Wisselstroomdynamo

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 364

Wisselstroomdynamo

en om zeer volledig te zijn is die dynamo ook niet correct. Een dynamo levert gelijkstroom. Het gaat dus over alternatoren.

Berichten: 516

Re: Wisselstroomdynamo

en om zeer volledig te zijn is die dynamo ook niet correct. Een dynamo levert gelijkstroom. Het gaat dus over alternatoren.
een dynamo geeft ook wisselstroom hoor, kijk maar naar de dynamo van je fiets!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wisselstroomdynamo

kijk maar naar de dynamo van je fiets
Dat is dus gelijkstroom...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 364

Re: Wisselstroomdynamo

dan zijn jullie beiden fout want hetgeen elektriciteit om je fiets produceert is in principe geen dynamo maar een alternator. een dynamo levert wel degelijk gelijkstroom

Berichten: 126

Re: Wisselstroomdynamo

Je kan het eenvoudig testen of het wissel of gelijkstroom is(nou ja, gemakkelijk).Als volgt: Je verbindt de elektrische kabels van je dynamo met een eenvoudige ledje, vervolgens dim je het licht en zwaai je ermee(wij hebben een proef gedaan waarbij de draad vrij lang was, misschien moeilijker om zelf thuis te testen) en als je een onvolledige (dus afwisselend)cirkel hebt, is het wisselstroom en als je een volledige ziet, heb je gelijkstroom. En we hebben dit gedaan bij een fietsdynamo en het was wisselstroom.

Berichten: 516

Re: Wisselstroomdynamo

Dat dacht ik toch ook. Trouwens, is een fietsendynamo niet gebaseerd op het principe van een draaiende magneet in een een spoel (of omgekeerd: een draaiende spoel rond een magneet, dat weet ik niet meer)? zulke opstellingen leveren wisselstroom. en volgens mij zit daar geen AC-DC-transformator op (waarom zou het ook, wisselstroom werkt even goed om enkele simpele lampjes te doen branden...)

ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar tot het tegendeel bewezen is, blijf ik bij mijn gedacht :P

Berichten: 364

Re: Wisselstroomdynamo

hebben jullie al gehoord van sleepringen?? dat zijn zulke dingen waardoor AC naar DC gaat. kijk ik heb verschillende jaren elektriciteit gehad op school, vandejaar elektrotechniek en daar werd me wel duidelijk gemaakt dat een alternator eigenlijk een wisselstroomgenerator is, en dat een dynamo een alternator is :D

Berichten: 364

Re: Wisselstroomdynamo

Je kan het eenvoudig testen of het wissel of gelijkstroom is(nou ja, gemakkelijk).Als volgt: Je verbindt de elektrische kabels van je dynamo met een eenvoudige ledje, vervolgens dim je het licht en zwaai je ermee(wij hebben een proef gedaan waarbij de draad vrij lang was, misschien moeilijker om zelf thuis te testen) en als je een onvolledige (dus afwisselend)cirkel hebt, is het wisselstroom en als je een volledige ziet, heb je gelijkstroom. En we hebben dit gedaan bij een fietsdynamo en het was wisselstroom.
dat kopt maar ik beweer ook dat een fiets een alternator heeft. die effectief wisselstroom produceert dus. nuja dit topic gaat over kernenergie 8-[ .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wisselstroomdynamo

en om zeer volledig te zijn is die dynamo ook niet correct. Een dynamo levert gelijkstroom. Het gaat dus over alternatoren.
Een wisselspanningsdynamo bestaat wel degelijk volgens mijn kennis en achtergrondinformatie.

Zie ook dynamo op Wikipedia en fietsdynamo op Wikipedia

Als jij dat geen dynamo wilt noemen, dan is dat net zoiets als zeggen dat er in de wei geen zoogdieren maar koeien lopen.

Berichten: 2.399

Re: Wisselstroomdynamo

dan zijn jullie beiden fout want hetgeen elektriciteit om je fiets produceert is in principe geen dynamo maar een alternator. een dynamo levert wel degelijk gelijkstroom
Precies wat rwwh al zegt, bij de volkswagen kever zijn ze van een 6V gelijkstroom naar een 12volt wisselstroom dynamo gegaan ergens in de jaren 60. Er wordt daarna wel een gelijk richter gebruikt.

Berichten: 364

Re: Wisselstroomdynamo

ik wilde hier allesins niet zulke discussie op touw zetten rond het al dan niet alternator of dynamo noemen. maar ik vind op internet wel dat een alternator een wisselstroomdynamo is

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wisselstroomdynamo

ik wilde hier allesins niet zulke discussie op touw zetten rond het al dan niet alternator of dynamo noemen. maar ik vind op internet wel dat een alternator een wisselstroomdynamo is
precies, en een koe is een herkauwend zoogdier.

Berichten: 516

Re: Wisselstroomdynamo

voor we zelf verstrikt geraken en straks helemaal niet meer weten waarover het gaat, laten we gewoon even een dynamo en een alternator veralgemenen, en doen of zo exact hetzelfde zijn. Zolang we maar weten wat ermee bedoeld werd, namelijk een ronddraaiend iets om elektriciteit mee te produceren...

(straks zijn er meer post gedaan over de juiste benaming, dan over het onderwerp van deze topic: Kernenergie :P )

Reageer