gehaktonderzoek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 51

gehaktonderzoek

Op dit forum heb ik al naar het zelfde onderwerp gezocht en er was maar 1 ander topic over. Eerlijk gezegd had ik niet veel aan de informatie, en kon het antwoord niet vinden via de link, dus ik post hier maar even mijn vraag.

Het gaat om het volgende. Met praktijk hebben we onderzoek gedaan naar de kwaliteit van gehakt. We hebben het gecontroleerd op aeroob kiemgetal, enterobacteriaceae en coagulase positeive stafylokokken.

Nu moeten we een vraag beantwoorden wat voor normen er gelden voor het aantal bacterien in gehakt. Ik kan dit echter nergens vinden 8-[ . Je zou zeggen dat het bij VWA te vinden is, maar dat toch niet.

Alvast bedankt!

Berichten: 516

Re: gehaktonderzoek

ga eens op zoek naar "ISO normen". dat zijn (dacht ik) de Europees vastgelegde normen ivm kiemgehaltes in vanalle soorten consumptieproducten.

(ik ben niet zeker dat het iso normen is, ik kan het nu ook even niet opzoeken, mijn labomap ligt op mijn kot, en ik ben thuis. maar je kan het er eens op wagen)

Berichten: 873

Re: gehaktonderzoek

Hoi Boterbloem,

Er zijn geen wettelijke eisen voor het aantal bacterien in gehakt, wel richtlijnen.

Ik denk dat je het beste de VWA kunt bellen. Vraag naar afdeling microbiologie en stel daar je vraag (of vragen).

Tel nr VWA Zuid (Eindhoven) 040-2911500

succes.

Berichten: 27

Re: gehaktonderzoek

Beste boterbloem,

mag ik vragen welk boek (voorschrift) jullie hebben gebruikt voor dit onderzoek?

Toch niet de bundel van EM ten hove (basisvaardigheden microbiologie)?

Gewoon even nieuwsgierig. Afbeelding

btw: ff googlen:

richtlijnen keurslager

microbiologische criteria voor levensmiddelen

succes

Berichten: 51

Re: gehaktonderzoek

Ik zal wel even op zoek gaan, moet toch ergens te vinden zijn? ;) En ik denk dat ik maar contact opneem met de VWA.

Dank je wel biohazzard! Met die laatste site kan ik wel wat.

hahaha dat boek is het inderdaad :P .

Reageer