Springen naar inhoud

degeneratie pvc

• Log in om te kunnen reageren

freon

freon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2007 - 18:41

Kan iemand mij het volgende fenomeen verklaren:

Bij aankomst bij ons zeiljachtje kwam ons een zeer onaangename geur tegemoet. het best laat zich de geur beschrijven als gier of aalt (beerput).

Bij nader onderzoek bleek al onze pvc isolatie (van snoeren e.d.) een donker bruine verkleuring te vertonen. We hebben op het internet al gevonden dat dit verschijnsel waarschijnlijk degeneratie van pvc is. Wat zeker is, is dat er geen hoge temperaturen in de boot hebben geheerst. Wel kan het zijn dat een accu heeft gekookt en dat daarbij zwavelzuurdampen zijn vrijgekomen. Op uw forum wordt voor degeneratie door zwavelzuur echter een concentratie van 98 % als minimum nodig worden geacht. Verder was de geur niet de kenmerkende rotte-eierengeur die bij zwavelreacties zo kenmerkend is.

Kan iemand ons verklaren wat waarschijnlijk tot de verkleuring van de pvc heeft gezorgd? overigens was ook een transparante kaart-lineaal (zogenaamde bretonse plotter) waarvan we geen samenstelling kennen ook lichtbruin verkleurd (van helder transparant naar rook-glas-kleur)

al vast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 juni 2007 - 19:05

(Donker-)Bruine verkleuring van pvc en perspex (transparante kaart-lineaal) lijkt op een (photo-)chemische oxidatieve degeneratie die versterkt wordt door hoge temperaturen en licht.
De vraag is in welke tijdsbestekken moet dit gebeurt zijn en wat zijn geen hoge temperaturen?

freon

freon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2007 - 20:34

beste gerard, bedankt voor je eerste antwoord. Het tijdsbestek waarin het verschijnsel is opgetreden is c.a. 3 weken ten hoogste (sinds de laatste keer dat wij aan boord waren en het verschijnsel met zekerheid nog niet was opgetreden). De temperatuur aan boord is gedurende die 3 weken misschien met de zon vol op het schip overdag ten hoogste 40 graden celcius geweest maar waarschijnlijk minder.

we hebben door te schrapen met een mes kunnen vaststellen dat het een verkleuring van het materiaal zelf is en dat het zeer dun is (micron(s)).

misschien dat deze aanvulling nog wat specifieker antwoorden kan genereren.

P.S. daar waar de witte snoer op de grond heeft gelegen is geen verkleuring opgetreden.

Alvast vriendelijk bedankt, Marianne

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 juni 2007 - 20:53

Zoutzuurgas ruikt ongeveer hetzelfde. Ik weet alleen niet zeker of je het chloor kunt losoxideren uit PVC met zwavelzuur.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 juni 2007 - 21:49

Directe chemische aantasting van PVC is niet erg waarschijnlijk gezien de inertie van dit materiaal, je zou dan ook aan andere objecten in de boot aantasting moeten zien.
Ik kwam net op een andere mogelijkheid, je gaf aan dat de accu mogelijk gekookt heeft, betekent dat niet dat je kortsluiting in het electrische circuit hebt gehad en dus hoge stromen en doordoor warmteontwikkeling in de snoeren?
Alhoewel de verkleuring van het perspex dit tegenspreekt is dit een van de weinige opties die ik kan bedenken. Daarnaast is het zo dat als de degradatie eenmaal op gang komt dit een autokatalitisch proces is dat gestuurd wordt door de vrijkomende zoutzuur.

freon

freon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2007 - 12:45

Ja Gerard, kortsluiting, daar hebben wij in eerste instantie ook aan gedacht. We hebben gezien het weer van de afgelopen dagen en de masthoogte van meer dan 16 meter zelfs aan blikseminslag gedacht.

Nergens anders is echter een aantasting te vinden. Ook de isolatie van een kacheltje dat niet aangesloten was en minstens 4 meter van de overige electrische installatie gemonteerd is was bruin verkleurd. Verder waren alle smeltzekeringen en zelfs de gevoelige apparatuur zoals GPS en Marifoon nog gewoon in takt.

Overigens lag de transparante kaartlineaal in klep onder de kaartentafel dus die kan ook niet blootgesteld zijn aan fel licht (zoals bijvoorbeeld bij een bliksemflits).

Hoewel ik nauwelijks verstand heb van chemie zijn de antwoorden wel duidelijk en fascinerend. ik wordt er steeds nieuwsgieriger naar de oorzaak te achterhalen.

Alvast vriendelijk bedankt,
Marianne

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 25 juni 2007 - 22:02

Helaas ik heb geen verdere ideeen over wat er gebeurt kan zijn.
Nog enkele overwegingen:
Degradatie door licht (vooral de UV component) of matige temperatuur is een betrekkelijk langzaam proces.
Chemische degradatie of lichtdegradatie lijkt onwaarschijnlijk aangezien het perspex in een afgesloten ruimte lag en toch hetzelfde effect vertoonde.
Het witte snoer op de grond is waarschijnlijk geen PVC maar een of andere rubber.

Alles bij elkaar lijkt mij de meest waarschijlnlijke oorzaak een langdurige blootstelling aan behoorlijk verhoogde temperaturen.

Ik heb lang geleden op een lab gewerkt waar aan stabilisatoren voor kunststoffen werd gewerkt maar de degradatie proeven behoorden niet tot mijn pakket en ik heb er geen idee meer welke temperaturen en tijdverlopen werden gebruikt om versnelde degradatie van PVC te testen dus helaas.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2007 - 11:10

Een eenvoudige manier om de stabiliteit van PVC te onderzoeken is het koken van een bepaalde hoeveelheid in gedestilleerd water. Ik heb daarbij ervaren dat PVC met een weekmaker veel meer chloride ionen afgeeft dan zuiver, hard PVC. Met een zivernitraatoplossing kun je dat snel onderzoeken.

Er zijn blijkbaar weekmakers die de toegankelijkheid en daarmee de hydrolyseerbaarheid van het polyvinylchloride bevorderen.

Eigenlijk is PVC een hard materiaal. Maar met weekmakers wordt het wel eens zacht en rubberachtig gemaakt. Ik denk dat de weekmakers dan ook de oorzaak van de geur of de stank zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Bernhard_CF

Bernhard_CF

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2007 - 11:47

Hard PVC (zoals in platen en buizen) wordt iha als PVC-U aangeduid (U van unplasticized), zacht PVC als PVC-P (P van plasticized).

Alle PVC kabelbemanteling bevat weekmakers, en hoewel PVC-U bestand is tegen 96% zwavelzuur is PVC-P dat zeker niet. Je ziet ook vaak dat de weekmakers door indringend medium verdrongen worden, waardoor het materaal juist harder wordt en gaat scheuren.

Kan het niet zijn dat er een potje met oplosmiddel heeft staan dampen? PVC-P en ook PMMA (lineaal) kunnen daar niet zo goed tegen (bv. aceton op PMMA onder spanning geeft direct scheurvorming). Is de lineaal nog wel te buigen

freon

freon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2007 - 22:12

:) Beste mensen, De lineaal is nog te buigen en er is ook nergens scheurvorming. Iets anders dan de accuzuurdampen (oplosmiddel o.i.d.) is niet aan boord geweest. Het zal wel een mysterie blijven wat precies gebeurd is.

Ik wil iedereen die geprobeerd heeft ons van informatie te voorzien van harte bedanken.

Groetjes Marianne.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures