ph

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

ph

ik weet niet veel van chemie.

maar misschien kan iemand mij voor uit helpen.

ik heb 100.000 ltr water met een ph van 6.5 .

de vraag is hoeveel natronloog van 33% moet ik toevoegen om een ph van 7.5 te krijgen.

bv dank martien.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ph

Is het water zuiver?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: ph

Deze vraag kan niet zondermeer worden beantwoord. Als er bufferende stoffen inzitten (bijv. stel dat die pH van 6.5 komt door een azijnzuur/acetaat mix), dan moet je behoorlijk wat NaOH toevoegen om die pH op 7.5 te krijgen. Als er geen bufferende stoffen in zitten en die pH van 6.5 komt door aanwezigheid van sporen van sterk zuur, dan hoef je maar heel weinig NaOH toe te voegen. Een paar gram is dan genoeg om de pH van 100000 liter water van 6,5 naar 7,5 te brengen.

Vertel eerst iets meer over het water, en dan kunnen we (misschien) de precieze berekening doen.

Trouwens, als je weinig weet over de oorsprong van deze pH van 6.5, dan zou je zelf een buffer oplossing kunnen toevoegen om de gewenste pH te bereiken, i.p.v. NaOH. Je voegt dan wel meer materiaal toe, je krijgt dan wel meer ionogene stoffen in het water.

Berichten: 2.337

Re: ph

Is het water zuiver?


Is dat een wat rare vraag? aangezien water volgens mij toch altijd neutraal is? 7?

Berichten: 677

Re: ph

In "gewoon" water (drinkwater, kraantjeswater, ... is normaal een zekere hoeveelheid koolstofdioxide opgelost, zodat de pH altijd lager is dan 7, vaak zelfs lager dan 6,5.

Alles hangt af in welke mate de pH juist 6,5 moet zijn, en in welke mate de pH van het water bestand moet zijn tegen veranderingen door toevoegen van zuren of basen.

Verder is de vraag waarvoor de oplossing moet dienen belangrijk. Kan je (ietwat) toxische stoffen toeveoegen, of stoffen die een impact op het milieu hebben (zoals fosfaat)

Berichten: 4

Re: ph

nu het is mijn vijverwater.

erzit 25 kg calcium cloride in

Berichten: 516

Re: ph

woelen schreef: Een paar gram is dan genoeg om de pH van 100000 liter water van 6,5 naar 7,5 te brengen.
ja daarin heb ik mijn lesje wel geleerd, een paar gram en ineens zakt of stijgt die pH met grote sprongen... (vuile logaritmische schalen :P )

Berichten: 42

Re: ph

Stel dat het een pH van 7 had gehad was het eenvoudiger geweest:

pH=7,5 en pH+pOH=14 dus pOH=6,5 en pOH=-log[OH-]

[OH-]=10-6,5=3,16*10-7mol/l*40g/mol=1,2649*10-5g/l

dit keer 100000 geeft 1,265 gram

Vanuitgaande dat het 33w% NaOH is, betekend dat dat er 330 g NaOH per liter aanwezig is.

1,265/330= 3,83*10-3 liter = 3,8 ml

Als ik het goed heb moet je dus 3,8 ml NaOH (33w%) toevoegen om van pH 7 naar pH 7,5 te gaan.

Maar omdat er CaCl2 in zit maakt dit het wat lastiger. Volgens mij ioniseren beide stoffen:

CaCl2 -> Ca2+ + 2 Cl- en

NaOH -> Na+ + OH-

de ladingen staan in verhouding 2:1 dus zou je 2x zo veel NaOH nodig hebben dan er CaCl2 aanwezig is om naar pH 7 te gaan. Maar dit laatste vraag ik me af!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ph

dus zou je 2x zo veel NaOH nodig hebben dan er CaCl2 aanwezig is om naar pH 7 te gaan. Maar dit laatste vraag ik me af!
Dat zou zo zijn als het NaOH en de CaCl2 ook met elkaar reageren, maar volgens mij (correct me if I'm wrong) hebben die geen invloed op elkaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: ph

ik heb er 200 cc naoh 33% in gedoseerd maar de ph blijft 6.5.

gr martien.

Berichten: 3.145

Re: ph

Zoiets had ik al verwacht. Er zit een combinatie van stoffen in, die een zgn. bufferende werking heeft. Wat van belang is, is de hoeveel CO2 die is opgelost, en de hoeveelheid bicarbonaat. In 100000 liter water verwacht ik dat je toch al gauw ettelijke kilos aan CO2/bicarbonaat in je water hebt. Als jij dan wat NaOH toevoegt, dan zal een klein beetje van je bicarbonaat worden opgebruikt om carbonaat te maken, maar dat zal weer aangevuld worden vanuit de CO2. Je hebt a.h.w. een pH-stabiliserend systeem, zoiets wordt een buffer genoemd. Om hiervan de pH te verhogen verwacht ik dat je aardig wat kilos NaOH nodig hebt, maar hoeveel precies is echt niet te berekenen op basis van de informatie die we nu hebben.

Zit er al vis in de vijver, of planten? Zo nee, dan zou je NaOH kunnen toevoegen in porties van 100 gram of zo (in de vorm van een oplossing) en iedere keer heel goed roeren (ook over de bodem!) en dan de pH meten. Met een vijver met 100000 liter water is dat echter wel een enorme klus. Als je ook al levende have in de vijver hebt, dan wordt het nog lastiger. Je wilt niet dat een vis per ongeluk in een wolk geconcentreerde NaOH-oplossing komt, dat zal hij hoogstwaarschijnlijk niet overleven.

Nog een punt is, wil je wel zoveel natrium in dat water? Veel planten kunnen daar maar matig tegen, het water wordt zilt. Misschien moet je met KOH werken i.p.v. NaOH. Milder en veel minder riskant is het gebruik van kaliumcarbonaat, K2CO3, maar je zult wel (iets) meer nodig hebben.

Je gaf aan dat er zo'n 25 kg CaCl2 in zit. Dat kan wel leiden tot kalkneerslag, als je werkt met NaOH, KOH of K2CO3. Hierdoor zou je nog wel eens veel meer nodig kunnen hebben. Al met al een complex probleem, waar eigenlijk alleen gewoon langzaam toevoegen en steeds weer meten de enige oplossing is.

Berichten: 4

Re: ph

oke allemaal bedankt voor het vinden van een oplossing ik blijf er voorlopig maar van af het water begint helder teworden en de planten doen het goed.

gr martien.

Berichten: 264

Re: ph

als de planten het goed doen is het zeker een indicatie dat het goed zit ;)

Reageer