elektrochemische cel zonder zoutbrug

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

elektrochemische cel zonder zoutbrug

Ik ben op zoek naar een elektrochemische cel zonder zoutbrug of membraan. Het grote probleem hierbij is dat de redoxreacties spontaan verlopen en zodoende niet gebruikt kunnen worden om elektrische stroom te leveren.

Ik heb op het forum al iets gelezen over de leclanche cel, maar ik ben op zoek naar een oplossing die makkelijk in een eenvoudig school kabinet nagebouwd kan worden.

Heeft iemand goede ideeen?


Berichten: 3

Re: elektrochemische cel zonder zoutbrug

Bedankt voor de reactie,

Ik ga morgen eens kijken wat we op voorraad hebben.

Ik denk dat ik probeer een leclanche cel te bouwen, lijkt me een leuk experiment

Berichten: 1.379

Re: elektrochemische cel zonder zoutbrug

Het nabouwen van een leclanche-cel of loodaccu lijkt gemakkelijker dan het is. Daarvoor wordt heel wat knutselvaardigheid vereist. Het gaat relatief nog het eenvoudigste met sloopmateriaal van oude cellen waarin je nieuwe chemicalien aanbrengt. Het moeilijkste is het verzadigen van de nieuwe bruinsteel-kool massa met nieuwe electroliet. Dat kost heel veel tijd.

Ik vind de reaktievergelijking van Wikipedia voor de leclanche-cel nogal misleidend. Het is realistischer deze op te splitsen in een anode- en een kathodereaktie. Want door de afwezigheid van een dunvloeibare electroliet treedt er bij de ontlading een vrij sterke concentratiepolarisatie op met een groot pH-verschil tussen de binnenste en de buitenste delen van de cel.



Bij het artikel over de loodaccu heeft men dat wel gedaan terwijl het gebruik van de overall-reactie daarbij eigenlijk zinvoller is omdat daar veel meer menging optreedt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 677

Re: elektrochemische cel zonder zoutbrug

Een mooi voorbeeld van een elektrochemische cel zonder memebraan of zoutbrug is de Daniell gravitatiecel.

Dit bestaat uit een beker half gevuld met een verzadigde CuSO4 oplossing, en hierin zit een koperelektrode.

Bovenop de CuSO4 oplossing wordt voorzichtig een verdunde ZnSO4 oplossing gegoten. Deze heeft een veel kleinere dichtheid dan de onderste laag, en beiden zullen dus niet mengen. In de ZnSO4 oplossing wordt een massieve Zn elektrode gehangen.

Dit type van cel werdt in de 19de eeuw gebruikt om telegrafen aan te drijven.

(Een tekening hiervan staat in Skoog, West, Holler en Crouch Fundamentals of analytical chemistry

Berichten: 54

Re: elektrochemische cel zonder zoutbrug

Gebeurt de reactie bij een electrolytische cel niet onder invloed van een gelijkstroombron, en bij de galvansiche cel spontaan?

Dacht ik toch ...

Berichten: 3

Re: elektrochemische cel zonder zoutbrug

Het idee van de Daniel cel (met de twee vloeistoflagen) is zeer interessant. Ik wil de invloed van de zoutbrug op stroomlevering onderzoeken. Ik kan nu een Daniel cel met zoutbrug vergelijken met een Daniel cel zonder zoutbrug. Ik ga dit zeker proberen.

Ik had zelf al een test gedaan met aluminiumfolie en verzadigde keukenzoutoplossing. Binnen in het bekerglas had ik een filtreer koker met kopersulfaat en koper elektrode gedaan. De filtreerkoker fungeert hier als een soort membraan.

Bedankt voor jullie reacties, ik kan deze zeker gebruiken.

Berichten: 1.379

Re: elektrochemische cel zonder zoutbrug

Let goed op de betekenis van de woorden die je gebruikt. Galvanische cel is een overkoepend begrip voor zowel een electrolysecel als een electrochemische stroombron.

Voor electrolyse heb je een gelijkstroombron nodig. De stroomdoorgang veroorzaakt de electrochemische reakties. Zoals bijvoorbeeld in de galvanotechniek en bij de chloorproduktie.

Maar er zijn ook galvanische cellen die zelf stroon kunnen leveren zoals batterijen en accu's. Electrochemische reakties leveren dan de stroom.

Bij een accu is het eigenlijk dubbelop: Tijdens het opladen bedrijf je electrolyse terwijl je hem tijdens het ontladen als stroombron gebruikt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer