percentage alcohol uitrekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

percentage alcohol uitrekenen

Op dit forum heb ik eens een uitleg gezien over het berekenen van alcohol in een bestaande oplossing, mbv een redox-titratie. Dat ging als volgt:

Neem nauwkeurig afgemeten 1 ml van de alcoholhoudende oplossing en doe dit in pakweg 100 ml verdund zwavelzuur. Verwarm die 101 ml verdund zuur met ethanol wat, zodat je een verwaarloosbaar verlies van damp hebt.Vervolgens voeg je al roerende een bekende concentratie oplossing van KMnO4, net zo lang tot de kleur blijft.

Met KMnO4 wordt je alcohol geoxideerd tot azijnzuur (4e transfer). Permanganaat gaat naar mangaan(II) (5e transfer). Dus voor 5 mol ethanol 4 mol permanganaat.


zo werd het beschreven op het forum. Mijn vraag is nu als ik deze proef heb gedaan, hoe kan ik dan precies het percentage berekenen van mijn alcoholhoudende oplossing? De uitleg van de 4e en 5e transfer dringen niet helemaal tot me door, dus kan iemand dit beter uitleggen? Eventueel met een berekening? :D Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: percentage alcohol uitrekenen

Stel eerst maar eens de halfreacties op, dan zie je waar die elektronentransfers vandaan komen (want dat zijn het) :)

Berichten: 4

Re: percentage alcohol uitrekenen

zover ben ik helaas nog niet... het lukt me nog om de halfreactie van ethanol met water te krijgen, maar met KMnO4 wordt het voor mij wat lastig en kom ik er niet meer uit[:$]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: percentage alcohol uitrekenen

Je weet dat je met permanganaat begint, je weet dat je met mangaan (II) eindigt.

Kijk eens naar het oxidatiegetal van het mangaan in beide stoffen, en trek deze van elkaar af. Komt dat getal je niet bekend voor?

Berichten: 4

Re: percentage alcohol uitrekenen

Ik heb gisteravond even lopen puzzelen met wat ik had en wat ik wist en ik kwam op het volgende uit:

de uiteindelijke reactie wordt:

C2H5OH --> C2H3OOH

hiervoor zijn extra O2- en 2 H+ nodig

dus:

C2H5OH + H2O --> CH3COOH + 2H+ + 2e-

MnO4- + 8H + 5e- --> Mn2+ + 4 H2O

Heb de proef inmiddels ook uitgevoerd (dan heb je tenminste rekenvoer) en een 0,02 Molair KMnO4 oplossing en een 0,1 M H2SO4 gebruikt.

Na het eerste gedeelte van de proef te hebben uitgevoerd, heb ik het KMnO4 toegedruppeld en had gemiddeld zo'n 1,5 ml nodig van deze stof tot er een vaste kleur ontstond.

vervolgens uitrekenen:

1,5 ml 0,02 M KMnO4 = 0,03 mmol KMnO4

volgens de verhoudingen (voor 5 mol ethanol is er 4 mol permanganaat nodig) zou er dan 5/4 * 0,03 mmol = 0,0375 mmol ethanol zijn.

1 mol ethanol weegt 46,068 gram ----> 0,037 * 46,068 = 1,72755 mg

Nu moet ik het volume% uitreken, maar die stap kan ik niet maken...

klopt het wat ik hier allemaal doe en hoe reken ik het volume% dan uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: percentage alcohol uitrekenen

Ik denk dat je er bij benadering van uit mag gaan dat het volume% te benaderen is door uit te gaan van de dichtheid van pure ethanol. Als je het in water gaat mengen is dat niet geheel correct, maar zonder extra info kom je er denk ik niet uit. Dus: hoeveel 'ml' ethanol heb je bij deze massa?

Je hebt nu dus een volume ethanol. Uit welke hoeveelheid oorspronkelijk volume alcoholhoudende vloeistof komt dat? Hoeveel volume% is dat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer