Gelpermeatiechromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Gelpermeatiechromatografie

Hallo,

morgen heb ik examen kunststoffen.

Ik was juist wat examenvragen van vorig jaar aan het nakijken en daar stond de vraag hoe je via gelpermeatiechromatografie de concentratie van een oplossing kan bepalen, ik vind hier niets over terug in de cursus dus daarom zet ik de vraag hier. Moest er iemand voor morgen kwart voor 9 nog antwoorden ;)

Groeten Bert!

Berichten: 774

Re: Gelpermeatiechromatografie

hier staat zo wat het interessantste dat er over te vertellen valt:

http://www.pslc.ws/macrog/level5.htm

Als je hier nog vragen over hebt, stel ze dan maar :)

Berichten: 3

Re: Gelpermeatiechromatografie

Bedankt,

waar vind ik daar ergens het deel over GPC? Of is dat allemaal GPC? We hebben daar niet veel van gezien dus ik weet er echt niet veel over...

Groeten Bert!

Berichten: 774

Re: Gelpermeatiechromatografie

in menu 5 (links van het scherm) dus, het laatste puntje nl Size Exclusion Chromatography.

Berichten: 516

Re: Gelpermeatiechromatografie

is dat niet zoals met ongeveer elke chromatografische techniek? je doet een GPC met een inwendige standaard en bepaald de sensitiviteitscoëfficiënt ervan. en dan volgens:

Piekoppervlak * sensitiviteitscoëfficiënt = concentratie

je moet alleen zien dat de inwendige standaard kan gelden voor de moleculen waarvoor je de concentratie wil weten.

Berichten: 774

Re: Gelpermeatiechromatografie

misschien nog een interessante aanvulling: uit de GPC waarden kan men de polydispersie index bepalen. Dit is een maat voor de spreiding van de molaire massa's van het polymeer. Ideaal geval = 1 maw al de polymeerketens hebben dezelfde molaire massa. Meer uitleg vind je ook terug op die link denk ik :P

Berichten: 3

Re: Gelpermeatiechromatografie

OK, bedankt, ik heb het door. Het stelt eigenlijk niet veel voor maar zonder informatie zou ik er toch niet uitgeraakt zijn.

Bedankt!

Reageer