[scheikunde] Sequence tagging / protein mass fingerprinting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[scheikunde] Sequence tagging / protein mass fingerprinting

Hallo!

Ik vind protein mass fingerprinting en sequence tagging nogal moeilijk: wat ik ervan begrijp is dit:

1. Bij peptide mass fingerprinting behandel je een eiwit met trypsine, welke achter lysine (K) en arginine ® knip en dus krijg je allemaal peptides die eindigen met een K of R.

2. Hiervan neem je een MS spectrum, dan kun je de volgorde van grootte bepalen.

3. Vervolgens vergelijk je de verkregen peptide map (met de peptide stukjes op grootte gerangschikt) met een database waarbij men theoretisch de stukjes eiwit met trypsine heeft behandeld

4. Je vind een eiwit wat overeenkomt

Sequence tagging gebruik je om deze eiwitkeuze te bevestigen.

Maar ga je bij sequence tagging nu van alle peptide stukjes de sequentie bepalen (en dus de sequentie van het hele eiwit)?

Hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Sequence tagging / protein mass fingerprinting

Ik zou even zoeken op de term eiwitidentificatie met behulp van MALDI-TOF-MS. Ik heb hier een artikel over moeten schrijven voor mijn opleiding.

Ik had hier hele mooie bronnen voor. Hierin beschrijven ze een aantal van je vragen. Als ik ze thuis nog heb zal ik ze online zetten en de link hier even posten.

Maar ik kan je al een stukje op weg helpen. Men heeft bepaalde databasses waarin gnomen van eiwitten beschreven staan. De stukjes waarin een eiwit wordt opgeknipt kan men dus opzoeken in deze database waardoor ze uiteindelijk het totale eiwit kunnen identificeren.

Aangezien men MS gebruikt kunnen alle stukjes snel en tegelijk worden geanalyseerd. Dus inprincipe doet men dit van elke sequence....dat moet ik alleen dus even opzoeken!

To be continued.....

Berichten: 125

Re: [scheikunde] Sequence tagging / protein mass fingerprinting

Hallo,

Kijk ook eens hier op wikipedia...

http://en.wikipedia.org/wiki/Peptide_mass_fingerprinting

sjouke

Reageer