Springen naar inhoud

sensitiviteitscoŽfficiŽnt

• Log in om te kunnen reageren

jasmien_CF

jasmien_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2007 - 19:42

als je de echte concentratie aan monstermoleculen wilt bereken uit een chromatogram, moet je voor elke piek het oppervlak van deze piek vermenigvuldigen met zijn sensitiviteitscoŽfficiŽnt. die sensitiviteitscoŽfficiŽnt wordt bepaald door het opstellen van een calibratiecurve voor elke component. hoe gebeurt het opstellen van zo'n calibratiecurve precies en hoe wordt daaruit de sensitiviteiscoŽfficiŽnt afgelezen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2007 - 19:45

Je doet de meting voor een aantal monsters met bekende hoeveelheden van de stof, en bepaalt voor zulke monsters wat de piekoppervlakte is.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2007 - 13:15

De relatieve respons factor (RRF) bereken je aan de hand van je calibratiecurves van je componenten. Je calibratiecurve maak je door gekende verdunning te maken. 25ml staal aangelengd met je oplosmiddel tot 50ml is bijvoorbeeld een 50% oplossing en dit doe je tot je reporting treshold.

RRF = richtingscoefficient onzuiverheid/ richtingscoefficient hoofdcomponent

Zoiets als rwwh voorstelde.

jasmien_CF

jasmien_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2007 - 13:59

zou het ook gaan door een inwendige standaard toe te voegen?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2007 - 16:41

Kan ook, maar dan moet je de zelfde hoeveelheid van die IS ook toevoegen aan een bekende hoeveelheid analiet.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2007 - 19:15

de responsfactor is normaal gezien toch gewoon de rico van je ijklijncurve?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2007 - 21:36

Jup, maar als je een 1-puntskallibratie doet, is er niet echt een lijn :). 0 is in dit geval geen punt omdat je geen blanco meeneemt. Doe je dit wel, dan is het al geen 1-puntskallibratie meer.

Veranderd door FsWd, 15 juni 2007 - 21:37

pookie_CF

pookie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2007 - 13:27

Heel domme vraag maar bij de problemen die ik nu tegenkom weer logisch:

In een calibratie oplossing zit: oplosmiddel en analiet:
Bij MS voer je SIM uit op 3 specifieke massa's van analiet.
Dan hoor je toch maar 1 piek te zien in het TIC????????????????????????

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2007 - 16:33

Als er echt sprake is van alleen oplosmiddel en analyt, dan wel ja..., tenzij je ook je oplosmiddel meeneemt in het chromatogram.

Als er ook nog andere stoffen in zitten dan krijg je ook meerdere pieken.

Edit: let wel: een TIC is wat anders dan een SIM-chromatogram. Bij een TIC zie je ¬īalle¬ī stoffen. Bij een SIM alleen die verbindingen die fragmentmassa¬īs geven waarop je scant.

Veranderd door Marjanne, 15 augustus 2007 - 16:35

pookie_CF

pookie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2007 - 10:27

De TIC waar ik naar verwijs is een TIC van een SIM methode.
Hij laat dan ook alleen de pieken in het TIC zien van de door in de methode ingegeven massa's.
Van deze pieken kan ik dan weer het massaspectrum laten weergeven waarin de verhoudingen van de ingegeven massa's wordt afgebeeld.

eric van der meulen

eric van der meulen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2007 - 10:01

Wow...door alle antworden op de vraag is bij mij wat verwarring ontstaan, die ook bij jullie kan zijn gerezen, neem ik aan. Even een evaluatie, die tegelijkertijd mijn inbreng is:

- Sensitiviteitscoefficient is een woord dat ik hier voor het eerst lees. Ik heb het altijd over responsfactor, maar neem aan dat sensitiviteitscoefficient en responsfactor synoniemen zijn.

- De responsfactor kan worden bepaald door de piekoppervlakte van een bekende concentratie te delen op de concentratie of geinjecteerde hoeveelheid van deze component. Zo heb ik het geleerd. Mooier is om de responsfactor te bepalen uit de richtingscoefficient van een ijklijn, maar zorg dan wel dat je binnen het lineariteitsgebied van je methode blijft. Berekening van een responsfactor uit een niet lineaire ijklijn geeft een fout resultaat. Dit geldt natuurlijk ook voor een eenpuntsbepaling........maak niet de fout om de responsfactor te bepalen bij een concentratie/geinjecteerde hoeveelheid die heel sterk afwijkt van die van de componenten in je sample.

- De responsfactor kan in SIM worden bepaald, maar ook uit de TIC, dit maakt niet uit, maar levert wel verschillende waarden op. Zorg er dus voor dat je de responsfactor bepaalt onder dezelfde omstandigheden als die waaronder je je experiment uitvoert.

