staalwol in kopersulfaatoplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

staalwol in kopersulfaatoplossing

Ik heb ongeveer 7g staalwol in een overmaat kopersulfaatoplossing gedaan. Ter detail, de oplossing bevat 30g kopersulfaat voor 200ml water. In de theorie is alles duidelijk, namelijk hoe de reactie in elkaar zit. De praktijk zorgt daarentegen wel voor vragen.

De staalwol werd al gauw aangetast en is vervolgens uit elkaar gevallen tot een hoopje koperkleurige staalwol draadjes. Nu vraag ik me af hoe je kan merken dat de staalwol allemaal weggereageerd is. Als de reactie helemaal verlopen is zou ik op de bodem een hoopje koperpoeder verwachten, dus zo lang er nog er nog staalwolvormige draadjes in het bekertje zijn (denk ik) dat de reactie niet afgelopen is. Ik wil namelijk dat alle staalwol in de oplossing is gegaan en vervangen door kopermetaal zodat ik relatief zuiver kopermetaal kan afscheiden.

Voor de zekerheid kan ik het wat langer laten staan, en testen met een magneet aangezien staalwol wordt aangetrokken en ijzer niet.

Wellicht heeft iemand van jullie deze proef al eens eerder gedaan en weet hij/zij meer raad.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Berichten: 1.379

Re: staalwol in kopersulfaatoplossing

Als het doel van het experiment het maken van koperpoeder is moet U zorgen voor veel kiemvorming van koper en weinig aangroei van de kiemen. Ik zou liever kiezen voor aluminiumpoeder dan voor staalwol. Als de kopervorming gestopt is kun je daarna in een sterke NaOH-oplossing het resterende Al oplossen zodat je zuiver koperpoeder overhoudt.

Om de fijnkorreligheid op Fe of Al te bevorderen moet je eigenlijk beginnen met een verdunde kopersulfaatoplossing om daarna, na affilteren, verder te gaan met een meer geconcentreerde oplossing. Je kunt proberen het overtollige ijzer nog met zwavelzuur op te lossen. Het koper blijft daarbij grotendeels gespaard.

De algemene regel is dat je voor kiemvorming kunt volstaan met een lage koperionconcentratie maar dat je voor de aangroei daarna een hogere concentratie moet kiezen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 107

Re: staalwol in kopersulfaatoplossing

Inderdaad, bij aluminiumpoeder is de verdelingsgraad beter dan bij de staalwol nu. Ik zal misschien de proef eens opnieuw doen met aluminiumpoeder, maar dan wel na mijn examens wanneer ik genoeg tijd heb. Zwavelzuur heb ik niet, NaOH daarentegen wel.

Nu kan ik het potje gewoon een lange tijd laten staan en er nu en dan in roeren.

bedankt voor de hulp

Reageer