Springen naar inhoud

electrolyse zwembad

• Log in om te kunnen reageren

fredien

fredien

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 16:04

Ik heb gehoord dat je via electrolyse je zwembad kunt schoonmaken. Meestal gebruiken ze dan een Pt electrode en een lage NaCl concentratie. Voordeel is dat je water niet naar het Chloor stinkt dat heb je wel met die tabletten.
Nu heb ik een titanium bordje gekocht en dit als electrode gebruikt, maar het resultaat is niet optimaal. AAn een Pt elektrode is als consument niet te komen.
Toen heb ik grafiet potloden gespleten, maar dat sppul valt in het water uiteen.
Vandaag een koper elctrode gemaakt uit koperdraad. Ik zie een gasontwikkeling en een smurrie die aan de andere electrode wordt gevormd grijsgroen van kleur.
Mijn vraag wat is dit en kan dit gevaar voor als je gaat zwemmen.
Volgens mij werkt het systeem wel want er zijn algen verdwenen.
Ons bad is niet groot hoor slechts 3 kuub water.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 juni 2007 - 16:19

Die smurrie is volgens mij geoxideerd koper.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 17:49

Sloop een gewone (lege)batterij, mono-cel, D-cel, daar zit een koolstaaf in, prima elektrode. Een beetje koper werkt in een aquarium inderdaad prima als algenverdelger, koper(verbindingen) is behoorlijk giftig dus beetje domme actie.

Veranderd door Echtepino, 20 juni 2007 - 17:51

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 20:49

Fredien , Dat titanium bord als anode is wel een goed idee. Je kunt het ook kombineren met een aluminium plaat als tegenelectrode (kathode)
Je moet wel goed opletten op de polariteit: Het Ti moet verbonden worden met de pluspool (+) van de stroombron en het Al met de minpool (-).
Het titanium kun je steeds in het water laten; maar het aluminium alleen tijdens de electrolyse. Daarna het Al afspoelen en afdrogen.
Je moet wel een gelijkrichter gebruiken als stroombron. Met wisselstroom vanuit het net gaat het niet. Mogelijke stroombronnen zijn: een computervoeding (DC), een acculader
of een autoaccu.
Maar het eenvoudigste blijft toch wel het toevoegen van wat bleekwater uit de supermarkt. Als je daarvan weinig neemt heb je er nauwelijks last van. Bovendien is dat, chemisch bekeken, ongeveer hetzelfde.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2007 - 22:20

Hzeil, weet je zeker dat een titaanelectrode goed werkt. Ik heb zelf een paar meter puur titaandraad (1.5 mm dik) en dit gebruikt bij een electrolyse van NaCl-oplossing, met ook een titaandraad als kathode. Binnen no-time was de anode weg en er ontstond helemaal geen chloor (absoluut geen geur), terwijl er wel een heleboel waterstof ontstond aan de kathode. De oplossing werd helemaal troebel en uiteindelijk had ik allemaal witte vlokken in het water, ik neem aan van gehydrateerd titaniumdioxide, of evt. onoplosbaar basisch titaan(IV)chloride. Mijn conclusie was toen dat Ti niet geschikt is als anode materiaal bij electrolyse.

fredien

fredien

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2007 - 11:24

Een ieder geval bedankt voor alle positieve reacties. Inmiddels heb ik de koperelectroden verwijderd. Ik dacht dat er koperchloride gevormd werd in allerlei verbindingen.
Ik ga beide opties uitproberen. Dat titanium was een idee dat wordt gepromoot door leveranciers van dergelijke spullen, maar daar vragen ze zo een 600 Euro voor een apparaat. Vond ik nogal prijzig. Een bord was 12 euro.
Een batterij slopen zie ik wel zitten als experiment ook dat aluminium idee. Daar kun je ook gemakkelijk aankomen.
Wij gebruiken inderdaad een accu als stroombron.
Groet.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2007 - 22:30

Woelen , Het enige anodemateriaal dat gebruikt wordt voor de grootschalige chloorproduktie uit een pekeloplossing is op basis van titanium. Het zijn de z.g. DSA- electroden ( dimensional stable anode) gemaakt van titanium en voorzien een dunne katalyserende RuO2 laag. Het is mogelijk dat daarbij nu ook andere edelmetaaloxyden worden gebruikt.
Als je in de nederlandse Wikipedia onder titanium gaat kijken vind je aan het eind van het artikel hierover wat mededelingen. Ook in het forum chemixtry.be okt 4 2003, 17.40 , post #3 vind je er wat over. Maar het is erg summier. Misschien geeft de engelstalige Wikipedia meer.
Met chloorelectrolyse als zoekterm kom je ook nog een stuk verder.

Overigens, je hoeft het niet zo ver te zoeken. De nieuwe chloorfabriek aan de Eemshaven werkt ook met DSA-electroden op basis van titanium. Dat kan allemaal omdat de passiverende laag titaniumoxyde goed bestendig is tegen chlorideionen. Zoals je weet is dit niet het geval bij de passieve lagen op RVS of Al.
Je moet bij titanium juist oppassen bij kathodereakties. Want dan kan het materiaal zijn sterkte verliezen door de vorming van TiH2, een vorm van waterstofbrosheid.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures