transitietemperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

transitietemperatuur

Kan iemand een mooie definitie geven voor de transitietemperatuur bij polymeren?

In mijn cursus staat iets van "breukoppervlakte aspect bij 50% kristaliteit", dit begrijp ik niet zo goed 8-[

Alvast bedankt!

Berichten: 364

Re: transitietemperatuur

heb je het over de glastransitietemperatuur?? dit is duidelijk te definieren als de overgang tussen een bros polymeer en een plastisch vervormbaar polymeer bij temperatuursstijging. dit kan soms over een intervao van 50° C uitgesmeerd zijn, maar naarmate de temperatuur stijgt wordt het stuk kunststof steeds meer vervormbaar en daalt de viscositeit.

Berichten: 774

Re: transitietemperatuur

neen, niet over Tg.

Het is ook in verband te brengen met de kerfslagwaarde van een materiaal. Daaruit kan dan de transitie temperatuur bepaald worden ofzo.. ?! 8-[

Berichten: 364

Re: transitietemperatuur

normaal zijn zulke proeven toch bedoeld op glastransitietemperatuur te bepalen dacht ik, allé vooral dan VICAT en HTD enzo waar via een prikker een polymeer wordt doorprikt in een oliebad van stijgende temperatuur.

Verder zijn er toch een hele reeks primaire en secundaire transitietemperaturen? ik denk aan bv bij PVC waar vanaf -30° geloof ik het chlooratoom plots serieus rond het koolstofatoom begint te draaien

Berichten: 774

Re: transitietemperatuur

dit is helaas niet het antwoord dat ik zoek... andere suggesties? 8-[ :cry:

Berichten: 1.379

Re: transitietemperatuur

Transitie van wat tot wat?

Als U niet de temperaturen van het glaspunt of het verwekingspunt bedoelt moet U aangeven welke overgang U dan wel bedoelt. Dat moet toch uit de context van Uw probleem op te maken zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer