[scheikunde] Stookwaarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Stookwaarde

Hoi,

Even een klein vraagje: is de stookwaarde hetzelfde als de verbrandingswarmte? Ik moet weten wat de stookwaarde betekent maar het woord komt geen een keer voor in het hoofdstuk 8-[ .

PS: Ik heb Google al geprobeerd maar de ene site zeg van wel en de andere weer van niet. Die zegt dat de stookwaarde lager ligt dan de verbrandingswarmte alleen ik snap dit niet helemaal?

Hopelijk kan iemand dit uitleggen :) !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Volgens mij zit het verschil in de condensatiewarmte van het geproduceerde water.

De verbrandingswarmte is het energieverschil tussen de reactanten en verbrandingsproducten onder standaardcondities. Het water is dan vloeibaar waardoor je de warmte die vrijkomt bij de condensatie ook meetelt.

Omdat je in de meeste verbrandingsinstallaties geen gebruik maakt van de condenstie van het water is de 'stookwaarde' lager dan de verbrandingswarmte.

Er zijn wel installaties die gebruik maken van de condensatiewarmte. In die gevallen is de verbrandingswarmte gelijk aan de stookwaarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Er zijn wel installaties die gebruik maken van de condensatiewarmte. In die gevallen is de verbrandingswarmte gelijk aan de stookwaarde.
Een goed voorbeeld zijn de zogenaamde HR107 verwarmingsketels, die 107% van de stookwaarde in verwarming van het huis kunnen omzetten.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Ok, ik snap 't ;) .

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Veel gebruikte termen over dit onderwerp zijn LHV en GHV.

LHV staat voor lower heating value

GHV staat voor gross heating value (ook wel high heating value)

Ik denk als je hier op googled dat je wel het een en ander kan vinden.

Voor de duidelijkheid LHV is zonder de energie die vrij komt bij condensatie van het gevormde water en GHV is met.

De GHV is dus altijd hoger dan de LHV. (eenheid in MJ/kg)

Zoals gezicht zijn er maar weinig apparaten die het water condenseren dus bijna altijd wordt met de LHV gerekend. Het feit dat de rookgassen niet worden gecondenseerd komt omdat er in de brandstof zwavelverbindingen kunnen zitten die bij condensatie zwaveligzuur vormen, dit is uiteraard slecht voor je instalatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Zoals gezicht zijn er maar weinig apparaten die het water condenseren
Alle hoogrendementsketels voor verwarming hebben een condensafvoer. Dit is tegenwoordig toch een belangrijk deel van de nieuwe verwarmingen, hoop ik? Ik geef toe dat ik daar geen cijfers over heb.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Zoals gezegd zijn er maar weinig apparaten die het water condenseren
Ok dat was misschien een beetje kort door de bocht maar in de industrie wordt dit naar mijn weten niet veel gedaan.

Maar dat van die condensaatafvoer klopt, omdat er in aardgas geen zwavel zit kan dit dus.

En in dit geval zou je wel met de GHV mogen rekenen, maar als je volgens de 'europese richtlijnen' rekent mag je de LHV gebruiken en kom je dus boven de 100% uit.

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Stookwaarde

Knarf ik kan het je nog sterker vertellen; in de industrie durft men het niet aan al te efficient te werken omdat er dan licht schade kan ontstaan en daar zijn verschillende redenen voor;

Thuis gebruik je een beetje aardgas (schone brandstof, klein verbruik) maar in de industrie worden er vaak een stuk minder schone brandstoffen gebruikt en in vele malen grotere hoeveelheden. Hoe lager de schoorsteen temperatuur hoe energie-zuiniger je bent, MAAR ... het probleem is dat je al snel condensatie krijgt, wat in combinatie met stoffen in de rook schade aan de installatie oplevert.

De verbrandingstemperatuur is helemaal een probleem; hoe heter de oven hoe meer stikstofoxiden je zult produceren (uit de verbrandingslucht). Voor thuis zal dát ook weer geen rol spelen, toch?

Ga er maar van uit dat er altijd met een overmaat verbrandingslucht moet worden gewerkt (rest zuurstof na verbranding van minstens 2 tot ongeveer 10 % afhankelijk van de omstandigheden, onder andere om de temperatuur te drukken en om uitstoot van koolmomoxide te voorkomen)

In de techniek is het verschil tussen verbrandingswarmte en stookwaarde inderdaad afhankelijk van de energie die in de verbrandingsproducten verloren gaat. Die stookwaarde is om verschillende redenen echter dus nog niet zo veel zeggend!

Reageer