Springen naar inhoud

[scheikunde] Formule Coulometrische Bepaling


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Josh_CF

    Josh_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 11:28

Voor een praktische opdracht in 5VWO heb ik de volgende opdracht gekregen:
'Coulometrische bepaling van het ascorbinezuurgehalte van Vitamine C-tabletten.'

Samen met mijn groepje hebben we stap voor stap het praktisch werk feilloos uit kunnen voeren. Nu wij echter zijn begonnen met het verslag, lopen we tegen een probleem aan.

Bij onze opdracht hebben wij een formule gekregen om de hoeveelheid ascorbinezuur uit te rekenen. Deze luidt als volgt:

t*i*10^-3
-------------- * .5 * 176 gram
9,65*10^4

met:
t als aantal seconden
i als de constante stroomsterkte in milliampŤre

Bij het begrijpen van deze formule zijn er twee dingen die wij ons afvragen.
1) Waar staat het 9,65*10^4-gedeelte voor, en waarom staat het in de formule?
2) Wat voor eenheid heeft het getal dat uit deze formule komt? Ik dacht dat *176 gram de omrekening van mol naar gram was, maar het getal is dusdanig klein (0.004 bij een van onze uitvoeringen) dat dit ongeloofwaardig klonk.

Bij voorbaat dank voor uw hulp,

Josh

Veranderd door Josh, 16 juni 2007 - 11:34


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Pink Panther

    Pink Panther


  • >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 11:54

vanwaar komt die 0.5?

om te weten in welke eenheid de uitkomst staat, dan moet je de eenheden van elk getal apart kennen. en die 176 staat niet in gram, maar gram per mol, sowieso.

#3

Josh_CF

    Josh_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 15:36

vanwaar komt die 0.5?

om te weten in welke eenheid de uitkomst staat, dan moet je de eenheden van elk getal apart kennen. en die 176 staat niet in gram, maar gram per mol, sowieso.

Excuses voor onduidelijkheid. Waar die .5 vandaan komt, weet ik zelf ook niet zeker. Over het gram per mol: Op het gebied van de formule nam ik hem slechts over van onze opdracht. Deze staat ook op internet, en wel hier:
http://www.rug.nl/sc...Xlow.pdf?as=pdf

Ik hoop dat iemand mij deze formule nader kan uitleggen.

#4

Astrocomix

    Astrocomix


  • >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 15:39

1) Constante van Faraday: 96485 C/mol of 9,6 x 104 C/mol
http://nl.wikipedia....aradayconstante

2)Na google te raadplegen vond ik ook dit.(verslag hierover)
Bron: http://66.102.9.104/...nl&ct=clnk&cd=1 -> HTML-versie
of via !google : Coulometrische bepaling formule ingeven en het eerste aanklikken om te downloaden

Edit: was fout bezig, ťťn en ander gedelete :oops:

Veranderd door Astrocomix, 16 juni 2007 - 16:05


#5

Josh_CF

    Josh_CF


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2007 - 10:58

1) Constante van Faraday: 96485 C/mol of 9,6 x 104 C/mol
  http://nl.wikipedia....aradayconstante

2)Na google te raadplegen vond ik ook dit.(verslag hierover)
Bron: http://66.102.9.104/...nl&ct=clnk&cd=1 -> HTML-versie
of via !google : Coulometrische bepaling formule ingeven en het eerste aanklikken om te downloaden

Edit: was fout bezig, ťťn en ander gedelete :oops:

Bedankt :). Ik denk dat ik er ondertussen ook achter ben waar de .5 vandaan komt. De twee reacties die plaats vinden zijn:

2H+ + 2e- -> H2
2Br- -> Br2 + 2e-

Dit zijn twee keer zoveel elektronen dan het standaard aantal. Is het mogelijk dat de .5 hier vandaan komt?

Veranderd door Josh, 17 juni 2007 - 16:16


#6

Astrocomix

    Astrocomix


  • >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2007 - 14:33

Ik denk dat ik er ondertussen ook achter ben waar de .5 vandaan komt. De twee reacties die plaats vinden zijn:

2H+ + 2e- -> H2
2Br- -> Br2 + 2e-

Dit zijn twee keer zoveel elektronen dan het standaard aantal. Is het mogelijk dat de .5 hier vandaan komt?

1) Je kan beter is Super en sub-script leren gebruike, is niet zo moeilijk en maakt het geheel veel duidelijker.

2) Ik heb gelezen in dat online verslag dat je 2 tabletten gebruikt, kan het niet zijn dat je het daarom moet delen door 2 ? Ik heb niet echt veel ervaring met deze titratievorm maar ik denk dat het niet aan het aantal elektronen ligt...

Ik zo nog eens raad vragen aan een leerkracht en ik wens je nog veel succes !





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures