Springen naar inhoud

toestandfunctie

• Log in om te kunnen reageren

zeta

zeta

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2007 - 15:53

warmte is geen toestandsfunctie, warmte is afhankelijk van het gevolgde pad, maar in de formule q= E -w oftewel deltaH = deltaE - w is q delta H geworden en dit is wel een toestandsfunctie. Dit vind ik vreemd, is er iemand die me dit kan uitleggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2007 - 16:28

Warmte is helemaal niet afhankelijk van het afgelegde pad. Er komt uiteindelijk dezelfde hoeveelheid warmte vrij.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juni 2007 - 18:44

Nee, FsWd, warmte is wel afhankelijk van het pad. Bij veel processen kan je kiezen of je alleen warmte produceert, of een combinatie van warmte en werk. Je kunt bijvoorbeeld olie verbranden in een oliekachel, of in een dieselmotor. De chemische reactie is dezelfde, maar de verdeling tussen arbeid en warmte is anders.

Nu haal ik zelf nogal eens verschillende soorten energie door elkaar, maar hier denk ik nog wel een antwoord te kunnen maken.

Bij q=E-w moet ik dus onmiddellijk denken E=q+w, wat ik hierboven beschrijf. En de verdeling tussen q en w is dan padafhankelijk. De som E is een toestandsfunctie.

Maar ΔH=ΔE-w is een heel ander verhaal: het verschil tussen de energie en de enthalpie van een proces is gedefiniŽerd als de expansiearbeid die wordt verricht op de "atmosfeer": pΔV dus. Nu kun je pΔV wel schrijven als w, maar die w is dan wel een heel specifiek deel van de verrichte arbeid. Dit stukje is wel degelijk een toestandsfunctie, en dus onvergelijkbaar met de totale w uit de eerste formule!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures