IPA en THF

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

IPA en THF

Voor een opdrachtgever ben ik, veiligheidskundige, met een risico-inventarisatie en -evaluatie bezig.

In een machine worden twee oplosmiddelen naast elkaar gebruikt. Hierbij is het niet uitgesloten, dat de stoffen met elkaar in aanraking komen.

Het gaat om twee vloeistoffen: ISOPROPYLALCOHOL en TETRAHYDROFURAAN.

Vermenging van vloeistoffen is mogelijk, maar ook vermenging van nevels (in lucht).

Vermenging treedt op bij kamertemperatuur.

Reageren beide stoffen op elkaar?

Zijn er extra risico's bij brand of explosie (damp in lucht)?

Berichten: 25

Re: IPA en THF

IPA wordt algemeen (maar wel verdund) gebruikt als ontsmettingsmiddel (ook in ziekenhuizen) dus ik neem aan dat dat geen al te grote problemen geeft (let wel op concentraties, hoe vaak en duur van gebruik enz.).

Van THF weet ik dat het explosief kan zijn (alleen pure vorm?, ongestabiliseerd?). Is een zeer krachtig middel wat je niet wilt (moet?) aanraken want agressief voor de huid (in nevelvorm ook?).

Aangezien het beide koolwaterstoffen zijin zullen ze zeker met lucht/zuurstof kunnen reageren (zeker als er ook nog warmte bij komt kijken zoals bij brand). Aangezien THF zelf al mogelijk explosief is zal dit zeker in een RIE duidelijk moeten worden omschreven. Is er bijv. geen alternatief voor THF?

Misschien een idee om te beginnen met het zoeken van de veiligheidsbladen.

Wikipedia zal ook wel de stoffen kennen denk ik.

Anders even googlen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: IPA en THF

IPA en THF zullen onder de door jouw omschreven omstandigheden niet met elkaar reageren.

Het zijn natuurlijk beide licht ontvlambare stoffen, maar dat zijn ze als aparte stoffen net zo goed. Je hoeft geen rekening te houden met een reactie tussen deze twee.

Wanneer de installatie veilig is voor het gebruik van IPA en THF apart dan is deze ook veilig te gebruiken voor een mengsel van deze twee.

Nog wat info:

Naast licht ontvlambaar kan de THF-ring geopend worden onder (sterk) zure condities en kan THF (net als veel ethers) peroxides vormen o.i.v zuurstof uit de lucht (met name de niet-gestabiliseerde); daar komt het explosiegevaar vandaan.

Berichten: 2

Re: IPA en THF

Bedankt voor de snelle reactie.

Vervanging van stoffen is vanwege de gevraagde eigenschappen niet mogelijk.

Explosie en brand zijn in RI&E al beoordeeld en maatregelen zijn genomen.

Alleen de mogelijkheid van reactie tussen de twee stoffen was nog een vraag die open stond.

Reageer