- Het liefst zou ik responsfactoren bepalen ten opzichte van een interne standaard en in dezelfde matrix als waarin je monster zit. Voeg je te bepalen component in een ijklijn toe aan een blanco matrix (het sample zonder de componenten die je wil bepalen) en voeg ook een stof met bekende constante hoeveelheid in al je ijkpunten toe met ongeveer dezelfde chemische eigenschappen, waarvan je zeker weet dat die niet in je monster zit. Ideaal gesproken ligt de interne standaard op ongeveer 50% van het bereik van je ijklijn. Op deze manier compenseer je voor variaties in de opbrengst van je monsteropwerking. Dit is natuurlijk veel werk en ik weet niet of dit de moeite waard is in je experiment, maar ik heb het over het ideale geval he?

Succes!

eric van der meulen

eric van der meulen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2007 - 00:24

[QUOTE] - Het liefst zou ik responsfactoren bepalen ten opzichte van een interne standaard en in dezelfde matrix als waarin je monster zit. Voeg je te bepalen component in een ijklijn toe aan een blanco matrix (het sample zonder de componenten die je wil bepalen) en voeg ook een stof met bekende constante hoeveelheid in al je ijkpunten toe met ongeveer dezelfde chemische eigenschappen, waarvan je zeker weet dat die niet in je monster zit. Ideaal gesproken ligt de interne standaard op ongeveer 50% van het bereik van je ijklijn. Op deze manier compenseer je voor variaties in de opbrengst van je monsteropwerking. Dit is natuurlijk veel werk en ik weet niet of dit de moeite waard is in je experiment, maar ik heb het over het ideale geval he?

Al schrijvenderwijs redenerend heb ik hier gewoon een interne standaard methode beschreven........ik hoop dat jullie dit ook door hadden :-) Een interne standaard methode is een methode die logischerwijs voortkomt uit het bepalen van de responsfactor: door aan alle samples een bekende hoeveelheid/concentratie van een unieke standaard toe te voegen, compenseer je voor responsverschillen. Er zijn ook methodes die gebruik maken van een relatieve responsfactor ten opzichte van een interne standaard, zonder hiervoor een ijklijn te maken. Een voorbeeld hiervan is de bepaling van steroidprofielen voor ''inborn errors'' in de klinische chemie. Hierbij voeg je aan een urinemonster een bekende hoeveelheid toe van een aantal sterolen, onder andere stigmasterol, als ik het me goed herinner, en relateert de relatieve respons aan een standaard mengsel van steroiden. Een eenpuntscalibratie dus. Dit is tenminste zoals het een jaar of twintig geleden werd gedaan: waarschijnlijk zijn er nu andere methoden, maar daar ben ik nu niet meer van op de hoogte. Overigens werd hierbij niet gebruik gemaakt van MS maar van FID als detectie.

Dit brengt me ertoe om nog op te merken dat de responsfactor bepaald kan worden met alle mogelijke detectiemethoden. SIM, SRM, FID, ECD, met alle methodes kan het gedaan worden, maar de gouden regel is dat een eenmaal bepaalde responsfactor alleen maar geldt onder de omstandigheden waaronder deze is bepaald, en ook alleen maar binnen het lineaire bereik van die detectiemethode.

Eric

eric van der meulen

eric van der meulen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2007 - 22:41

Edit: let wel: een TIC is wat anders dan een SIM-chromatogram. Bij een TIC zie je ¬īalle¬ī stoffen. Bij een SIM alleen die verbindingen die fragmentmassa¬īs geven waarop je scant.

Niet helemaal waar, maar het vrij normaal dat al die afkortingen wel eens tot verwarring leiden:

TIC, Total Ion Chromatogram, is een weergave van de som van alle ionen per massaspectum, meestal in single MS mode, uitgezet tegen de tijd. Een variant om een beeld van je MS chromatogram te krijgen is het Base Peak Chromatogram: dit is een weergave van alleen de hoogste piek in ieder opeenvolgend spectrum tegen de tijd.

SIM, Selected Ion Monitoring, is de weergave van geselecteerde ionen in de tijd, meestal ook in single MS mode. Volgens mij zijn meestal deze ionen vantevoren in je MS methode geselcteerd, en heb je dus geen volledig MS spectrum opgenomen, maar alleen die ionen. Deze manier van data opnemen verlaagt je detectiegrens drastich, en word vaak gebruikt in kwantitatieve massaspectrometrie, maar ook wel in kwalitatieve MS (met name in EI mode) om een aantal karakteristieke ionen van je analiet te volgen. Ook het achteraf selecteren van een aantal ionen uit je TIC kun je SIM noemen, maar wordt dan ook wel weer RIC (Reconstructed Ion Current) genoemd.

SRM, Selected Reaction Monitoring, geeft vantevoren geselecteerde MSMS overgangen weer in de tijd. DIt wordt voornamelijk gebruikt in kwantitatieve MS om dat het, behalve zeer gevoelig, ook erg selectief is, als je tenminste de goede overgangen kiest.

Maar ook over mijn commentaar hier valt te discussieren: al deze afkortingen zijn verwarrend, temeer omdat veel fabrikanten van MS apparatuur eigen afkortingen hanteren........

Een goed overzicht van MS termen is te vinden in ''Mass Spec Desk Reference" geschreven door O. David Sparkman. Ook op de site van IUPAC staat een overzicht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures