Springen naar inhoud

rekenmachine

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 13:49

Ik heb een vraagje.. een rekenmachine een afstandsbediening of een mobiele telefoon bestaan o.a uit metalen.. wat voor soort stof zou na toevoeging in één van deze apparaten ervoor zorgen dat deze geleidelijk na een aantal uur defect worden?? dit is een vraagje uit een practische opdracht van mij waar ik achter moet komen zonder het echt uit te proberen.. ik dacht aan een stof als misschien H2SO4 omdat ik dacht dat er misschien een redox reactie zou optreden tussen de metalen .. maar dit blijkt niet helemaal te kloppen.. heeft iemand misschien een idee? Er staat overigens niet gegeven uit welke metalen deze apparaten grotendeels gemaakt zijn hier moet ik ook zelf achter komen en dit weet ik niet.. ook is een andere voorwaarde dat na de toevoeging van deze stof het apparaat niet meer gerepareerd kan worden.. als iemand mijn kan helpen heel graag..

Veranderd door Klarinette, 16 juni 2007 - 13:56

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 13:55

nee, het is een redoxreactie. die metalen moeten geoxideerd worden tot zouten ofzo. in eerste instantie geleiden zouten niet (dacht ik) voor zover ze niet opgelost zijn en in tweede instantie, als die metalen worden geoxideerd, dan worden ze eerst omgezet in metaalionen. die metaalionen zwemmen dan rond in de oplossing en slaan ergens anders neer al het oplosmiddel opdroogt, waardoor contactjes in electronische apparatuur gewoon verdwijnen. snap je?

en met welke stof oxideer je nu? nou, heel gemakkelijk, water! (er bestaan nog duizenden andere oxiderende agents, maar water is veruit de simpelste)

Veranderd door Pink Panther, 16 juni 2007 - 13:56

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 13:58

Als je zuur genoeg geconcentreerd is zullen je rekenmachine en gsm wel defect zijn. Metalen reageren met zuur onder vorming van een zout en waterstof dus het zou mij verbazen dat die metalen dat niet zouden doen. ik denk ook niet dat ze daar een beschermlaagje opleggen. Welke metalen weet ik niet misschien gewoon koper? Als je die metalen zou kunnen oxideren dan gaatd at ook niet meer geleiden dus dat is misschien ook een oplossing? :)

EDIT:Srr te laat. :)

Veranderd door chemaniac, 16 juni 2007 - 13:59

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 13:58

oke stel dat ik er water overheen doe.. en als het water opdroogt?? dan slaan de zouten toch neer?? en geleiden ze weer.. dan wordt het apparaat niet defect toch? of klopt dit niet..?

en als ik er een zuur overheen doe.. over welke zuur hebben we het dan wat sterk genoeg zou zijn?? HCL? is dat sterk genoeg?

Veranderd door Klarinette, 16 juni 2007 - 14:00

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:00

Het is omgekeerd zouten in oplossing geleiden in vaste vorm niet.

Hangt af van de concentratie.

Veranderd door chemaniac, 16 juni 2007 - 14:01

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:01

oh ja tuurlijk.. zouten geleiden alleen in vloeibare vorm.. maar welke zuur zou dan sterk genoeg zijn?

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:02

oke bedankt.. en nog één laatste vraag.. als ik zou moeten kiezen tussen water en een zuur.. welke zouden jullie dan kiezen?? welke heeft meer zekerheid zeg maar??

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:05

Maar ik vind het nogaltijd een rare vraag. Als je een gsm in water gooit is hij kapot gooi je hem in 98% zwavelzuur is hij ook kapot. :P

Bij 98% zwavel gaan je metalen wel oplossen.

Ik zou gaan voor het zuur dan zie je er nog veel bubbels uitkomen. :P
Maarja het is voor een taak ik denk dat pink panther gelijk heeft dat je best die metalen oxideert zodat ze niet meer geleiden. Met waterstofperoxide gaatd at natuurlijk rapper gaan dan met gewoon water lijkt mij. 8-[

Veranderd door chemaniac, 16 juni 2007 - 14:07

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:08

haha ja je hebt gelijk is misschien een rare vraag maar ik stel hem omdat ik er ervaring mee heb dat mijn telefoon een aantal keer nat is geworden en als ik hem erna droogde met een fohn dat hij het dan gewoon deed.. vandaar dat ik me afvroeg of water nou echt een telefoon of een andere apparaat apparaat stuk maakt :)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:16

Water zal bij een eenmalige onderdompeling geen probleem zijn als je het goed laat drogen.
Als er koffie oid in mijn keyboard terecht is gekomen dan schroef ik het open, spoelen met een zeepsopje, goed naspoelen met water en rustig laten drogen en het is weer schoon en funktioneert prima.
Ik zou opteren voor zoiets als aceton isolatie lost op, knoppen kapot,display opgelost, exit apparaat

Veranderd door Gerard, 16 juni 2007 - 14:17

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:40

Oke dus een stof als aceton zorgt ervoor dat hij geleidelijk aan stukgaat?hmmz dat is wel interessant vooral als het ervoor zou zorgen dat het apparaat niet meer gerepareerd kan worden dan gaat het dus blijkbaar net als bij misschien H2O2 een soort reactie aan met de stoffen binnenin het apparaat.. waardoor er wellicht nieuwe stoffen gevormd worden..

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 14:47

Koningswater? -->apparaat helemaal weg :)

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 15:17

oke stel dat ik er water overheen doe.. en als het water opdroogt?? dan slaan de zouten toch neer?? en geleiden ze weer.. dan wordt het apparaat niet defect toch? of klopt dit niet..?

eerst geleiden zouten in vaste vorm niet, ten tweede, connecties in chips en electroplaten zijn zo groot als een balpenstipje op een blad... je moet dus al heel veel geluk hebben dat alles exact op dezelfde plaats neer zou slaan...

met H2O2 zal alles zeker en vast sneller oxideren, wees daar maar zeker van, weg alle metale connecties

met aceton zal je eerder het plastic oplossen. dus de cover zal weggaan, de toetsjes, het scherm...

uiteraard zal een weinig water niet veel effect hebben als je alles goed laat drogen. je moet gewoon snel genoeg reageren als je hem in water hebt laten vallen. het oxideren heeft even tijd nodig he.

maar seg, waarom vraag je dat eigenlijk? wil je een apparaat stuk krijgen misschien? een wraak uitoefenen? :twisted: :P

Klarinette

Klarinette

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2007 - 17:00

hahah :twisted: wil ff een geintje uithalen.. nee hoor t was een vraag op een practicum :) maar wel handig om te weten toch als je s een keer ff wat snel moet stukmaken hihi.. :D

ohja die redoxreactie met H2O2 is in één richting he.. dus t zou niet gerepareerd kunnen worden?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2007 - 17:41

Dan zou je alle contactpunten opnieuw moeten leggen, met een beetje pech ook de printbanen, en alle zouten eraf zien te poetsen. En dan nog eens alle componenten terugzetten. Het heeft dus niet alleen een chemisch kantje [|:-)]

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures