Rol van urine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 126

Rol van urine

Goeiedag,

Ik heb een vraag over het ''verbranden van gras'' door urine, best een rare vraag maar we hebben een hond en deze doet wel eens zijn behoefte(plassen in dit geval) en we hebben onlangs gemerkt dat waar zij (het is een meisje) plast er als het ware een ''verbrande'' vlek(ken) gras te zien zijn. Nu is het zo dat dit enkel voorkomt in de lente/zomer/als het een tijd warm is geweest. Kent hier iemand een verklaring voor? Ik zat in de richting van de pH van urine te kijken maar lijkt me nogal onlogisch...

Alvast bedankt

Berichten: 2.337

Re: Rol van urine

Is dat niet dat het gras verbrandt door het zonlicht dat gebundeld wordt in de druppels?

(dus niks chemisch :) )

Berichten: 126

Re: Rol van urine

Kan wel goed zijn, maar vroeger hadden we een mannetje en die plaste steeds tegen een klein rond struikje en die is daar helemaal van afgestorven

Berichten: 2.337

Re: Rol van urine

Ja misschien plastte hij zuidwaarts. :P

pH zal het waarschijnlijk wel zijn.

EDIT: totaal nieuw bericht. :P

Berichten: 264

Re: Rol van urine

ik zou toch ook in de richting van de pH denken. Het is toch vrij zuur.

Misschien als het een tijdje warm is geweest en niet geregend heeft, is de urine niet genoeg verdund?

Berichten: 126

Re: Rol van urine

oke, dus de urine is niet alleen de dader, maar samen met het zonlicht.. Dat verklaart wel waarom ze in die serie (las vegas) met water(vernevelde) op de zonners sproeien zodat ze dan beter bruinen :)

Edit: of toch de pH ? Ik heb nog nooit urine gedronken, maar bestaat dit niet vooral uit water? Of zijn die afvalstoffen zo zuur ? (en verschil tss man en vrouwen urine ? )

Berichten: 2.337

Re: Rol van urine

Ik denk echt niet dat mannen en vrouwen urine zoveel anders gaan zijn (??buiten wat hormonen??)

Re: Rol van urine

Urine bevat een behoorlijke hoeveelheid zouten vooral chloriden en fosfaten die in een droge periode door verdampen van water plaatselijk te hoge zoutconcentraties veroorzaken waardoor planten en gras het loodje leggen.

Geen bron mijn verklaring.

Regendruppels en zon die zouden leiden tot verbranding is een bekend verhaal maar ik heb ook al gelezen dat dit een broodje aap zou zijn. Als iemand een betrouwbare bron weet die die bevestigd of ontkracht dan houdt ik mij aanbevolen

Typo

Berichten: 516

Re: Rol van urine

om mijn persoonlijke mening toe te voegen: dat van de verbranding door druppels en zonneschijn lijkt mij ook maar uit de duim gezogen (of broodje aap, zoals jullie Nederlanders het zo graag noemen ;) )

anders zou je je gazon of bloemenperk niet mogen besproeien op een zonnige dag, want dan zou alles verbranden... dat lijkt mij nu toch een beetje overdreven, zeker omdat dat nog nooit gebeurd is...

ik denk ook dat het door de stoffen in de urine komt. deze bevat namelijk een hele hoop afvalstoffen, zoals Gerard al zei. en waarom gebeurt het in de winter dan niet? wel ik denk dat dat is omdat gras in de winter bijna niet actief is. het is koud en er is weinig waterbeschikbaarheid. dus zou het metabolisme van gras dan niet heel laag liggen zodat het er niet veel last van heeft? het is maar een gokje, maar ik zie er enige zinnigheid in...
Als iemand een betrouwbare bron weet die die bevestigd of ontkracht dan houdt ik mij aanbevolen
je hebt niet alle "typo's verwijderd... eens goed lezen... (zelfs drie in bovenstaande zin! :P )

Berichten: 774

Re: Rol van urine

is er ook geen sprake van ammoniak in urine? of zit ik er naast?!

Berichten: 387

Re: Rol van urine

Zeker weten, er zit ammoniak in honden urine, hoe gras hier op reageert.....

edit : typo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Rol van urine

Pink Panther schreef: anders zou je je gazon of bloemenperk niet mogen besproeien op een zonnige dag, want dan zou alles verbranden... dat lijkt mij nu toch een beetje overdreven, zeker omdat dat nog nooit gebeurd is...
Toch heb ik dat wel van mijn moeder geleerd!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Rol van urine

http://www.paghat.com/dogpee.html schreef:There are a number of lawn diseases caused by fungus & overall poor maintenance practices resulting in dispersed circular dead patches through a lawn. If a dog is present or visiting from the neighbors' yards, dogs get blamed. But dogs are not the cause.

People who own dogs wouldn't even be able to have lawns if there was justification for such blame. ÝIn theory, extremely smelly amonia-ridden urine will kill grass, but will also smell like an open sewer. Healthy animals do not produce amonia in their urine. Amonia arises as a bacterial waste product. If a dog has a bladder infection it produces more amonia, but even then not enough to harm a lawn. A healthy animal produces pretty much odorless urine & it will begin to break down naturally into plant nutrients long before bacteria have a chance to build up their disreputable population.

Re: Rol van urine

Toch heb ik dat wel van mijn moeder geleerd!
Ik heb geleerd dat sinterklaas bestond en nog wel van m'n beide ouders.

Lang niet altijd een betrouwbare bron

Berichten: 774

Re: Rol van urine

ja, maar die bestaat toch ook :D

Reageer