-vis, ja oke, om de beste resultaten te hebben, moet je ook een standaard toevoegen en dan is uv-vis misschien wel meer werk dan het door een hplc te sturen.

@ Napoleon & Tiquila: tuurlijk heb je een standaardcurve nodig voor UV-VIS, maar daar zijn niet echt berekeningen aan verbonden. quasi alles gaat vlot door dat machien zelf, en dan moet je gewoon maar de verkregen punten plotten. (ja, oke, voor ik weer commentaar krijg, zal ik maar zeggen dat er voor alles waarschijnlijk wel een software bestaat, maar we hadden het hier in de eerste plaats al over of je 1 zuivere stof nu het best kwantificeert met HPLC of UV-VIS en in de tweede plaats over een schoolopdracht, dus geen software!)

dus alles heeft zijn beperkingen, je moet er gewoon mee om weten te gaan. (als ik kon, ik zou mijn vroige bericht verwijderen hoor)

(phuh, muggenzifters ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: spectrofotometer

nou poehoe ik eindelijk klaar poster af pp.presentatie af.. krijg ik dit als reactie..

" Conclusie is niet goed. Wat kun je nu preceis met een fotometer?

Dat je met een fotometer kunt meten is leuk, dat je extincties kunt meten is ook aardig, dat je niet hoeft te rekenen is meegenomen.

Maar wat is de essentie?"

ik denk dat ik dit mis.. kan iemand mij dit proberen duidelijk te maken :S

Re: spectrofotometer

Met een fotometer kun je meten hoeveel licht bij een bepaalde golflengte wordt geabsorbeerd. Niets meer en niets minder dus dat zal de ssentie zijn.

Reageer