[Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 381

[Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

We moesten een practicum doen om het massa percentage koolstof in suiker te bepalen. We moesten suiker in een reageerbuis doen en vervolgens in een vlam verwarmen totdat er zwart koolstof overbleef . De damp moesten we aansteken...

Nu heb ik 2 vragen,wat is de reactie vergelijking van het verkolen van dat suiker? Wat is het gas wat er vrij komt ..

Tweede vraag ( of 3de tis maar hoe je het bekijkt ) . Ik moet het massa percentage theoretisch berekenen... Ik heb het zo aangepakt :

b) De molecuulmassa van suiker ( C12 H22 O11 ) .

12 x 12,01+ 22 x 1,008 + 11 x 16,00 = 342.296 u

Koolstof = 144.12 / 342.296 x 100 % = 42.100 % koolstof in suiker.

Is dit goed??

Nou ja, alvast bedankt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

sommetje klopt.

als uit een verkoling van CxHyOz C op de bodem van je pannetje overblijft, moeten er dus gassen of dampen ontsnapt zijn die bestaan uit H en/of O, en misschien ook nog wel een deel C.

welke gassen/dampen ken je die bestaan uit 1, 2 of drie van deze elementen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: [Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

Ik zou zeggen bijvoorbeeld Waterdamp ,, maar dat brandt niet.

Methaan ofzo? CH4 ? Of ethaan ? C2H6?

Geen idee :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

Het kan eigenlijk van alles zijn..............

maar voor de hand ligt een zeker percentage CO bijvoorbeeld, en misschien ook wel wat O2 en H2, H2O natuurlijk ook,

Verkolingsprocessen en de reakties die zich daarin afspelen zijn sterk afhankelijk van temperatuur, aanwezigheid van katalysatoren e.d. Ik denk niet dat er een simpele eenduidige reaktievergelijking voor te geven is.

Toen je je massapercentage C moest bepalen, was dat om te vergelijken met de koolmassa die achterbleef?? Is je theorie meer dan wat je als asrest weegt, dan moet er CO ontsnapt zijn. Moet het die kant op??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: [Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

Ja, je moest het vergelijken . Maar ik dacht , misschien krijg ik meer punten met een reactie vergelijking. Maar nu ik weet dat die er niet is kan ik de proef verder zelf maken... :roll: Bedankt iig.

Berichten: 1

Re: [Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

De stof die verbrandde is natuurlijk H2 (waterstof)

En de rest is al gezegd

Gamer had het dus bijna goed, maar maakte een fout door te denken dat H2 hetzelfde is als waterdamp (of dacht toch dat het H2O was en dan had hij het fout)

Reageer