[mechanica] Momenten.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2.589

[mechanica] Momenten.

Hallo,

Als ik aan een stuur van mijn wagen draai dan laat ik twee krachten werken evenwijdig en in tegengestelde zin hierdoor gaat mijn stuur draaien.

Dit draaien moet toch ook op één of andere manier voor te stellen zijn hoe moet ik die vector zien hoe ligt die? ik ontwikel een moment gaat het moment in het midden = 0 en meer naar de buitenzijde toenemen en hoe ga ik die moments vector tekenen?

Groeten dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Momenten.

gaat het moment in het midden = 0 en meer naar de buitenzijde toenemen
moment kun je zien als kracht maal arm (arm is de afstand tussen het aangrijpingspunt van de kracht en het draaipunt) Grijpt je kracht in het draaipunt (middelpunt van je stuur) aan, dan is je arm 0, kracht maal arm dus ook 0, moment dus 0. Zo kun je dus je stuur niet draaien.

Aan een klein ralleystuurtje moet je dus een grotere kracht uitoefenen voor eenzelfde moment, omdat de diameter van je stuurwieltje kleiner is. Dat probleem wordt dan weer ondervangen door struurbekrachtigingssystemen, zodat je geen overdreven spierballen nodig hebt om de ralley-auto door de bocht te trekken. Rallyestuurtjes zijn overigens zo klein omdat je dan met een korte snelle beweging toch een grote stuuruitslag kan krijgen. En sturen van vrachtwagens uit de tijd van voor de goede stuurbekrachtigingen waren heel groot, zodat de 'arm" van de kracht groot kon zijn (groot moment). En dan nog moest de chauffeur flinke spierballen hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [mechanica] Momenten.

het krachtmoment is een vector die in de rotatieas ligt

Berichten: 2.589

Re: [mechanica] Momenten.

Intersante reacties maar waar grijpt dan mijn moment vector aan? Is het een vector een gewone zoals de meest die kennen rechte of is het een kromme of zoiets?

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Momenten.

Afbeelding

Dit wat je bedoelt? De vectoren geven de netto krachten weer van linkse respectievelijk rechtse hand om de auto naar rechts te draaien. Ze grijpen aan op de buitenkant van je stuurwiel, in de aangegeven richting. De grootte van de kracht geef je aan met de lengte van de vector. Het stuurwiel draait om de as (rondje in het midden). De arm is de afstand van de rotatie-as tot aan het aangrijpingspunt van de kracht. De vectoren liggen in een vlak loodrecht op de rotatie-as.

moment = kracht x arm

Maak je de straal van je stuurwiel 2 x zo klein, dan moeten de krachten 2 x zo groot worden om hetzelfde moment te halen.....

met dank aan (Sen...) voor enige uitleg omtrent plaatjes maken voor het forum. Als eerste poging redelijk geslaagd lijkt me. Volgend maal ga ik het eens in excel proberen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] Momenten.

De krachtvectoren zijn de pijltjes zoals Jan deze heeft getekend in het plaatje. De momentvector grijpt in het rotatiepunt aan en staat langs de rotatieas (dat is dus in het midden van het stuur, het beeldscherm in of uit).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2.589

Re: [mechanica] Momenten.

Beste,

Bedankt voor jullie reacties ik denk het ongeveer snap waar het hier over gaat.

Het moment is een vector die aangeeft hoeveel iets draait deze word samengesteld door een aantal andere je kan hem berekenen mbv het inproduct deze ligt loodrecht op de andere.

Hier heb ik nog wel een klein probleempje mee stel die vector in onze voorbeeldje van het stuur als je leterlijk zou interpreteren wat deze vector doe dan duwt die eigelijk dat stuur vooruit door mijn scherm?(hoe moet ik dit zien?)

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Momenten.

http://www-tm.wbmt.tudelft.nl/edu/wb1106/c...eek1/week1.html

Hier vind je nog wat formularische toestanden rondom de momentvector. Ik begrijp hier eerlijk gezegd nog niet alles van, wel dat in mijn voorbeeldje van het struur de momentvector het papier (scherm) in wijst. Zou je je stuur naar links draaien, dan wijst de momentvector het papier uit. Vraag me niet waarom. Ga ik eens op het gemakje uitzoeken, en in de tussentijd gaat iemand anders ons dat misschien wel uitleggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [mechanica] Momenten.

Jan van de Velde schreef:http://www-tm.wbmt.tudelft.nl/edu/wb1106/c...eek1/week1.html

Hier vind je nog wat formularische toestanden rondom de momentvector. Ik begrijp hier eerlijk gezegd nog niet alles van, wel dat in mijn voorbeeldje van het struur de momentvector het papier (scherm) in wijst. Zou je je stuur naar links draaien, dan wijst de momentvector het papier uit. Vraag me niet waarom. Ga ik eens op het gemakje uitzoeken, en in de tussentijd gaat iemand anders ons dat misschien wel uitleggen.
De richting van een moment volgt rechtstreeks uit het vectorieel product. En een moment is het vectorieel product van de arm met een andere vector. Het krachtmoment is dus het vectorieel product met de kracht.

Berichten: 2.589

Re: [mechanica] Momenten.

een vector kan je toch zien als een pijltje dat in een zeker punt aangrijpt en dan duwt of trekt in en zekere richting.

als ik die vector beschouw die mijn moment voorstelt dat vertrekt hij vanuit mijn scherm loodrecht naar achteren hoe weet ik nu dat die vector staat voor een draaing.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] Momenten.

Bert F schreef:een vector kan je toch zien als een pijltje dat in een zeker punt aangrijpt en dan duwt of trekt in en zekere richting.

als ik die vector beschouw die mijn moment voorstelt dat vertrekt hij vanuit mijn scherm loodrecht naar achteren hoe weet ik nu dat die vector staat voor een draaing.
Je weet (per definitie) dat de momentvector loodrecht op de draairichting staat.
Het moment is een vector die aangeeft hoeveel iets draait deze word samengesteld door een aantal andere je kan hem berekenen mbv het inproduct deze ligt loodrecht op de andere.
Uitproduct, geen inproduct!

M = F x r

met M het moment, F de kracht en r de arm (alle drie vectoren natuurlijk).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [mechanica] Momenten.

een vector kan je toch zien als een pijltje dat in een zeker punt aangrijpt en dan duwt of trekt in en zekere richting
Een vector stelt een grootheid voor die afhangt van in welke richting zei werkt in een ruimte. Als een auto in een eenrichtingsstraat rijdt, kun je zijn snelheid eenduidig voorstellen door een positief getalletje. Maar als diezelfde auto op een lege parking aan het rondcrossen is, moet zijn snelheid weergegeven worden met een grootte(km/u), een richting en een zin. Deze bewaart men samen in een vector.
Bart schreef:
Bert F schreef:een vector kan je toch zien als een pijltje dat in een zeker punt aangrijpt en dan duwt of trekt in en zekere richting.

als ik die vector beschouw die mijn moment voorstelt dat vertrekt hij vanuit mijn scherm loodrecht naar achteren hoe weet ik nu dat die vector staat voor een draaing.
Je weet (per definitie) dat de momentvector loodrecht op de draairichting staat.
En eigenlijk staat die vector ook niet echt voor draaiing, evenmin als kracht een maat is voor de snelheid. Kracht is een maat voor ogenblikkenlijke versnelling, zo ook is krachtmoment een maat voor ogenblikkelijke hoekversnelling(evengoed is de draaiing op dat ogenblik nul).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] Momenten.

En eigenlijk staat die vector ook niet echt voor draaiing, evenmin als kracht een maat is voor de snelheid. Kracht is een maat voor ogenblikkenlijke versnelling, zo ook is krachtmoment een maat voor ogenblikkelijke hoekversnelling(evengoed is de draaiing op dat ogenblik nul).


Ik zeg ook niet dat die vector voor draaing staat. Ik zeg alleen dat de momentvector loodrecht op de draairichting staat en dus langs de draaias. Dat is precies dezelfde richting als de vector hoeksnelheid / hoekversnelling staat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Momenten.

Maar als diezelfde auto op een lege parking aan het rondcrossen is, moet zijn snelheid weergegeven worden met een grootte(km/u), een richting en een zin. Deze bewaart men samen in een vector.
Voor mijn gevoel snap ik het, maar mijn brein wil nog niet mee. Vooral het verschil tussen richting en zin moet voor mij nog even nader worden gedefinieerd/uitgelegd.... a.u.b.?? [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... _smile.gif[/img]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [mechanica] Momenten.

Jan van de Velde schreef:http://www-tm.wbmt.tudelft.nl/edu/wb1106/c...eek1/week1.html

Hier vind je nog wat formularische toestanden rondom de momentvector. Ik begrijp hier eerlijk gezegd nog niet alles van, wel dat in mijn voorbeeldje van het struur de momentvector het papier (scherm) in wijst. Zou je je stuur naar links draaien, dan wijst de momentvector het papier uit. Vraag me niet waarom. Ga ik eens op het gemakje uitzoeken, en in de tussentijd gaat iemand anders ons dat misschien wel uitleggen.
rechterhandregel. Doe alsof je in de richting van de momenvector een schroef wilt indraaien, dat is de draairichting van het moment

PS: vaak worden momentvectoren met twee pijltjes ipv 1 aangeduid
???

Reageer