Vraagjes toelatingsexamen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Vraagjes toelatingsexamen

Enkele vraagjes die ik bijna niet opgelost krijg...

Welk van de volgende waterige oplossingen zal het best de stroom geleiden ?

A) 0,010 M NH3

B) 0,010 M NaCl

C) 0,010 M CH3COOH

D) 0,020 M CH3COOH

(Het juiste antwoord is B, maar waarom? Omdat dit een ionverbinding is? En als er nu ook 0,020 M NaCl had tussengestaan, was dit dan het juiste antwoord geweest?)

--------------------------------------------------------

2H2O<--->O2+H2

Het volume van het vrijgekomen gasmengsel kan gemakkelijk gemeten worden bij welbepaalde druk en temperatuur. Hoeveel gram H2O is er tijdens de elektrolyse verbruikt indien het volume van het opgevangen mengsel bij 273K en 1,01.10^5 Pa gelijk is aan 6,72 liter?

A) 1,8 gram

B) 3,6 gram

C) 18 gram

D) 36 gram

(Hier zou het antwoord B moeten zijn, maar ik weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen… pV=nRT toepassen of iets anders?)

----------------------------------------------------------------

Om 1,18 gram van een dicarbonzuur COOH-(CH2)n-COOH tot het tweede equivalentiepunt te titreren is er 25ml van een 0,80 M NaOH-oplossing nodig. Wat is de waarde van n?

A) 0

B) 1

C) 2

D) 3

(Het antwoord is C maar ik weet niet waarom. Is het 2e equivalentiepunt iets anders dan pH=7?)

--------------------------------------------------------------

Een oplossing van waterstoffluoride in water heeft een concentratie van 20 mol/l. Men wenst te weten hoeveel kg water 1 liter van deze oplossing bevat. Welke combinatie van gegevens heb je nodig om dat probleem op te lossen?

A) de dichtheid van de oplossing en de molaire massa van water

B) enkel de massaprocentuele samenstelling van de oplossing

C) de massaprocentuele samenstelling van de oplossing en de dichtheid van zuiver water

D) de massaprocentuele samenstelling van de oplossing en de dichtheid van de oplossing

(Hier weet ik niet wat de juiste oplossing zou moeten zijn)

Alvast bedankt aan de antwoorders!
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 677

Re: Vraagjes toelatingsexamen

We gaan een poging wagen:

1. A, C en D zijn zwakke elektrolyten, deze leveren voor een bepaalde concentratie veel minder ionen dan het sterke eletrolyt NaCl

2. Bereken eerst hoeveel mol O2 er gevormd wordt; inderdaad via de ideale gasvergelijking. Je weet dan ook hoeveel mol water gesplitst is, en dus hoeveel gram.

3. Hou rekening met het feit dat je 2 mol base nodig hebt om één mol dicarbonzuur te neutraliseren. (Dit wordt bedoeld met het tweede equivalentiepunt, in de tritratiecurve zitten twee pH sprongen) De titratieformule toegepast op dit probleem:

Cz.Vz = 2.Cb.Vb

(Met Cz en Vz de concentratie en volume van het dibasisch zuur, en analoog Cb en Vb voor de base)

Je kan nu de concentratie Cz berekenen. Zoek nu het verband tussen Cz en mz, de massa van het zuur. Dit verband is uiteraard de molaire massa, Mz. Als je deze kent kan je het aantal CH2 groepen berekenen.

Veel succes verder, en als er vragen zijn: één adres!

Berichten: 17

Re: Vraagjes toelatingsexamen

Heel hard bedankt! Die laatste formule zat echt al héél ver in mijn hoofd precies...
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 2.746

Re: Vraagjes toelatingsexamen

is het ingangsexamen geneeskunde?

in belgie? is het al je derde keer?

sorry als ik teveel vragen stel, ik ben redelijk nieuwsgierig :oops:

Berichten: 17

Re: Vraagjes toelatingsexamen

Helemaal juist :oops:

Maar ik heb nu een jaar biomedische wetenschappen achter de rug, dus de chemie is er al een heel stuk op vooruitgegaan nu! Nu nog fysica en wiskunde een beetje bijschaven en dan denk ik dat het wel moet lukken...
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 2.746

Re: Vraagjes toelatingsexamen

leentje1988 schreef: Helemaal juist :oops:

Maar ik heb nu een jaar biomedische wetenschappen achter de rug, dus de chemie is er al een heel stuk op vooruitgegaan nu! Nu nog fysica en wiskunde een beetje bijschaven en dan denk ik dat het wel moet lukken...
gedachten lezen, altijd al mijn sterke kant geweest :P

biomedische als tussenstap wordt veel gedaan he.

we zaten vorig jaar in dezelfde zaal Afbeelding

bon, veel succes!

Berichten: 17

Re: Vraagjes toelatingsexamen

Jep... Meer dan de helft BMW'ers wil overschakelen naar arts of tandarts. 'k Vind dat echt gene goed systeem dat examen, dat zegt echt niks! Chemie was mijn slechtste vak op het ingangs, maar in BMW heb ik er helemaal geen problemen mee. Biologie net andersom: héél goed op ingangs, héél slecht in BMW. Ze zouden beter het 1e jaar wat strenger maken en dààrop selecteren, zo kan je tenminste al begínnen aan hetgeen je wil doen... Of een duidelijke cursus uitgeven waar alle leerstof instaat of zo, maar néé...

Sorry je kan wel merken dat ik echt gefrustreerd ben :cry:
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 2.746

Re: Vraagjes toelatingsexamen

dat heeft wel voor en nadelen

de keuze van vragen is misschien een beetje raar, maar ik had een gevoel dat ze keken naar de kennis die je al had, je basis. want eerlijk gezegd, chemie, wiskunde, fysica, dat is niet vet e, in geneeskunde.

ah, ik heb iets wat je nog meer kan frustreren :D ik heb thuis zo'n toelatingspapierke liggen, ongebruikt

Berichten: 17

Re: Vraagjes toelatingsexamen

:lol: 8-[

Enkunt ge daar mijne naam niet opplakken? :P

Neehoor da frustreert me ni, heel goe da ge derdoor zijt geraakt :) maar ik snap gewoon echtnie waarom ze juist díe vakken gaan ondervragen als je toch van 0 begint in geneeskunde (en BMW) maarja.

Wat doe jij nu dan?
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 264

Re: Vraagjes toelatingsexamen

persoonlijk denk ik dat het gewoon "schifting" is, anders zouden er teveel artsen zijn..

Ik denk dat je na dit jaartje biomedische wetenschappen er wel door zal geraken, ik kan me niet voorstellen dat het ingangsexamen zwaarder is dan de "echte" examens van biomedische ;)

nu ja, ik heb het ook niet meegedaan, dat toelatingsexamen, dus ik weet wel niet waarover ik spreek. :oops:

Ik kies voluit voor biomedische!

Berichten: 2.746

Re: Vraagjes toelatingsexamen

dat ingangsexamen was wel moeilijk hoor.

met een slaagpercentage in 1e zit van zo'n 20% ...

en in het eerste jaar geneeskunde, na tweede zit, is er ergens in de 90% door

Berichten: 264

Re: Vraagjes toelatingsexamen

dat slaagpercentage ligt zo'n 3 keer hoger dan in biomedische! 8-[

Het zal wel aan het feit liggen dat er een ingangsexamen is, plus in biomedische zitten veel mensen die naar geneeskunde en tandheelkunde willen, dat zal de cijfers wel wat vervormen zeker?

En jammer dat dat ingangsexamen zo moeilijk is, dat zou toch moeten kunnen gaan met basiskennis van het middelbaar (ASO wetenschappen weliswaar)?

Berichten: 17

Re: Vraagjes toelatingsexamen

Ik heb ASO wetenschappen gedaan en het hefet toch niet mogen zijn.. Heel goeie punten altijd gehad, maar dus niet op het ingangsexamen.

En niet moeilijk dat het slaagpercentage hoger ligt, meer dan de helft BMWers stopt ermee na een jaar + ze kunnen niet anders dan er veel mensen doorlaten in geneeskunde hé, anders gaan ze nog meer artsen tekort hebben... Nuja
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 17

Re: Vraagjes toelatingsexamen

Ok, ik zit nog steeds in de knoop met deze vraag en ik kom er écht niet uit :oops:

2H2O<--->O2+H2

Het volume van het vrijgekomen gasmengsel kan gemakkelijk gemeten worden bij welbepaalde druk en temperatuur. Hoeveel gram H2O is er tijdens de elektrolyse verbruikt indien het volume van het opgevangen mengsel bij 273K en 1,01.10^5 Pa gelijk is aan 6,72 liter?

A) 1,8 gram

B) 3,6 gram

C) 18 gram

D) 36 gram



Als ik de gaswet toepas, dan kom ik aan 0,3 mol, maar dat kan toch niet? Het juiste antwoord zou 0,2 mol moeten zijn (als ik omgekeerd werk)...
Gratis voorbeeldvragen van de toelatingsproef geneeskunde: http://toelatingsexamen.110mb.com

Berichten: 516

Re: Vraagjes toelatingsexamen

ja, je krijgt in totaal 0.3 mol gasmengsel. dat mengsel bestaat uit O2 en H2.

nu, uit 1 mol H2O krijg je hoeveel mol van elk gas?

juist, 1 mol H2 en 0.5 mol O2. dus, waterstofgas heeft een dubbele hoeveelheid als zuurstofgas.

dus, het totale is 0.3 mol, hoe verdeel je dat dan?

je komt dan uit op 0.2 mol H2 en 0.1 mol O2. dan gebruik maken van de molaire massa's:

(.2 mol H2 * 2 g/mol) + (0.1mol O2 * 32 g/mol) = 3.6 gram

Reageer